Alle artikelen
Afgezien van een enkele farizeeër die smartelijk gewaagde van zedelijk verval, werd in 1965 de minirok van Courrèges en Mary Quant met open armen ontvangen. De lengte begon iets boven de knie, maar al gauw bedekte het rokje nog maar nauwelijks het kruis.
Geen nood. Mary Quant schoot te hulp, gooide de jarretelgordels aan de kant en hulde het been in panty’s met allerlei kleuren en dessins. Alleen vrouwen met te dikke of te dunne benen of puntige knieën hadden het zwaar. Maar ook voor hen kwam hulp, want Courrège ontwierp het broekpak met een korte tuniek als een soort mini-jurkje over de broek.
Het was de ultieme overwinning van de jeugdcultuur, waar Quant en Courrège feilloos op hadden ingespeeld. ‘La mode c’est capter l’esprit du temps’, zei Coco Chanel een halve eeuw eerder. Zij was een van de eersten die begreep dat de vrouw, na de slachting van de Eerste Wereldoorlog, een andere rol had gekregen. Of beter nog: diende te krijgen. Daarin pasten geen prangende korsetten meer, geen ruisende onderrokken, geen hoeden als vlaggenschepen. Weg met de strompelrokken, brokaten en borduursels van Poiret.
Elegant mocht de vrouw wel zijn. Maar van een uiterst onopvallende chic. Geen frutsels en tutsels meer. Geen flitters en glitters. En zo kwam ze in 1926 met haar petite robe noire. Een revolutie, dit eenvoudige zwarte jurkje, ongetailleerd, met een eronder beha die de borsten plat drukte. Recht-toe, recht-aan. Desnoods kon je het jurkje de hele dag aanhouden. ’s Morgens naar het werk; ‘s middags naar een cocktailparty met een eenvoudige, maar chique broche, geklede schoenen en een pothoed waaronder het voor het eerst kortgeknipte haar. En ’s avonds in het theater de blits maken met een prachtige stola en lange parelcolliers. Bij voorkeur vals, want Chanel was ook een groot promotor van imitatiejuwelen.
De intrede van het kleine zwarte jurkje verliep niet bepaald zonder slag of stoot. De rok was namelijk kort. Extreem kort zelfs, na al dat geruis en gesleep. En wel tot net onder de knie!
Er werd dan ook driftig in de pen geklommen. In het blad De vrouw en haar huis schreef een journaliste bezorgd: ‘Er zijn jongens zóó schroomachtig, zóó naar binnen gekeerd dat zij de meisjes eerder mijden dan zoeken. Haar Garçonne-achtige kleding schrikt terug. Wat hem nog zou kunnen trekken is echte vrouwelijkheid. Maar die is soms zoo moeilijk te vinden. Hij kan zijn mannelijk evenwicht niet meer laten gelden en zijn driften worden in verkeerde banen geleid’.
Het feit dat de petite robe noire vanwege haar eenvoudige snit zo gemakkelijk na te maken was, bleek een doorn in het oog van de hogere standen. Want waarvoor waarschuwde een dame in De tijd? ‘Oppervlakkig beschouwd bestaat er geen verschil meer tusschen de vrouwen en dochters van den beter gesitueerde en van den arbeider, tenzij het fijnere voorkomenen de meer sobere kleding der eersten hen als de hogeren in beschaving doen kennen.’
En zo dartelde of worstelde menige dame zich door de jaren twintig. De een bevrijd, de ander gefrustreerd. Tot in de jaren dertig de rokken weer langer werden. Ook borsten en taille mochten weer worden geëtaleerd. De vrouw moest weer vrouw zijn, wat dat ook mocht betekenen.


Het kleine zwarte jurkje
Mode-ontwerper Mary Quant is overleden, de bedenker van de minirok. In 1926 ontketende de 'petite robe noire' een revolutie in de wereld van vrouwenmode.
Stille getuigen: De erepenningen van Pier Pander
De geschiedenis laat haar sporen na. Monumenten, voorwerpen en graven herinneren aan bijna vergeten personen. Hun verhaal wordt hier verteld. Deze keer de gouden erepenningen van de beeldhouwer Pier Pander (1864-1919) in het Gemeentearchief Leeuwarden. De gouden erepenning voor de eerste Prix de Rome kon niet direct worden uitgereikt. Op de dag dat Pier Pander...
Beeldgeheim
Een onbekende historische foto. Is het verhaal erachter te vertellen? Xandra Schutte, hoofdredactrice van Vrij Nederland, en Oscar Garschagen, hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad doen een poging. ‘Dit beeld stamt uit de jaren vijftig, de tijd van de wederopbouw. Men steekt de handen uit de mouwen in een sfeer van constructieve saamhorigheid’, meent Oscar Garschagen....
De vooruitgang: Emotie in de politiek
Proefschriften, lezingen of artikelen kunnen ons beeld van het verleden ingrijpend veranderen. Deze keer het proefschrift van Amanda Kluveld, waarin zij bestrijdt dat de Nederlandse anti-vivisectionisten geen politieke rol van betekenis speelden. De anti-vivisectiebeweging verzet zich sinds het einde van de negentiende eeuw tegen dierproeven. Jan Romein zag de anti-vivisectionisten vooral als een van de...
Het hoge woord: Je kan geschiedenis niet straffeloos negeren
Een thema als ‘slavernij’ laat helder zien op hoeveel manieren je met het verleden om kunt gaan. Kennis van het verleden is weer populair. Nu nog een goede basis voor het schoolprogram. Op 17 en 18 november 2000 vonden in het Tropeninstituut te Amsterdam de Geschiedenisdagen plaats: een poging om historici en in geschiedenis geïnteresseerden...


Rotterdam in de Gouden Eeuw
Rotterdam was in 2001 samen met Porto de culturele hoofdstad van Europa. De stad staat bekend als modern en zakelijk, een plaats zonder geschiedenis of poëzie. Toch was datzelfde Rotterdam tijdens de Gouden Eeuw een stad van dichters en denkers, van nieuwlichterij en tolerantie, en stak het Amsterdam naar de kroon. De rijkdom van Rotterdam...
De jaren tachtig van Sonja Barend
Het TV-programma Sonja was een van de meest bekeken programma’s in de jaren tachtig. Het programma wilde taboes doorbreken door andersdenkenden aan het woord te laten. Een bonte stoet belangengroepen passeerde de revue. Dit is deel 1 in een serie over de jaren tachtig. ‘Wat moet ze met zo’n roetmop?’, vroeg de vader zich af...
Herdenken in een voormalige DDR-gevangenis
Het complex Bautzen was gevangenis onder het nationaal-socialisme, de Russen en in de DDR. Nu is het een herdenkingscentrum. Maar de oud-gevangenen hebben moeite het lijden onder verschillende dictaturen één plaats te herdenken. ‘Volgens de gevangen die onder de Russen vastzaten was Bautzen vanaf de jaren zestig een hotel.’ ‘Ab nach Bautzen…’ Met deze slogan...


Jaap van Osta over Oranje-huwelijken in de twintigste eeuw
Jaap van Osta, specialist op het gebied van de moderne monarchie, vertelt over de huwelijkspolitiek van de Oranjes in de twintigste eeuw: ‘Hendrik was een lieve man, maar intellectueel stelde hij niets voor. Hij en Wilhelmina lagen elkaar helemaal niet.’ In 1898 was Wilhelmina op achttienjarige leeftijd koningin geworden. Tijd om een huwelijkskandidaat te zoeken....


Loe de Jong
Loe de Jong kijkt terug. Op Aantjes, Bernhard, Weinreb en koningin Wilhelmina. Vooruit kijkt hij niet meer. ‘Ik krijg ook geld van de joodse tegoeden. Maar u mag me niet vragen wat ik daarmee ga doen.’ Geen historicus heeft in Nederland zoveel maatschappelijke beroering teweeg gebracht als dr Louis de Jong (87). Als directeur...
Boeken top 10 december
1. DE EEUW VAN MIJN VADER door Geert MakContact, ƒ 49,902. HOE GOD VERDWEEN UIT JORWERDdoor Geert MakPandora, ƒ 25,003. HITLER. VERGELDING, 1936-1945door Ian KershawHet Spectrum, ƒ 99,004. HUIS, TUIN EN KEUKENdoor Herman BeliënContact, ƒ 12,505. ZWAARDEN, PAARDEN EN ZIEKTEKIEMENdoor Jared DiamondHet Spectrum, ƒ 76,006. GESCHIEDENISKALENDER 2001Sdu, ƒ 27,507. DE EERSTE WERELDOORLOG 1914-1918door John KeeganBalans,...
Ronald de Leeuw, directeur van het Rijksmuseum
De afdeling geschiedenis van het Rijksmuseum verdwijnt. Tenminste, dat is het plan van de nieuwe directeur Ronald de Leeuw. Hij wil een geïntegreerde presentatie van de afdelingen schilderkunst, beeldhouwkunst en kunstnijverheid en Nederlandse geschiedenis. ‘Je haalt mensen op de beroemde iconen binnen, en geeft ze dan nog iets meer. Dat is een vorm van koppelverkoop...