Alle artikelen
Proefschriften, lezingen en studies kunnen ons beeld van het verleden ingrijpend veranderen. Remco van Diepen beschreef de massale protesten tegen de kruisraketten in de jaren tachtig en verbaasde zich over de hoog oplopende emoties.
Meer dan een half miljoen mensen demonstreerden in oktober 1983 in Den Haag tegen plaatsing van 48 kruisraketten op Nederlandse bodem. Een volkspetitionnement tegen kruisraketten, van de gezamelijke vredesorganisaties, werd door 3,75 miljoen Nederlanders, een kwart van de totale bevolking, ondertekend. De dreigende komst van de kruisraket in de jaren tachtig leidde tot een van de grootste binnenlandse debatten in de twintigste eeuw, waarbij voor- en tegenstanders elkaar verketterden, huwelijken uiteenvielen en jarenlange vriendschappen werden opgezegd.
‘Wat me vooral is opgevallen zijn de emotionele argumenten en de harde toon waarop de discussie werd gevoerd’ zegt Remco van Diepen (1969), auteur van Hollanditis. Nederland en het kernwapendebat 1977-1987. ‘Het waren echt hysterische toestanden. Artsen raadden de regering aan om zelfmoordpillen uit te delen. Dominees noemden kernwapens “onchristelijk” en “in strijd met Gods heil voor deze wereld”. Er ontstond zo’n grote kloof tussen rechts en links dat er geen discussie meer mogelijk was, een ontwikkeling, die je in het huidige integratiedebat ook ziet. Zelf vind ik het gevaarlijk om te zeggen: “Ik ben tegen kernwapens dus ik ben superieur aan jou.” En dat is wat er gebeurde.’
Van Diepen geeft met Hollanditis, dat grotendeels gebaseerd is op secundaire literatuur, niet alleen een overzicht. Hij schreef ook een kritisch boek over de idealisten uit die tijd, dat door NRC Handelsblad-redacteur Sjoerd de Jong zelfs ‘een rechts boek’ werd genoemd. Van Diepen: ‘Ik vind het opmerkelijk dat zoveel mensen de Westerse maatschappij verwierpen, Mao omarmden en de CPN met zijn kadaverdiscipline steunden. Maar ik heb niet de indruk gewekt dat Mient Jan Faber, de secretaris van het Interkerkelijk Vredesoverleg (IKV) niet goed bij zijn hoofd was. Ook in de jaren tachtig waren er mensen die kritische vragen stelden, zoals historicus Maarten Brands, Vrij Nederland-columniste Renate Rubinstein en NRC Handelsblad-columnist J.L.Heldring. Zij hadden bij nader inzien gelijk. Ik vind dat ik dat in het boek ook mag zeggen.’
Gidsland
Een geval van ‘Hollanditis’ noemde de Brits-Israelische historicus Walter Laqueur de massale protesten in 1981, in een afkeurend artikel. Hij bedoelde ermee dat Nederlanders zich afkeerden van het conflict tussen Oost en West, net zoals ze hun kop in het zand hadden gestoken voor het dreigende gevaar van Hitler-Duitsland. ‘Er zit wel wat in’, zegt Van Diepen. ‘Politieke culturen worden deels door het verleden gevormd. Moralisme en aandacht voor de internationale rechtsorde horen bij Nederland. Nederland zag zichzelf als gidsland in de jaren tachtig, toen veel mensen geloofden dat Nederland het initiatief moest nemen om kernwapens de wereld uit te helpen. En toen VN-soldaten in de jaren negentig naar Srebrenica vertrokken, zag je opnieuw de gedachte: als wij het doen, gaan andere landen ons wel volgen.’
Volgens Van Diepen is het een typisch Nederlands idee dat politiek christelijk moet zijn, gebaseerd op de bijbel. ‘De Nederlandse politiek is vaak theologie met andere middelen. Machtspolitiek vinden Nederlanders verdorven. We wonen dan ook in een klein land zonder macht, dat tussen 1815 en 1940 neutraal was.’
Ook in zijn proefschrift Voor Volkenbond en Vrede (1999) beschreef Van Diepen de moralistische visie die Nederlanders op politiek hebben. ‘Daar moeten ethiek, moraal en emoties in. Maar Nederland heeft geen neiging tot pacifisme zoals Laqueur ook beweerde, denk maar aan de koloniale oorlogen. Het pacifisme is altijd onbeduidend geweest. Een meerderheid van de bevolking was misschien tegen kruisraketten op Nederlandse bodem, maar niet tegen de NAVO. En ook de Vredesbeweging was niet tegen de NAVO. Die beweging was heel breed, variërend van radicale groepen tot ongeruste CDA-stemmers. Secretaris Mient Jan Faber, die iedereen bij elkaar moest houden, ging zelf steeds meer tot het establishment behoren. Hij had het telefoonnummer van Lubbers in zijn adresboekje.’
Zoals door tegenstanders van kernwapens wel is gesuggereerd, was het besluit tot plaatsing geen akkoord dat Amerika de NAVO-landen door de strot duwde, zegt Van Diepen. Het was een gezamelijk besluit van de vier grote NAVO-staten Duitsland, Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten. ‘Er stonden allang kernwapens in Nederland, daar was nooit een debat over geweest. Ze waren rond 1959 in het geheim gestationeerd.’
Reagan
Het jaar 1986, waarin het CDA van Ruud Lubbers met een grote meerderheid van stemmen werd gekozen, ziet Van Diepen als het symbolische einde van de ‘lange jaren zestig’, waarmee hij de periode tussen 1966 en 1986 omschrijft. ‘De Vredesbeweging was een laatste poging om de maatschappij te veranderen. Maar uiteindelijk is de Koude Oorlog beëindigd door Reagan en Gorbatsjov, samen met de dissidenten uit de Sovjet Unie en de Oostbloklanden. De verdienste van Reagan is daarbij groot. Hij hield zijn rug recht bij mensen als Breznjev maar hij sloot wel compromissen met Gorbatjov.’
Veel aandacht in Hollanditis krijgt de Partij van de Arbeid, die zich in de jaren tachtig met hand en tand tegen het NAVO-besluit verzette. ‘Tijdens de jaren zeventig week het defensiebeleid van de PvdA nauwelijks af van dat van voorgaande kabinetten. Den Uyl was iemand die redelijk pragmatisch was en van buitenlandse politiek weinig kaas had gegeten. Hij dacht dat hij de boel wel kon sturen, maar op een gegeven moment was zijn achterban zo radicaal geworden, dat hij wel moest toegeven. Mient Jan Faber noemde de PvdA het ‘linkse Staphorst’. Het onverzoenlijke standpunt inzake kruisraketten heeft zeker bijgedragen aan de jarenlange oppositie van de PvdA na 1977.’
Hollanditis. Nederland en het kernwapendebat 1977-1987 door Remco van Diepen. 503 p. Bert Bakker, € 30,–
Dit artikel is exclusief voor abonnees
De Vooruitgang
Proefschriften, lezingen en studies kunnen ons beeld van het verleden ingrijpend veranderen. Remco van Diepen beschreef de massale protesten tegen de kruisraketten in de jaren tachtig en verbaasde zich over de hoog oplopende emoties. Meer dan een half miljoen mensen demonstreerden in oktober 1983 in Den Haag tegen plaatsing van 48 kruisraketten op Nederlandse bodem....
Brieven
Gezien
Een wenteltrap af, een ondergrondse gang door, een wenteltrap op. De nieuwe permanente tentoonstelling Geschiedenis van de joden in Nederland 1600-1890 in het Joods Historisch Museum bevindt zich op een galerij in de Grote Synagoge, boven een tentoonstelling over religie. Ver van de straat en de waan van de dag. De tentoonstelling is niet groot...
Carmiggelt
Columnisten, zo maakte Parool-hoofdredacteur Sytze van der Zee mij bij zijn komst eind jaren tachtig duidelijk, moeten controversieel zijn. Gedonder in de glazen, debat in het café, spraakmakendheid, daar ging het om. En zo verdwenen goedaardige, verstandige figuren als de schrijvers Willem van Toorn en A.L. Snijders uit de kolommen. En Theo van Gogh kwam...
Lifestyle & Trends
De hotspots van achttiende-eeuws Parijs. Lekker weg in de jaren dertig. Haute couture in de Middeleeuwen. Trends zijn van alle tijden. Deze keer: op bedevaart. Eerst denk je aan een broodje aap. Een tien jaar oude tosti die 28.000 dollar opbrengt? Ha ha ha! Maar het is waar. De heilige boterham werd eind vorig jaar...
Stad & Land
Een fototentoonstelling over de wederopbouwwijk, een boek over beroemde plaatsgenoten – in heel Nederland houden mensen, archieven en historische verenigingen zich bezig met de plaatselijke historie. Hun initiatieven komen hier aan bod. Deze maand: archeologisch onderzoek naar het onder water verdwenen dorp Rielant. Veelkleurige oceaanreuzen wurmen zich door het Nauw van Bath, de vaargeul richting...
Veiligheidsraad
Eind vorig jaar verscheen een rapport waarin Kofi Annan werd geadviseerd de Verenigde Naties ingrijpend te hervormen. Het lastigste onderdeel van dit rapport is het voorstel de samenstelling van de Veiligheidsraad te veranderen. De Veiligheidsraad is het enige onderdeel van de VN dat kan besluiten tot het gebruik van geweld. Over de hervorming van de...
Beeldgeheim
Een oude foto. Wat is het verhaal erachter? Dichters Rutger Kopland en Driek van Wissen doen een poging. ‘Dit is een foto van een heel jonge prins Willem-Alexander achter de bok van een wagen,’ begint Rutger Kopland zelfverzekerd. ‘Nee,’ valt Driek van Wissen hem in de rede. ‘Bij een eerste vluchtige blik meende ik de...
Joden in Marokko
Marokko staat bekend als het land waar moslims en joden tweeduizend jaar harmonieus samenleefden. Toch waren joden er nooit volwaardige burgers. De Marokkaanse joden in de diaspora koesteren echter nog altijd een grote liefde voor hun land van herkomst. De joodse geschiedenis van Marokko begint ver voor de komst van de islam. Overleveringen melden dat...
Hoge Woord
‘Weg met De Jager, leve het konijn!’ riepen supporters al in de jaren zeventig tegen voetballer Willem de Jager. Maar pas heel recent treden overheid en KNVB hard op tegen kwetsende spreekkoren. Daarvoor hadden zij hun handen vol aan het fysieke supportersgeweld dat wekelijks de wedstrijden ontsierde, aldus voetbalhistoricus Gerrit van der Valk. Toen de...
Bloedwraak in middeleeuws Zeeland
Bloedwraak was in de Middeleeuwen een geaccepteerde manier om doodslag op een familielid te vergelden. De machthebbers probeerden de rust te handhaven, maar in afgelegen gebieden liepen de vetes niet zelden uit de hand. Omstreeks 1466 sloeg Adriaan Heinenzoon een Zierikzeese poorter dood. Adriaan werd door het gerecht van Zierikzee verbannen. Desondanks bleef hij in...
De coup van Desi Bouterse
Desi Bouterse is overleden. In 1980 pleegde de militair sportinstructeur een staatsgreep. ‘Het eerste wat ik dacht was: nu zijn we echt een Zuid-Amerikaans land geworden.’
