Home Dossiers Nederlandse politiek ‘Het staatsnoodrecht is niet gemaakt voor de asielcrisis’

‘Het staatsnoodrecht is niet gemaakt voor de asielcrisis’

  • Gepubliceerd op: 1 oktober 2024
  • Laatste update 24 okt 2024
  • Auteur:
    Ewoud Storm van 's Gravesande
  • 4 minuten leestijd
Tweede Kamer in de negentiende eeuw.
Cover van
Dossier Nederlandse politiek Bekijk dossier

Het kabinet wil een noodwet instellen omdat er sprake zou zijn van een ‘asielcrisis’, maar experts aan de Radboud Universiteit wijzen op de beperkingen. In het verleden werd het noodrecht volgens hen alleen gebruikt bij acuut en existentieel gevaar. ‘Het is alsof je met een kanon op een mug gaat schieten.’

Het staatsnoodrecht is bedoeld voor momenten waarop de staat in nood verkeert. Zo vertellen Casper Smeulders en Rowin Jansen, beiden promovendi en docenten Algemene rechtswetenschap aan de Radboud Universiteit. ‘Dit recht maakt de hoogste staat van paraatheid en slagvaardigheid mogelijk,’ zegt Jansen. De overheid kan dan wetten – zelfs grondwetten – omzeilen om het voortbestaan van de staat en de burgers te garanderen.

Volgens de promovendi is noodwetgeving een laatste redmiddel, met name omdat het de rechtsstaat in gevaar brengt. ‘Je wilt het voortbestaan van de democratische rechtsstaat zoveel mogelijk waarborgen, dus je moet afwegen hoever de overheid kan en moet gaan,’ legt Smeulders uit.

Staatsnoodrecht is een Franse erfenis

‘Het staatsnoodrecht werd ingesteld tijdens de inlijving van Nederland door de Fransen in 1795,’ vertelt Smeulders. ‘Toen kregen legercommandanten in geval van nood extra bevoegdheden.’ Zo mochten ze dankzij noodwetgeving bomen kappen die om een fort heen stonden tijdens een belegering.

Het huidige Nederlandse staatsnoodrecht kreeg pas decennia later vorm. ‘Hervormer Johan Rudolf Thorbecke wilde het graag in de Grondwet van 1848 hebben, maar uiteindelijk kwam het er pas in 1887 in,’ zegt Smeulders. De eerste keer dat het werd ingezet was in de Eerste Wereldoorlog. ‘Nederland was neutraal, maar werd wel bedreigd,’ vertelt hij verder. ‘In grote delen van het land werd de staat van oorlog afgekondigd, zodat militairen regels konden maken zonder te overleggen met burgerlijke autoriteiten.’ Deze maatregelen konden rekenen op brede steun vanuit de bevolking en de politiek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Na de Tweede Wereldoorlog werd het staatsnoodrecht vaker ingezet. Tijdens de Watersnoodramp van 1953 voerde de regering noodwetgeving door om zo snel mogelijk hulp te kunnen bieden en de wederopbouw in Zeeland en Zuid-Holland mogelijk te maken. Een recenter voorbeeld is de nationalisatie van ABN AMRO tijdens de kredietcrisis. In 2008 gebruikte de Nederlandse overheid het noodrecht, zodat ze 16,8 miljard euro kon investeren om de bank te redden en de stabiliteit van de financiële sector te waarborgen.

Net als nu stuitte de noodwetgeving in de Tweede Kamer soms op weerstand. Zo werd in 1948 via een noodwet de Grondwet aangepast om civiele autoriteiten meer macht te geven om communisten aan te pakken. ‘Uit protest verlieten de Kamerleden van de Communistische Partij tijdens de beslissende stemming de Tweede Kamer, terwijl ze “De Internationale zongen”,’ vertelt Smeulders.

‘Communisten verlieten de Tweede Kamer uit protest tegen de noodwetgeving’

Ook in 1973, toen het kabinet-Den Uyl een machtingswet wilde invoeren om de oliecrisis het hoofd te bieden, klonk er kritiek. Kamerleden vreesden dat ze hun controlerende functie zouden verliezen. VVD-partijleider Hans Wiegel waarschuwde dat premier Joop Den Uyl de noodwet zou kunnen gebruiken om zijn economisch beleid ongehinderd door te voeren. Volgens de Boerenpartij was er überhaupt geen sprake van een crisissituatie: de regering zou gewoon angst willen zaaien. De protesten van oppositie mochten niet baten: in januari 1974 was de wet een feit.

Noodwetten voor een asielcrisis

Ook premier Mark Rutte greep naar het staatsnoodrecht voor de coronapandemie en de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Hoewel daar vanuit politieke en juridische hoek kritiek op was, begrijpt Jansen waarom delen van het staatsnoodrecht ‘uit de mottenballen werden gehaald’.  ‘Een wereldwijde pandemie en een oorlog in Europa waren ernstige en acute noodsituaties die het noodzakelijk maakten dat de overheid snel ingrijpende maatregelen kon nemen.’

‘Het staatsnoodrecht is nu een ondoorgrondelijke kluwen aan regelingen’

Dat is niet het geval bij de huidige asielproblematiek, zeggen de promovendi. Smeulders noemt het idee van de regering om het staatsnoodrecht toe te passen op de asielcrisis ‘constitutioneel ontzettend gevaarlijk’, omdat het niet bedoeld is voor langetermijnproblemen. ‘Het is alsof je met een kanon op een mug gaat schieten,’ zegt hij. ‘Het plaatst het parlement bovendien in een buitengewoon moeilijke positie,’ vult Jansen aan.  ‘Want parlementariërs kunnen zo heel moeilijk bijsturen. Voor je het weet, krijgt de regering steeds meer macht en staat het parlement steeds verder buitenspel.’

‘Er is een voorzichtige tendens naar meer noodbevoegdheden, die vaker en sneller worden ingezet,’ besluit Jansen. ‘Het is bovendien een onsystematisch zooitje: er zijn allerlei regelingen die niet goed op elkaar aansluiten. De overheid beschikt inmiddels over een ondoorgrondelijke kluwen aan regelingen.’

Dossier Nederlandse politiek

J.F. Zijlker
J.F. Zijlker
Artikel

Eerste Groningse boer in de Tweede Kamer ergert zich aan Haags gedoe

Door de invoering van het districtenstelsel kwam de Groninger Jan Freerks Zijlker in 1849 in de Tweede Kamer. Zijn confrontaties met andere Kamerleden, vaak Hollandse juristen, leidden wederzijds tot een cultuurschok. Een van hen omschreef hem als een ‘lange, gebruinde, door zijn sterk dialect onverstaanbare landman’. Op de vroege ochtend van 8 februari 1849 nam...

Lees meer
Joop den Uyl op campagne
Joop den Uyl op campagne
Recensie

Politieke partijen voeren hun campagnes op steeds scherpere toon

Sinds de Grondwet van 1848 moeten politici de kiezers voor hun beleid zien te winnen. Maar de manier waarop ze campagne voeren is nogal veranderd, zo toont De strijd om de stembus. De chique negentiende-eeuwse heren die nauwelijks moeite deden het electoraat te overtuigen, maakten steeds vaker plaats voor ware circusartiesten.   ‘Het feest van de...

Lees meer
Beeld: Spotprent van Abraham Kuyper. Bron: Wikimedia Commons
Beeld: Spotprent van Abraham Kuyper. Bron: Wikimedia Commons
Artikel

De eerste lintjesaffaire beëindigde de politieke loopbaan van Abraham Kuyper

De weigering van minister Faber om lintjes toe te kennen aan COA-vrijwilligers roept herinneringen op aan de Lintjesaffaire van 1909-1910. Destijds raakte oud-premier Abraham Kuyper in opspraak door een omstreden onderscheiding. Volgens biograaf Johan Snel zette de affaire een streep door Kuypers plannen om een tweede keer premier te worden. Minister Marjolein Faber (PVV) van...

Lees meer
PvdA-lijsttrekker Lodewijk Asscher (links) troost partijvoorzitter Hans Spekman na de historische nederlaag in 2017.
PvdA-lijsttrekker Lodewijk Asscher (links) troost partijvoorzitter Hans Spekman na de historische nederlaag in 2017.
Recensie

De roemloze ondergang van CDA en PvdA 

Gijs Korevaar en Ruud Slotboom analyseren hoe de stabiliteit van volkspartijen CDA en PvdA in korte tijd is verdwenen.

Lees meer