Home Lifestyle & Trends

Lifestyle & Trends

  • Gepubliceerd op: 11 april 2005
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marjolein van Rotterdam

De hotspots van achttiende-eeuws Parijs. Lekker weg in de jaren dertig. Haute couture in de Middeleeuwen. Trends zijn van alle tijden. Deze keer: het roddelblad.


WILLEM SMITT vertelde het ooit zelf in het televisieprogramma Andere Tijden: Story gaf voor een goed verhaal graag een babykamer weg! In zijn eerste jaren moeten het er veel zijn geweest. ‘De hebzucht van sommige artiesten is buitensporig,’ verklaarde de sterreporter. ‘Men weigert eerst en zegt: dit is een stukje privacy, dat geven we niet prijs. Maar als je dan zegt dat die en die firma bereid is een volledige babykamer te schenken, blijkt die privacyhang opeens te verdwijnen.’

Dertig jaar geleden, op 1 februari 1974, verscheen het eerste Nederlandse roddelblad. Story heette het, in de volksmond ‘de’ Story. Het tijdschrift was uitsluitend gewijd aan het wel en wee van het koningshuis, de sterren en andere bekende Nederlanders. In het eerste nummer kon je lezen hoe PRINS WILLEM-ALEXANDER (tevens coverboy) het op school deed en vermaakte je je met een Bekende-Nederlanderquiz van BEREND BOUDEWIJN. Story was braaf en lief. ‘Een eersteklas deugniet,’ schreef het bijvoorbeeld over Willem-Alexander. ‘Hij heeft veel pret op school, maar kan ook minutenlang voor zich uit zitten staren.’ 
         
Kennelijk sloeg de braafheid aan: van het eerste nummer werden bijna alle 550.000 gedrukte exemplaren verkocht. Een jaar later al kwam er een weekblad bij, ‘de’ Weekend. Twee jaar daarna volgde ‘de’ Privé, nog weer later ‘de’ Party (1995). Ook de concurrentie vulde haar pagina’s met de baby’s, begrafenissen en bruiloften van de beroemdheden, naast shownieuws, emotieverhalen en medische zaken. ‘Nederlands grootste familieweekblad brengt u “betrouwbaar” nieuws uit de wereld van de showbusiness’ – de aanhalingstekens zijn van Privé zelf. 
             
Story en zijn vrienden kwamen niet uit de lucht vallen. Er waren voorlopers. HENK VAN DER MEYDEN had sinds 1958 zijn ‘Showpagina’ in De Telegraafgossip-kranten, en zelfs in Nederland zou hij de eerste niet zijn die zich voor de rechter moest verdedigen tegen een beschuldiging van laster. Al in 1738 zat JACOB CAMPO WEYERMAN vanwege de chantage, laster en oplichting in de stukken die hij schreef levenslang in de gevangenis. 
               
Toch was zo’n hele krantenpagina met roddels hier nieuw. Henk van der Meyden werd dus de Roddelkoning van Nederland. Dat hij niet meteen na Story met Privé aankwam, lag meer aan De Telegraaf – toen nog niet gewend aan het uitgeven van tijdschriften – dan aan de koning zelf. 
          
Toen het weekblad Privé er eindelijk was, ging het hard. Razendsnel ontwikkelde het zich tot het grootste roddelblad. Story was het domme zusje van Libelle en Margriet, Privé een blad dat werd gemaakt door een krantenjournalist. Een fanaat bovendien. Van der Meyden kocht meteen Willem Smitt van Story weg, en deed er ook verder alles aan om de concurrent te snel af te zijn. 
               
LEO VAN ROOIJEN, die in 1980 bij Privé begon, licht de werkwijze van het blad toe in Privé Beleef het mee!. ‘Niet de feiten zijn heilig, maar het gerucht,’ schrijft de voormalige medewerker, die ook weet dat Privé bij weigerachtige interviewees rücksichtslos de portemonnee trok, ook al lag de beoogde lezerstrekker op sterven. 
              
De jaren zeventig en tachtig waren de hoogtijdagen van de Nederlandse roddelpers. Samen haalden ‘de bladen’ een oplage van zo’n 1,7 miljoen. Daarna ging het bergafwaarts. Volgens het Oplage Instituut nog steeds: Privé zakte in 2003 van 295.314 naar 276.826 verkochte exemplaren – het omslag vermeldt vrolijk: ‘2,5 miljoen lezers.’ 
             
Het ‘oplagedrama’ ligt niet aan de tanende belangstelling voor het privé-leven van de sterren. Integendeel. Ook de gerenommeerde media kregen in de gaten dat roddels populair zijn. In de jaren negentig introduceerden kranten en televisieprogramma’s roddelrubrieken. 
            
Als WENDY VAN DIJK nu een liefdesvilla koopt, kan dat best aan de orde komen op televisie in hét gossip-programma RTL-Boulevard. Als duidelijk wordt dat IRENE, ‘de eens zo bruisende zuster van koningin BEATRIX, nog maar een schim van zichzelf is’, zóú het kunnen dat zelfs NRC Handelsblad daarover schrijft. De genuanceerde krant heeft tenslotte dezelfde ALBERT VERLINDE in dienst als RTL-Boulevard, en vroeger Privé.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.