Alle artikelen
Medio 2011 opende Museum aan de Stroom (MAS) in Antwerpen zijn deuren. Het tien verdiepingen tellende gebouw, gelegen aan de oude haven in een stukje stad dat duidelijk in opkomst is, straalt grootsteedse allure uit. Crisis of geen crisis, moet het stadsbestuur hebben gedacht, Antwerpen moet aan zijn zelfbewustzijn, historie en imago werken. Het resultaat is een modern museum dat als doel heeft de stad in perspectief te plaatsen. Niet zozeer in historisch, maar vooral in mondiaal perspectief.
Elke etage is volgens hetzelfde stramien ingericht, met eerst een zogenoemde ‘wake-upruimte’. Dit is een zaal met audiovisuele collages die de bezoeker een zintuiglijke ervaring moeten geven om hem voor te bereiden op het museumgeweld. Zoiets kan snel gekunsteld worden, maar het heeft hier wel degelijk een verfrissend effect.
De permanente collectie is in vijf thema’s over vijf verdiepingen verdeeld en één etage biedt ruimte aan een wisselexpositie. Helemaal bovenin presenteert het museum zijn grootste publiekstrekker: het weidse panorama. Hiervandaan kijk je ver uit over de Schelde, de stad en de buitenwijken. Terwijl de rest van het museum al om vijf uur sluit, kun je hier nog tot laat op de avond van het uitzicht genieten. En dat is nog gratis ook.
In het MAS zijn de collecties van onder meer het Scheepvaartmuseum, het Etnografisch Museum en een deel van het Vleeshuis samengevoegd. Die gefragmenteerde collectie heeft zijn weerslag op de tentoonstellingen. Op de etage ‘Machtsvertoon’, bijvoorbeeld, staan symbolen van macht uit verschillende culturen bijeen. Niet ver van een bloederig schilderij waarop de wreedheid van de Spaanse Furie wordt uitgemeten zijn Japanse samoeraizwaarden uitgestald, geflankeerd door vitrines vol Polynesische sieraden.
Er valt zeker iets te zeggen voor de keuze om de collecties thematisch met elkaar te verbinden in plaats van ze gescheiden te presenteren. Maar omdat de onderwerpen ver uiteenliggen is het niet eenvoudig om de samenhang van de tentoonstelling te begrijpen. Gelukkig komt er net een gids langs, die zijn groep behendig van zestiende-eeuws Antwerpen naar Polynesië loodst. Zo klinkt het best logisch. Jammer dat de informatie waarover de gids beschikt niet op de ¬– verder overigens opvallend goed geschreven – wandteksten te vinden is.
Datzelfde valt op bij de verdiepingen ‘Wereldstad’ en ‘Wereldhaven’. Genoeg moois om van te genieten, zoals het gigantische panoramadoek van de haven van Antwerpen van Robert Mols uit 1878, maar het museum doet niet aan duiding. Bordjes, onhandig geplaatst op kniehoogte, geven minimale objectinformatie. Ook wie een grondig inzicht in de stadsgeschiedenis van Antwerpen verwacht, zal licht teleurgesteld zijn.
Toch verlaat de bezoeker het museum met een goed gevoel. Het is de combinatie van de indrukwekkende architectuur, de frisse opzet van de tentoonstellingen en het prettige gebruik van multimedia die Museum aan de Stroom tot een aanwinst maakt. Ook heel plezierig: dit museum is niet ingericht om 0- tot 10-jarigen te vermaken, zoals de trend in ons land lijkt te zijn. Gaan dus, naar Antwerpen. Maar vergeet niet een gids in de arm te nemen.
Museum aan de Stroom
Hanzestedenplaats 1, Antwerpen
Open: 10-17 uur, maandag gesloten
Info: 0032-3 338 44 44 of www.mas.be
Dit artikel is exclusief voor abonnees
TENTOONSTELLING: Verfrissing aan de Schelde
Medio 2011 opende Museum aan de Stroom (MAS) in Antwerpen zijn deuren. Het tien verdiepingen tellende gebouw, gelegen aan de oude haven in een stukje stad dat duidelijk in opkomst is, straalt grootsteedse allure uit. Crisis of geen crisis, moet het stadsbestuur hebben gedacht, Antwerpen moet aan zijn zelfbewustzijn, historie en imago werken. Het...
Fantasieën over Cleopatra in film
‘Bedrieglijk! Begeerd! Dodelijk in de liefde!’ De trailer van de Hollywood-film Serpent of the Nile uit 1953 laat geen misverstand bestaan over het beeld van Cleopatra dat de makers willen uitdragen. De Egyptische koningin is een meedogenloze bitch, die Marcus Antonius’ blinde verliefdheid gebruikt voor een poging om in Rome aan de macht te komen....
FILM: Signalementen
The Story of Film Homescreen, € 46,99 Ook in de wereld van de filmgeschiedenis heeft de specialisatie toegeslagen, zodat er nauwelijks filmhistorici zijn die de filmgeschiedenis nog in één grote greep durven te vatten. De Noord-Ierse filmkenner Mark Cousins is een uitzondering. Zes jaar geleden publiceerde hij met The Story of Film...
BOEKEN: Ditjes en datjes uit de Goelag
‘De geschiedenis van onze riolering,’ stond boven het tweede hoofdstuk van het meest ontluisterende werk over de Goelag Archipel, het ruim duizend pagina’s tellende gelijknamige epos van Alexander Solzjenitsyn. Het boek – het mag bekend worden verondersteld – verhaalt gedetailleerd over het meest willekeurige kampsysteem uit de vorige eeuw, dat inderdaad veel weg had van...
BOEKEN: Een lijst met uitschieters
Geschiedenis gaat over wat er in het verleden is gebeurd. Punt. Het draait alleen om historische feiten. Klaar. Voor wie zo verstandig is geweest geen geschiedenis te gaan studeren, maar een ‘echt vak’ heeft geleerd, is het allemaal vrij eenvoudig. Vandaar dat niet-historici zich vaak verbazen als er alweer een boek over de Jodenvervolging...
BOEKEN: Drinken is een deugd
De laatste jaren is er in Nederland veel te doen over jongeren die weleens een glaasje te veel nuttigen. Comazuipen is inmiddels een ingeburgerd schrikbeeld. Alle campagnes ten spijt, drinken adolescenten klaarblijkelijk steeds heftiger en vanaf jongere leeftijd. Om dit tegen te gaan, zet de overheid wettelijke maatregelen in: de leeftijd waarop een jongere...
BOEKEN: Signalementen
Cornelis Haga, 1578-1654. Diplomaat & pionier in Istanbul Hans van der Sloot & Ingrid van der Vlis 256 p. Boom, € 29,50 Dit jaar wordt gevierd dat er al 400 jaar betrekkingen bestaan tussen Nederland en Turkije. De viering had grote consequenties voor de PVV in Limburg. De partij werd er door...
IN BEELD: Ruimte voor de rijken
In 2013 viert Amsterdam het begin van de aanleg van de grachtengordel, vierhonderd jaar eerder. De rijken hadden goed geld over voor een stuk grond op een mooie nieuwe locatie. Dat geld gebruikte de stad om ook arme immigranten binnen haar muren te halen. Het moest een ‘cieraet’ voor de stad...
LEZERSFORUM: ‘Papoea’s kwamen van de regen in de drup’
‘De Papoea’s van Nieuw-Guinea worden gediscrimineerd door de Republiek Indonesië. Het was in hun belang geweest om onder VN-mandaat een zelfstandige staat te stichten,’ schrijft Rick Moermans. Hij is het eens met de stelling van deze maand, die luidt: ‘Indonesië had Nieuw-Guinea nooit mogen inlijven.’ Een meerderheid van 61 procent van de forumdeelnemers onderschrijft...
INTERVIEW: ‘De Democraten leveren vaak betere presidenten dan de Republikeinen’
‘Om drie minuten over één op 22 november 1963 werd Lyndon B. Johnson van een kwakkelende, machteloze vicepresident ineens de machtigste man ter wereld. Het was crisis, want John F. Kennedy was net vermoord, maar Johnson wist daar raad mee. In de eerste acht tot tien weken was hij een superpresident. Hij heeft op...
ONDERZOEK: Loyaal aan patria
In tijden van crisis – of het nu een echte is of een die politici verzinnen – duiken vaak begrippen als ‘natie’ en ‘nationale identiteit’ op. Hoewel talloze historici, politicologen en sociologen hebben aangetoond dat het hier om ‘constructies’ gaat, zijn er nog altijd mensen die doen alsof er zoiets bestaat als het Nederlandse...
De keizer van Leuven
Het voormalige Maarschalk Fochplein in het centrum van Leuven was het afgelopen jaar inzet van politiek getinte schermutselingen over de rug van de geschiedeniswetenschappen. De luidste stem in de polemieken was de diepe bas van de socialistische Leuvense burgemeester Louis Tobback. Tobback fulmineerde een jaar lang nationwide luidkeels tegen de...
