Alle artikelen
In de negentiende eeuw schreven veel historici nationale geschiedenissen, die moesten bijdragen aan een nieuw gevoel van nationale eenheid. In Nederland stond daarom de zestiende-eeuwse Opstand volop in de belangstelling. Toen immers was Nederland ontstaan als protestante natie, schreven de meeste historici. De Nederlandse katholieken kwamen in deze verhalen nauwelijks aan bod, of slechts als vijand of landverrader.
Historicus Albert van der Zeijden onderzocht hoe de katholieke plattelandsarts en amateur-historicus W.J.F. Nuyens tegenwicht bood tegen de eenzijdige protestantse benadering. Hij promoveerde onlangs op Katholieke identiteit en historisch bewustzijn. `Nuyens had een missie. Hij wilde het katholieke volksdeel overtuigen dat de Nederlandse geschiedenis ook hun geschiedenis was.
Voor Nuyens’ opvatting heb ik de term “groot katholiek” bedacht. Daarmee bedoel ik dat hij de katholieke geschiedenis wilde inpassen in de nationale geschiedenis. Hij wilde de katholieken niet afscheiden van de rest van de natie, maar een plaats geven in het Nederlandse verleden.
Daarbij was het geloof een factor van groot belang. Tegenwoordig zijn we geneigd te denken dat het nationalisme niet-religieus was, omdat het een moderne beweging was. Maar nationalisten gebruikten religie juist om een identiteit te creëren. Vandaar de grote belangstelling van protestante historici voor de Opstand, die zij zagen als de geboorte van het protestantse Nederland.
Nuyens bestreed dat beeld. Hij ontkende dat de katholieken een marginale rol speelden en wees erop dat het grootste deel van de bevolking tijdens de Opstand geen keuze maakte tussen de protestante opstandelingen en de katholieke Spanjaarden. Volgens hem waren die mensen allemaal katholiek. Dus ook Nederland was tijdens de Opstand grotendeels katholiek.
Hoe gevoelig de herinneringen aan die tijd lagen, bleek tijdens de herdenkingen van belangrijke gebeurtenissen uit de Opstand. In 1868 eigenden de protestanten zich de viering van de Slag bij Heiligerlee, driehonderd jaar eerder, helemaal toe. Dat leidde tot diepgaande conflicten met de buitengesloten katholieken. In 1872 dreigde iets dergelijks te gebeuren rondom de herdenking van de inname van Den Briel door de geuzen. Maar liberale historici, onder wie de beroemde historicus Robert Fruin, hebben er een algemene nationale herdenking van gemaakt.
Nog steeds ging een deel van de katholieken niet naar die herdenking toe, maar Nuyens wel. Dat was tekenend voor zijn verzoenende houding, die veel mensen aansprak. Veel katholieken hadden zijn populair geschreven Geschiedenis des Nederlandschen volks op de plank staan, en op veel scholen werd zijn Vaderlandsche geschiedenis voor de jeugd gebruikt.
Vooral daarom was hij volgens mij van belang: hij gaf de katholieken een identiteit. Mijn dissertatie gaat dan ook niet in de eerste plaats over de historicus Nuyens, maar vooral over het historisch besef van katholieken in de negentiende eeuw.
Dat Nuyens zo invloedrijk is geweest, vind ik wel bijzonder, want hij had helemaal geen letteren gestudeerd. Hij was arts, en de geschiedschrijving deed hij erbij. Het verhaal gaat dat hij op patiëntenbezoek ging in een koets vol boeken. Daar zat hij dan tussendoor zoveel mogelijk te lezen.
Een tophistoricus is hij nooit geworden. Daarom is hij nu vrijwel vergeten. Dat heeft volgens mij ook te maken met de overkritische houding van de vorige generatie katholieke historici ten opzichte van hun eigen traditie. Zij wilden aantonen dat ze “echte”, “neutrale” historici waren en hebben daarom hun voorgangers, onder wie Nuyens, wat al te kritisch benaderd.’
KATHOLIEKE IDENTITEIT EN HISTORISCH BEWUSTZIJN. W.J.F NUYENS (1823-1894) EN ZIJN `NATIONALE’ GESCHIEDSCHRIJVING door Albert van der Zeijden. 368 p. Uitgeverij Verloren, euro 30,-
Dit artikel is exclusief voor abonnees
De vooruitgang: `Nuyens gaf de katholieken een identiteit’
Proefschriften, lezingen of artikelen kunnen ons beeld van het verleden ingrijpend veranderen. Albert van der Zeijden onderzocht hoe de negentiende-eeuwse arts en historicus W.J.F. Nuyens het katholieke volksdeel een eigen identiteit gaf. In de negentiende eeuw schreven veel historici nationale geschiedenissen, die moesten bijdragen aan een nieuw gevoel van nationale eenheid. In Nederland stond daarom...
Veel goed en kwaad in de historische kinderboeken van 2002
De kinderen in de historische jeugdromans van het afgelopen jaar beleven gruwelijke avonturen in een degelijk historisch decor. Ze verliezen mensen van wie ze houden of raken kreupel, maar komen gelouterd uit de strijd. ‘Wij vinden Frederik een prima knul en dat zijn vader een grote fout gemaakt heeft, kunnen we hém niet aanrekenen.’ ‘Jullie...


Normen en waarden: ook in de Middeleeuwen is veiligheid het toverwoord
De normen en waarden die ook in de Middeleeuwen al bedreigd heetten, verschillen niet veel van degene die in onze huidige maatschappij gevaar lopen. Seks, geweld en openbare dronkenschap zorgen voor de grootste problemen. Zo’n duizend jaar geleden schreef een ons onbekende geestelijke in Rome een handboekje. De korte tekst, zo’n tien pagina’s in moderne...
Van Provo tot Fortuyn
Het Centraal Eindexamen geschiedenis 2003 heeft als onderwerp de jaren zestig. Ten onrechte loopt de te bestuderen periode daarbij van 1950 tot 1990. Wie de jaren zestig werkelijk wil begrijpen, kan de ogen niet sluiten voor de recente opkomst van Pim Fortuyn en zijn protestbeweging. Die vormt immers het voorlopige sluitstuk van een halve eeuw...


De buitenlandse politiek van Henry Kissinger
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Anthony Blinken is op bezoek in Peking. Om de Amerikaanse positie te versterken, besloot Henry Kissinger in 1971 toenadering te zoeken tot China.
`”Walen buiten!” was niet eens correct Nederlands, maar een gallicisme’
Op 22 november 1972 viel in België het kabinet van Gaston Eyskens. Struikelblok was het gekibbel tussen Vlamingen en Walen over de Voerstreek. Eyskens had van België een federatie gemaakt, met eigen bevoegdheden voor Vlaanderen en Wallonië. Zijn zoon, de politicus Mark Eyskens, zag het land daarna uiteenvallen. `Mijn vader zou dit nooit hebben goedgekeurd.’...


De vroegste geschiedenis van Nederland
Hunebedden, knotsen en Neanderthalers, dat is wat we voor ogen hebben bij de vroegste geschiedenis van Nederland. Maar meer dan zevenduizend geleden ging men hier al over op landbouw. En al in het vierde millennium voor Christus beschikten we over schepen waarmee we naar Helgoland konden varen om vuursteen te halen. Leken weten weinig van...
Mijn verhaal: `De SS’er vond het zielig voor het konijn’
Tijdens een oorlog draait het niet alleen om vechten en schieten, houdt Henk van der Molen (74) jonge mensen vaak voor. In het heetst van de Slag om Arnhem, in september 1944, had hij een bijzondere ontmoeting met een Duitse SS-soldaat. `Die ochtend had het bataljon van majoor Frost het verzet moeten staken. De Britten,...
Audiovisueel: DE RAMP, VERHALEN VAN OOGGETUIGEN
Première Nederlands Filmfestival in Utrecht, donderdag 10 oktober Het regent niet meer en de storm is gaan liggen. Maar het water staat nog zeker anderhalve meter hoog en de vloed heeft het witte huisje met de rode dakpannen danig toegetakeld. Uit het grijsblauwe water steken kale takken. De foto zou afgelopen zomer in Tsjechië gemaakt...
Lifestyle: Wegdromen naar heksen en engelen, reuzen en dwergen
De hotspots van achttiende-eeuws Parijs. Lekker weg in de jaren dertig. Haute couture in de Middeleeuwen. Trends zijn van alle tijden. Culinaire avonturen, mode, wonen en uitgaan door de eeuwen heen. Olifanten doen het, geiten en lama’s doen het, en zelfs vissen vallen voor de verleiding van de roes. Geen wonder dat ook de mens...
Stille getuigen: Het standbeeld van Kees de Tippelaar
De geschiedenis laat haar sporen na. Monumenten, voorwerpen en graven herinneren aan bijna vergeten personen. Hun verhaal wordt hier verteld. Deze keer het beeld van L.C. Dudok de Wit, oftewel Kees de Tippelaar (1843-1913), in Breukelen. Geen landloper ter wereld was zo vermaard als Kees Dudok de Wit. Door zijn wandeltochten werd hij aan het...
Beeldgeheim
Een onbekende historische foto. Is het verhaal erachter te vertellen? Schrijvers Jan van Aken en Arthur Japin doen een poging. ‘Duinen en strandtenten,’ zegt Van Aken meteen. ‘Nederlandse soldaten exerceren aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, met op de achtergrond een zandkasteel.’ ‘Volgens mij zijn het eerder ruïnes, ze lijken antiek,’ ziet Japin. Van...