Home Beeldgeheim december 2002

Beeldgeheim december 2002

  • Gepubliceerd op: 04 dec 2002
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Loesanne Hakkens

Een onbekende historische foto. Is het verhaal erachter te vertellen? Tonie Broekhuijsen, hoofdredacteur van Autoweek, en Melanie Schultz van Haegen, demissionair staatssecretaris van Verkeer, doen een poging.


`Een bloemencorso! Ik heb een aantal jaren in de bollenstreek gewoond, dan zag je wel eens van die optochten voorbijkomen,’ vertelt Schultz van Haegen. Broekhuijsen: `Dat is ook het eerste wat mij te binnen schiet. Ik heb mijn middelbareschooltijd in de Betuwe doorgebracht. Daar heb je elk jaar het fruitcorso in Tiel.’ `Maar als ik langer kijk,’ twijfelt Schultz van Haegen, `zie ik iets anders. Achter de bomen staan meer auto’s. Dit is vast een autotentoonstelling.’ `Of de allereerste tulpenralley. Maar waar zijn de tulpen? Ik ben geen bloemenkenner, maar dit lijken me rozen en hortensia’s,’ gist Broekhuijsen.
        `Ik denk dat de foto begin twintigste eeuw is genomen. De vrouwen dragen lange rokken en hooggesloten kragen. Degelijke, kuise kledij; dat is typerend voor die tijd,’ ziet Schultz van Haegen. `Als je naar de kleding kijkt, kan de foto gemaakt zijn voor de Eerste Wereldoorlog,’ denkt ook Broekhuijsen. `Misschien wordt hier het nieuwste model geïntroduceerd van Spyker, een van de weinige Nederlandse autofabrikanten in het begin van de twintigste eeuw. `Ik weet het niet,’ verzucht Schultz van Haegen. `De auto is door de bloemen moeilijk te zien.’ Broekhuijsen: `Aan de auto te zien, denk ik dat de foto is genomen rond 1915. Het is nog geen echt model, zoals die vanaf de jaren twintig werden gemaakt.’
        `Ik vind het leuk dat er vrouwen achter het stuur zitten. Het is goed om te zien dat autorijden niet alleen een mannenzaak is,’ stelt Schultz van Haegen. `Vrouwen worden al honderd jaar gebruikt bij de introductie van auto’s,’ tempert Broekhuijsen haar enthousiasme. Schultz van Haegen: `Maar je had aan het begin van de twintigste eeuw wel vrouwelijke piloten. Misschien waren er ook vrouwelijke chauffeurs.’ `Het is wel opvallend dat de vrouw rechts op de foto achter het stuur zit,’ geeft Broekhuijsen toe. `Maar ik kan me niet voorstellen dat ze zelf de auto heeft bestuurd.’
        Nee, denkt ook Schultz van Haegen. `De man die vooropstaat ziet eruit als een chauffeur. Je verwacht dat híj zo meteen wegrijdt in de auto, niet de vrouwen.’ Broekhuijsen: `De man is duidelijk niet belangrijk, hij houdt zich afzijdig; hij moet de daadwerkelijke chauffeur zijn. De vrouwen zijn, als bevallige modellen, afgevaardigden van een van de deelnemers aan het bloemencorso.’ `Ze zitten er voor het plaatje,’ beaamt Schultz van Haegen. `Maar dan als onderdeel van een autotentoonstelling.’
        `Wat mij intrigeert, is dat boegbeeld op de motorkap,’ zegt Broekhuijsen. `Dat is een vaandel,’ ziet Schultz van Haegen. `Dit is de winnende auto van de tentoonstelling, en op het vaandel staat dat ze de eerste prijs hebben.’ `Het lijkt op een kruis. Palmpasen? Misschien zit ik er met mijn bloemencorso wel helemaal naast,’ peinst Broekhuijsen. `De auto was in het begin van de twintigtste eeuw relatief onbekend,’ weet Schultz van Haegen. `De tentoonstelling moest dat veranderen. De bedoeling is om mensen te verlokken ook een auto te kopen. Daarom is het wel een beetje jammer dat je niet veel van de auto ziet.’
        `De dames maken deel uit van een religieuze processie. Dat moet het zijn,’ raakt Broekhuijsen plotseling enthousiast. `Dan missen we natuurlijk wel de kapelaan en de priester, maar die wachten natuurlijk nog in de kerk. Moeder en dochter komen terug van de processie en zij worden door de schoonzoon, die als liefhebberij fotografeerde, nog even op de gevoelige plaat vastgelegd.

UITLEG: De foto is gemaakt in 1903. In deze periode liet men mensen wennen aan de auto door bijvoorbeeld bloemencorso’s te organiseren. Versierde auto’s moesten de `onschuld’ van de auto tonen. Deze dames wonnen met hun versierde automobiel de tweede prijs bij een concours in Haarlem. De man naast de auto is de chauffeur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Beatrice de Graaf
Beatrice de Graaf
Column

Geen socials, maar salons

Het contrast kon niet groter zijn. Enerzijds de serene salon in Hotel d’Avary, het achttiende-eeuwse stadspaleis waar de Nederlandse ambassadeur in Parijs resideert. En waar ambassadeur Jan Versteeg een Frans-Nederlands gezelschap van wetenschappers en beleidsmakers had uitgenodigd om in alle rust en beslotenheid in gesprek te gaan over de internationale betrekkingen. We spraken over politiek...

Lees meer
Vuilnis wordt opgehaald door militairen vanwege staking bij de Stadsreiniging, Amsterdam 1955
Vuilnis wordt opgehaald door militairen vanwege staking bij de Stadsreiniging, Amsterdam 1955
Artikel

Niet iedereen was blij met de Kliko: ‘Mensen donderen hun vuil in die emmer en laten zich niet meer zien’

Drie of vier grote plastic bakken op wieltjes in de tuin: niemand kijkt er meer van op. Maar de ontvangst van de ‘vuilbak’ in de jaren zeventig en tachtig was niet altijd enthousiast. Ondingen zijn het, mopperde een ouder echtpaar dat op een flatje driehoog in Sneek woonde. In de Leeuwarder Courant mochten ze in...

Lees meer
Burgers aan de macht door Arnout van Cruyningen
Burgers aan de macht door Arnout van Cruyningen
Recensie

De macht van de landsadvocaat

Nee, de raadpensionaris of landsadvocaat was geen ‘minister-president van de Republiek’. Arnout van Cruyningen legt uit hoe het wel zat. Wie weet nog wie Aert van der Goes, Paulus Buys, Adriaen Pauw, Gaspar Fagel, Isaäc van Hoornbeek of Pieter Steyn waren? Waarschijnlijk doet de naam Jacob Cats wel een bel rinkelen, maar in het collectieve...

Lees meer
Bruin Café de Prins in Amsterdam 1974
Bruin Café de Prins in Amsterdam 1974
Interview

‘Nederland moet historische kroegen beter beschermen’

Bruine kroegen verdwijnen in rap tempo. In het boek Authentieke Amsterdamse bruine kroegen onderzoekt stadsgids en curator Peter Quatfass de geschiedenis van 38 historische cafés. Quatfass pleit ervoor om deze kwetsbare kroegen meer te steunen. Hoe ziet een typische Amsterdamse bruine kroeg eruit? ‘Die moet een goed behouden interieur hebben en bruin zijn van kleur,...

Lees meer
Loginmenu afsluiten