Home Alle artikelen

Alle artikelen

Een overzicht van de artikelen die we recent hebben gepubliceerd.

De grote les van de Eerste Wereldoorlog was dat de staat regulerend kon optreden in economie en samenleving. Tegelijkertijd ontstond na 1918 de massademocratie. De grote vraag was hoe de nieuwe macht van de staat kon worden gebruikt om de vruchten van het kapitalisme eerlijker te verdelen en zo de massademocratie een stevig fundament te geven. In een beknopt en pakkend geschreven boek laat Tim B. Müller zien dat al direct na de Eerste Wereldoorlog in tal van landen diep werd nagedacht over de toekomst van de massademocratie en het kapitalisme.
 


Met interessante voorbeelden toont Müller aan hoe de regeringen in Noordwest-Europa én de Verenigde Staten vanaf 1918 probeerden de samenleving te stabiliseren door een combinatie van fiscale herverdeling en sociale wetgeving. Met dit beleid van herverdeling legden deze regeringen de basis voor de massademocratie zoals die na 1945 tot volle wasdom kwam. Bovendien wisten dankzij dit beleid in de jaren dertig de meeste van deze landen de totalitaire verleiding te weerstaan.

Müllers helden zijn politici als de tamelijk onbekende Gustav Bauer, rijkskanselier (1919-1920), de Amerikaanse president Roosevelt (1933-1945) en de grondlegger van het Zweedse Folkhemmet, Per Albin Hansson (1932-1946). Het intellectuele fundament was breed: sociaal-democraten, maar ook christen-democraten en linkse liberalen waren actief op dit terrein. Elegant is de manier waarop Müller een rede van Bauer gebruikt als rode draad door zijn verhaal. Zo maakt hij duidelijk dat óók in de Republiek van Weimar intensief werd nagedacht over de toekomst van de democratie en het kapitalisme. Duitsland kon na 1945 wel degelijk aansluiten op democratische tradities van vóór 1933.

Dat is verfrissend, maar daarmee blijft natuurlijk wel de vraag waarom het in de andere landen wél goed afliep en in Duitsland juist niet. Het antwoord hierop zoekt hij in het feit dat de Duitse politieke elites zich beperkten tot kille bezuinigingen en geen experimenten aandurfden. Juist de nazi’s maakten handig gebruik van de behoefte bij de bevolking aan geborgenheid en participatie. Hitler was daarom niet de onontkoombare uitkomst van een Duitse Sonderweg, maar met zijn retoriek van de Volksgemeinschaft was hij wel een aanlokkelijk alternatief.

In zijn inleiding trekt Müller parallellen tussen nu en 1929: een grote economische crisis en een gebrek aan vertrouwen in de politieke elite. De democratie in de westerse wereld is zeker nog stabiel, aldus Müller, maar een ware democraat mag nooit op zijn lauweren rusten. Hij ziet dan ook liever bevlogen politici die af en toe een fout maken, dan technocraten die proberen echte beslissingen uit te stellen en de lasten op toekomstige generaties af te wentelen.
 
Wolfgang Bialas laat zien hoe een democratische rechtsstaat zich in korte tijd kan ontpoppen tot een misdadig regime. In dit proces is een hoofdrol weggelegd voor de ideologie. Het was niet de onderdrukking die van Duitsers misdadigers maakte, maar de overtuigingskracht van de nationaal-socialistische ideologie. Net als Müller gaat ook Bialas ervan uit dat het gebrek aan gemeenschapszin de positie van de Republiek van Weimar zwak maakte. Het nationaal-socialisme daarentegen wist juist op dat punt een alternatief te bieden. De positieve ervaringen uit de Eerste Wereldoorlog – zoals kameraadschap, opofferingsgezindheid en enthousiasme – vormden de basis van de nieuwe ‘moraal’. Bialas ziet de ideologie dan ook in moralistische termen. De kern hiervan was gehoorzaamheid aan de gemeenschap. Iedereen die tot de Volksgemeinschaft hoorde, kon aanspraak maken op bescherming en geborgenheid. Buitenstaanders, Joden, asocialen en andere vijanden van het volk vielen juist buiten deze bescherming en waren makkelijke doelwitten. Omdat ze geen echte staatsburgers meer waren kon de meerderheid van de bevolking hen zonder al te veel gewetensbezwaren verder isoleren en uiteindelijk vernietigen. Daarnaast werd de bevolking gepaaid met völkische Erlebnisangebote, zoals grote politieke feesten en de belofte van de aanstaande welvaart, gesymboliseerd in de Volkswagen. Deze nieuwe moraal werd al snel breed gedragen. Het heeft dan ook geen zin, aldus Bialas, om te zoeken naar een specifiek dadersprofiel. Daders waren heel gewone mannen, aus der Mitte der Gesellschaft.

Interessant is dat Bialas zich voornamelijk op primaire bronnen baseert. Helaas maakt hij niet goed duidelijk hoe representatief en wijdverbreid deze bronnen waren, maar hij strooit met fascinerende citaten. Intensief gebruikt hij Das Schwarze Korps, het clubblad van de SS, en tal van brochures van verschillende betrokken ministeries. Kortom, een aanrader voor lezers die zich verder willen verdiepen in enerzijds de wetenschappelijke pretenties van het nazisme en anderzijds de praktische toepassing van de rassenleer in de praktijk van het Derde Rijk. Een uitgebreide bibliografie sluit het boek af.

Overigens blijft het een raadsel hoe een technisch hoogstaande samenleving als de Duitse, waar de beste auto’s ter wereld worden gemaakt, niet in staat kan zijn om boeken met een register te produceren. Maar dit geheel en al terzijde.
 
Nach dem Ersten Weltkrieg: Lebensversuche moderner Demokratien
Tim B. Müller
174 p. Hamburger Edition, € 12,-
 
Moralische Ordnungen des Nationalsozialismus
Wolfgang Bialas
354 p. Vandenhoeck & Ruprecht Göttingen, € 64,99

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.
Artikel

BOEKEN: Nach dem Ersten Weltkrieg & Moralische Ordnungen des Nationalsozialismus

De grote les van de Eerste Wereldoorlog was dat de staat regulerend kon optreden in economie en samenleving. Tegelijkertijd ontstond na 1918 de massademocratie. De grote vraag was hoe de nieuwe macht van de staat kon worden gebruikt om de vruchten van het kapitalisme eerlijker te verdelen en zo de massademocratie een stevig fundament te...

Lees meer
Artikel

SIGNALEMENTEN: Coming Home

Zhang Yimou is met afstand de beroemdste Chinese regisseur. Na zijn internationale doorbraak in 1987 met het geweldige historische drama Het rode korenveld bewees hij in de decennia erna dat hij alle genres beheerst. Van intiem drama tot zwaardvechtfilm: Zhang Yimou maakt het allemaal. En passant ontwierp hij in 2008 de openings- en afsluitingsceremonie...

Lees meer
Artikel

FILM: Mr. Turner

Heeft de operateur zich in de bioscoop vergist en kijken we naar een Nederlands polderdrama? In de openingsscène van Mr. Turner lopen twee oer-Hollandse vrouwen in klederdracht door een oer-Hollands polderlandschap met een molen. De vrouwen kletsen, grinniken en roddelen. Ze worden gadegeslagen door een man met een schetsboek. Zo introduceert regisseur Mike Leigh (Secrets...

Lees meer
Artikel

TENTOONSTELLING: Haags Historisch Museum. Elizabeth Stuart en Amalia van Solms

De kosten van het koningshuis veroorzaakten afgelopen najaar ophef in de Tweede Kamer. Er was kritiek op het plan om voor 48 miljoen euro de paleizen te verbouwen. Kort daarvoor kocht Willem-Alexander al een peperdure auto en een speedboot, en liet hij rond zijn vakantiehuis in Griekenland een hek plaatsen voor twee keer het bedrag...

Lees meer
Artikel

LEZERSFORUM: ‘De val van de Berlijnse Muur is de grootste gebeurtenis van de afgelopen 25 jaar’

‘DE VAL VAN DE BERLIJNSE MUUR IS DE GROOTSTE GEBEURTENIS VAN DE AFGELOPEN 25 JAAR’ ‘Door de val werd de orde van voor WOII in Europa grotendeels hersteld’ Volgens velen betekende de val van de Muur het einde van de Koude Oorlog. ‘De val van de Muur heeft gezorgd voor het einde van het communistische systeem in...

Lees meer
1848: Het begin van een modern Nederland
1848: Het begin van een modern Nederland
Artikel

1848: Het begin van een modern Nederland

​1848 was wereldwijd een veelbewogen jaar. Europa stond in het teken van diverse revoluties, onder andere in Parijs, Rome, Pruisen, Wenen en Hongarije. De Nederlandse koning Willem II nam met grote zorg kennis van de ontwikkelingen op het wereldtoneel. Hij probeerde te voorkomen dat in Nederland een revolutie uitbrak, door in te stemmen met de invoering van een...

Lees meer
Dienstbelasting als ‘gelijkmaker’ in de antieke democratie
Dienstbelasting als ‘gelijkmaker’ in de antieke democratie
Artikel

Dienstbelasting als ‘gelijkmaker’ in de antieke democratie

Is de snel de toenemende ongelijkheid een bedreiging voor de moderne democratie? De laatste tijd groeit de ongerustheid dat het bij de ‘verworpenen der aarde’ tot een explosie van opgekropte haat zou kunnen komen: dan zou Marx toch gelijk krijgen. Ook wordt wel betoogd dat de stuitend rijken het politieke bestel naar hun hand zullen...

Lees meer
Artikel

Helden of moedige mensen?

Steeds vaker worden verzetshelden van hun voetstuk gehaald. Is dat terecht? NIOD-onderzoekers Jaap Cohen en Hinke Piersma vinden van niet. Zij schreven Moedige mensen. Helden in oorlogstijd om een tegenwicht te bieden aan de hedendaagse neiging de rol van het verzet te minimaliseren. Het boek werd onlangs gepresenteerd tijdens een debat in het Verzetsmuseum. ‘Ik...

Lees meer
Gandhi was een goeroe met een dubbele boodschap
Gandhi was een goeroe met een dubbele boodschap
Artikel

Gandhi was een goeroe met een dubbele boodschap

Mohandas ‘Mahatma’ Gandhi groeit uit tot internationaal icoon van het geweldloos verzet. Maar zo vredelievend is hij helemaal niet. Hij weet vooral de schuld van gewelddadige confrontaties handig op de Britten te schuiven. Op 10 maart 1919 vaardigt de Londense Wetgevende Raad van het Britse Rijk de Rowlatt Act uit: de repressieve noodverordeningen die sinds...

Lees meer
Hoe de seculiere Jinnah toch het islamitische Pakistan stichtte
Hoe de seculiere Jinnah toch het islamitische Pakistan stichtte
Artikel

Hoe de seculiere Jinnah toch het islamitische Pakistan stichtte

De Indiase onafhankelijkheidsstrijd wordt geleid door twee reuzen: de hindoe Gandhi en de moslim Jinnah. Jinnah neemt de populistische aanpak van Gandhi over en krijgt zo wat hij wil: de moslimstaat Pakistan. Maar zijn succes heeft een bloedige keerzijde. Zestien jaar is Mahomedali Jinnahbhai als zijn vader hem in 1893 in de Brits-Indiase havenstad Karachi...

Lees meer
Artikel

Jezuïeten in Paraguay

In de zeventiende eeuw stichtten de jezuïeten in Paraguay nederzettingen voor indianen. Die leefden er vredig, maar geïsoleerd en onmondig. Vooral christenen en socialisten zagen de mooie kanten van deze ‘jezuïetenstaat’.   Veel meer dan ruïnes zijn het niet. Hier staat nog een vervallen kerk, daar een rijk gedecoreerde toegangspoort, elders de muren van wat...

Lees meer
Armenwetten van de negentiende eeuw
Armenwetten van de negentiende eeuw
Artikel

Armenwetten van de negentiende eeuw

Het kabinet wil het deze week eens worden over een koopkrachtpakket. In de negentiende eeuw streden de staat en kerk om wie de armen mocht helpen.

Lees meer
Loginmenu afsluiten