Alle artikelen
‘De foto is gemaakt in Amsterdam eind jaren zestig,’ ziet Margreet Spijker. ‘Een Dolle Mina-achtig protest’, vermoedt Henny Stoel, ‘maar aan de kleding is te zien zijn het de jaren zeventig.’ Een demonstratie, daar zijn de dames het over eens, ‘van vrouwen tegen werkgevers’. Spijker: ‘De foto is geweldig geslaagd omdat ze precies weergeeft wat het conflict is. Prachtige, krachtige vrouwen staan op straat.’ ‘Letterlijk en figuurlijk’, aldus Stoel. ‘Geen sociaal plan, geen afvloeiingsregeling.’
‘De pop stelt een dominante machtige werkgever voor,’ denkt Spijker. ‘Arie S.’, weet Stoel. ‘Seksexploitant, tevens uitbater van café De Bok aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam. S., die de afgelopen jaren schatrijk is geworden als eigenaar van een achttal bordelen, heeft volkomen onverwacht tientallen vrouwen ontslagen. De prostituees zijn ervan overtuigd dat S. in hun plaats met onmiddellijke ingang vrouwen uit lage-lonenlanden voor zich laat werken.
Ook Spijker denkt aan concurrentie, maar dan van mannen. ‘De vrouwen zijn ontslagen door werkgevers die liever geen vrouwen in vaste dienst nemen. De man rechts glimlacht en is duidelijk geamuseerd. Je ziet hem denken “lekkere wijven voor privé, niet voor werk”. Op de protestborden staan de excuses die de werkgevers hebben om de vrouwen te ontslaan.’
Dat laatste denkt ook Stoel: ‘De oneigenlijke argumenten staan te lezen op de meegevoerde borden. “Je hoeft morgen niet meer te komen”, zei Arie S. vrijdag aan het eind van de werkdag. “Je bent te lui”, of “je bent te dik”.’
‘Het treurige is,’ constateert Spijker, ‘dat vrouwen zichzelf vaak inderdaad lelijk, te klein, te groot, dik of te dun vinden. Daardoor hebben ze ook nog begrip voor afwijzingen door werkgevers. Maar de vrouwen op de foto behoren niet tot die categorie. Ze blaken van zelfvertrouwen. Door hier te staan bewijzen ze dat de excuses van werkgevers voor het buitensluiten van vrouwelijke werknemers onzinnig zijn.’
‘Ik zal er wel heel erg naast zitten en de vrouwen mogelijk vreselijk beledigen met mijn interpretatie. Maar het zóu toch kunnen?’, probeert Stoel. ‘De prostituees voeren voor het eerst gezamenlijk actie. De ontslagen meisjes van plezier blokkeren uit wraak de ingang van het mannenbolwerk café De Bok gedurende de hele zaterdagmiddag en -avond. De op Arie S. gelijkende pop wordt ten slotte in brand gestoken.’
Spijker houdt vol. ‘De pop is gemaakt van de vacatures in kranten die inmiddels door mannen zijn gevuld. De vrouwen komen met deze protestactie op voor hun minder mooie “zusters”. En uiteraard ook voor zichzelf. Want over enige tijd zijn ze ouder, minder mooi, misschien met minder zelfvertrouwen. En zien ze die machtige werkgever al tegenover zich staan die zegt dat haar uitstraling niet meer past bij die van het bedrijf. Een achterhaalde gedachte?,’ vraagt Spijker zich af. ‘Helaas niet!’
“Maar in geen enkele bedrijfstak zijn de werknemers zo rechteloos als die van de prostitutie’, weet Stoel. ‘De hier getoonde solidariteit, tamelijk uniek in de seksbranche, leidt mogelijk tot de oprichting van een belangenorganisatie van prostituees. De noodzaak daarvan is, zo zegt een woordvoerster die nu nog anoniem wil blijven, weer eens aangetoond.’
‘Ik voel me wel verbonden met de vrouwen op die foto’, besluit Spijker. ‘Als nieuwslezer heb ik een vak waarbij het uiterlijk opvalt. Ik wil beoordeeld worden op mijn kennis, kunde en ervaring. Niet op mijn uiterlijk.’
Uitleg: Op 13 januari 1967 hielden Nederlandse showdanseressen in Amsterdam een demonstratie tegen het veelvuldige optreden van buitenlandse danseressen in Nederland. Op deze foto staan de danseressen op het Spui. Vanaf het Spui gingen zij op wagens met borden naar de Nieuwe De La Mar om een voorstelling te geven. De danseres vooraan met het bord ‘Ik ben Helen’ is Helen Leclerq, de leidster van de demonstratie.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Beeldgeheim juni 2002
Een onbekende historische foto. Is het verhaal erachter te vertellen? Nieuwslezeressen Henny Stoel van het NOS journaal en Margreet Spijker van RTL4 nieuws doen een poging. ‘De foto is gemaakt in Amsterdam eind jaren zestig,’ ziet Margreet Spijker. ‘Een Dolle Mina-achtig protest’, vermoedt Henny Stoel, ‘maar aan de kleding is te zien zijn het de...
De vooruitgang: Een keizer met slechte pers
Proefschriften, lezingen of artikelen kunnen ons beeld van het verleden ingrijpend veranderen. Olivier Hekster onderzocht de beeldvorming rond de Romeinse keizer Commodus, en concludeerde dat die minder leidde aan grootheidswaanzin dan altijd werd gedacht. Commodus staat bekend als een wrede, gekke keizer, die zo arrogant was zich te identificeren met de god-held Hercules. Bovendien hing...
De Russische interventie in de Spaanse Burgeroorlog
De Spaanse Burgeroorlog is altijd met de nodige achterdocht bekeken. Terecht, blijkt nu. De recente opening van de Russische archieven werpt licht op de ware motieven van Stalin. `Spanje was niet meer dan een pion in zijn buitenlandse politiek.’ In 1936 breekt in Spanje een burgeroorlog uit, na een opstand van het leger onder leiding...
Het hoge woord: `Auschwitz gebruiken als mondstopper, is de dood van het vrije woord’
De herinnering aan de Tweede Wereldoorlog speelt nog steeds een onvermijdelijke rol bij ons oordeel over de Israëlische politiek. Toch worden opiniemakers minder snel voor antisemitiet uitgemaakt dan twintig jaar geleden, toen twee redacteuren van De Bazuin voor de rechter moesten verschijnen. Onlangs zei Eurocommissaris Frits Bolkestein dat hij woedend was over het antisemitisme tijdens...
Ontwikkelingssamenwerking was spagaat tussen moraliteit en handel
Oud-Kamerlid Reinette Klever, die in 2016 pleitte voor het schrappen van ontwikkelingshulp, is kandidaat voor de ministerspost voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp.
De wortels van Fortuyns gedachtegoed
Hij vergeleek zichzelf met de achttiende-eeuwse patriotten. Zijn tegenstanders noemden hem de Mussert van deze eeuw. Hij vond dat ‘aanzetten tot haat’. Maar in welke politieke traditie hoort Pim Fortuyn thuis? ‘Alles wat er tans ondernomen wordt ter redding van ons waarlyk byna onherstelbaar verloren vaderland is vergeefsch, zo Gylieden, O Volk van Nederland, langer...
Waterbouwkundige Leen Becu over de Deltawerken
In 1962 werd het eerste deel van de Deltawerken voltooid: Zeeland was weer veilig voor het water. Leen Becu was meer dan twintig jaar betrokken bij Nederlands knapste staaltje waterbouwkunde: ‘Er is wel eens ’s nachts op de dijken met grote witte letters “Deltamoordenaars” geschreven.’ Op 12 mei 1962 wordt de laatste van de vier...
De wreedheid van de trans-Atlantische slavenhandel
Premier Rutte heeft namens de Nederlandse staat excuses aangeboden voor het slavernijverleden. Waarom roept juist de trans-Atlantische slavenhandel over zoveel emoties op?
REPUBLIEK DER RIVALITEITEN. NEDERLAND SINDS 1813 door Piet de Rooy
Piet de Rooy heeft een verfrissend eenvoudig overzicht geschreven van ‘Nederland sinds 1813’. En daarbij, ‘de man kan schrijven’, om het maar eens actueel uit te drukken. Wat ook verfrissend is, is een nawoord waarin de auteur iets over de eigen voorgeschiedenis vertelt. De Rooy was zoon van een gereformeerde onderwijzer uit Brabant, die verhuisde...
Ingenieurs van de ziel
Wie lyrisch spreekt over de Russische literatuur, spreekt doorgaans over de literatuur uit de negentiende eeuw: Tolstoj, Dostojevski, Tsjechov, Poesjkin en Gogol. Over de Russische literatuur in de twintigste eeuw hoor je, behalve Slavisten, nooit meer iemand. Wie leest nog Andrej Platonov of Maksim Gorki, schrijvers die onder het schrikbewind van Stalin (1928-1953) moesten zien...
Brieven mei 2002
In deze rubriek kunnen lezers hun mening geven over artikelen die in het Historisch Nieuwsblad verschenen zijn. De redactie behoudt zich het recht voor brieven in te korten. Reacties: Postbus 1528, 1000 BM Amsterdam of redactiehn@vug.nl Dat Bastiaan Bommeljé in Historisch Nieuwsblad (2002/2) een onduidelijke grief jegens mijn ‘dynastie’ schijnt te koesteren, omdat hij zelf...
Mijn verhaal: `Toen riep hij: “Spugen!”’
Tijdens de hongerwinter gaven wanhopige mensen in Den Haag zich over aan plunderingen. Op 22 november 1944 maakten de Duitsers hieraan een einde door een jongen van een jaar of vijftien op straat dood te schieten. Theo Kroon maakte het als twaalfjarige mee. `De oorlogsjaren waren voor mij een ontzettend avontuurlijke tijd. Ik zeg wel...
