Home Dossiers Religiegeschiedenis Relieken spelen in verschillende religies een belangrijke rol

Relieken spelen in verschillende religies een belangrijke rol

  • Gepubliceerd op: 3 december 2024
  • Laatste update 03 dec 2024
  • Auteur:
    Bram van der Wilt
  • 3 minuten leestijd
De verhuizing van de relieken van Sint-Nicolaas van Myra naar Bari in 1087. Vijftiende-eeuwse Franse illustratie.
Jezus met zijn apostelen
Dossier Religiegeschiedenis Bekijk dossier

De beenderen van Petrus en Paulus, een splinter van het Heilige Kruis en een tand van Boeddha. In verschillende religies spelen relieken een belangrijke rol.  

Eens in de zeven jaar was Maastricht in rep en roer, want dan toonde de bisschop de bijzondere relieken van de stad – objecten die een connectie hebben met een heilige. Daar kwamen in de vijftiende eeuw ruim 100.000 pelgrims op af, vanuit Noorwegen tot Engeland. De pelgrimsgasthuizen waren dan overvol. Om iedereen een blik op de relieken te gunnen, brak het stadsbestuur zelfs de muren rond het Vrijthof af.  

Meer beeldessays in uw inbox? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Al vóór het christendom werden stoffelijke overblijfselen vereerd, bijvoorbeeld van helden in het Oude Griekenland. Zo adviseerde een orakel volgens Plutarchus de Atheners om de beenderen van Theseus te stelen en in Athene te herbegraven. 

De arm van Agatha van Sicilië,
reliek van de kathedraal van
Palermo.
De arm van Agatha van Sicilië, reliek van de kathedraal van Palermo. Bron: Bridgeman Images.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Reliek van de schedel van Johannes de Doper. Meegenomen van
Constantinopel
naar Amiens na de Vierde Kruistocht.
Reliek van de schedel van Johannes de Doper. Meegenomen van Constantinopel naar Amiens na de Vierde Kruistocht. Bron: Bridgeman Images.

Het christendom maakte reliekenverering tot een sport. Vroege christenen hielden religieuze diensten rond de graven van martelaars. Later verplaatsten ze de stoffelijke overschotten ook. Van elk altaar werd verwacht dat er een reliek in zat, want aan relieken werden magische of helende krachten toegekend. De kerk rechtvaardigde dit ogenschijnlijk heidense gebruik door te benadrukken dat de objecten slechts als kanaal van de goddelijke macht dienden. 

Processie met de relieken van
Sint-Januarius in Napels
tijdens een
uitbarsting
van de Vesuvius.
Door Antoine Jean-Baptiste
Thomas, 1822.
Processie met de relieken van Sint-Januarius in Napels tijdens een uitbarsting van de Vesuvius. Door Antoine Jean-Baptiste Thomas, 1822.

De katholieke kerk ging uit van drie categorieën relieken. Het meest waardevol waren lichaamsdelen van heiligen of objecten met een directe relatie tot het leven van Jezus. Op de tweede plaats stonden objecten die een heilige tijdens zijn of haar leven had aangeraakt en ten slotte volgden objecten die in contact waren geweest met belangrijkere relieken. 

Meerdere Heilige Kruisen?

Kerkhervormer Johannes Calvijn merkte in 1543 al op dat sommige heiligen nogal wat extra ledematen gehad moeten hebben, gezien het aantal relieken dat van hen in omloop was. En als je alle stukken van het Heilige Kruis verzamelde zou je daar een schip van kunnen bouwen, meende hij. Maar een onderzoek uit 1870 wees uit dat alle kruissplinters samen minder dan 1,7 kilo wogen. 

Helena van Constantinopel vindt drie kruisen – van Jezus en twee anderen. Een daarvan blijkt het Ware Kruis, want het geneest een gewonde jongeman. Vijftiende-eeuws fresco door Piero della Francesca.
Helena van Constantinopel vindt drie kruisen – van Jezus en twee anderen. Een daarvan blijkt het Ware Kruis, want het geneest een gewonde jongeman. Vijftiende-eeuws fresco door Piero della Francesca.

In de Middeleeuwen waren verhalen van wonderen rond relieken populair. Dit maakte relieken uiterst gewild en werkte een levendige handel in de hand. Uiteraard vond hier de nodige fraude bij plaats. De kerk probeerde grip te krijgen op de reliekenhandel. Een authentieke reliek had een echtheidscertificaat, uitgereikt door een bisschop of abt. 

Detail van het schilderij Wonder van het relikwie van het kruis op de Ponte di Rialto door Vittore Carpaccio, circa 1496. Een zieke man wordt genezen door de reliek van het kruis.
Detail van het schilderij Wonder van het relikwie van het kruis op de Ponte di Rialto door Vittore Carpaccio, circa 1496. Een zieke man wordt genezen door de reliek van het kruis.
Gouden buste van Karel de Grote met schedelfragment erin.
Gouden buste van Karel de Grote met schedelfragment erin.

Pelgrims ondernamen bedevaarten om bijzondere relieken te bezoeken. Steden die het geluk hadden om een belangrijke reliek te bezitten verwierven daarmee enorme status en rijkdom. Pelgrims brachten door hun aanwezigheid en offers veel geld in het laatje. Christenen die het Heilige Land te ver vonden konden in Rome de graven van Petrus en Paulus bezoeken. Het beroemde pelgrimsoord Santiago de Compostella claimt nog steeds dat het de beenderen van apostel Jacobus heeft. En in Nederland is Maastricht al zeker sinds de zesde eeuw een bedevaartsoord vanwege de aanwezigheid van het graf van Sint Servaas en relieken van het Heilige Kruis.  

Baard van Mohammed

Ook aanhangers van andere religies vereren relieken. Zo ligt het Topkapipaleis in Istanboel vol met relieken van Mohammed, waaronder zijn baardharen, en van andere profeten. In Sri Lanka worden enkele tanden van de Boeddha vereerd. 

Marmeren voetafdruk van
Mohammed.
Topkapipaleis,
Istanboel.
Marmeren voetafdruk van Mohammed. Topkapipaleis, Istanboel. Bron: Getty Images.

Relieken waren zelfs zo gewild dat heiligen op hun sterfbed moesten worden beschermd. Het gevaar bestond dat mensen de stervende aan zijn of haar einde hielpen, zodat ze er met de relieken vandoor konden gaan. 

Heiligdomsvaart in Maastricht. Twee meisjes
kijken toe als het borstbeeld van Sint-Servaas
passeert, juli 1962.
Heiligdomsvaart in Maastricht. Twee meisjes kijken toe als het borstbeeld van Sint-Servaas passeert, juli 1962.
Volledige relikwie van de heilige Hyacinthus in het Fürstenfeld-klooster in Fürstenfeldbruck.
Volledige relikwie van de heilige Hyacinthus in het Fürstenfeld-klooster in Fürstenfeldbruck.

Openingsbeeld: De verhuizing van de relieken van Sint-Nicolaas van Myra naar Bari in 1087. Vijftiende-eeuwse Franse illustratie. Bron: Bridgeman Images.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 12 - 2024