Home De oudste utopieën: historische ideeën over een ideale wereld

De oudste utopieën: historische ideeën over een ideale wereld

  • Gepubliceerd op: 14 april 2025
  • Laatste update 14 apr 2025
  • Auteur:
    Bram van der Wilt
  • 3 minuten leestijd
De mythische Griekse gouden eeuw

Een land waar niemand hoeft te werken, waar de zon altijd schijnt en iedereen gelukkig is. Utopieën spreken sinds mensenheugenis tot de verbeelding.  

De zestiende-eeuwse denker Thomas More kwam als eerste met het begrip ‘utopie’. In zijn boek Utopia beschreef hij een perfecte samenleving, waarschijnlijk als enigszins cynische maatschappijkritiek. Privébezit was er afgeschaft, werk werd eerlijk verdeeld en de overheid zorgde voor rechtvaardigheid en welzijn. Veel eerder al beschreef Plato in zijn Politeia de ideale staat: sterk hiërarchisch maar rechtvaardig, waarin een producerende onderklasse overheerst werd door wijze filosofenkoningen.  

Meer beeldessays lezen? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Ook in veel godsdiensten komen ideeën voor over een religieus paradijs. Vikingen die het geluk hadden al strijdend te sterven konden rekenen op een plaats in het Walhalla, waar ze eeuwig mochten vechten en in een prachtige zaal eindeloos feest konden vieren. Daarnaast bestaan er utopieën over een paradijselijke oertijd: de Joods-christelijke traditie kent de Hof van Eden. En de Griekse Hesiodos schreef over een mythische gouden eeuw, waarin iedereen in vrede samenleefde in een tijd van overvloed. 

Het aards paradijs met de zondeval van Adam en Eva
Het aards paradijs met de zondeval van Adam en Eva. Schilderij door Jan Brueghel de Oude en Peter Paul Rubens, 1615. In de Hof van Eden leven Adam en Eva gemoedelijk samen met allerlei dieren.
Het eiland Utopia in het boek van Thomas More
Het eiland Utopia in het boek van Thomas More. Ets door Johann Froben, 1518.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

In de Middeleeuwen ontstond de mythe van het Land van Kokanje of Luilekkerland. Gevogelte vloog daar gebraden door de lucht; je hoefde je mond maar open te doen om het op te vangen. In rivieren stroomde alleen maar zoete melk, wijn of bier. En iedereen was voortdurend in voor seksuele avontuurtjes. Dit verhaal had geen religieuze of maatschappijkritische functie. Dagdromen over Luilekkerland bood de mogelijkheid om even te ontsnappen aan het harde leven.  

Luilekkerland op een schilderij door Pieter Bruegel de Oude
Luilekkerland op een schilderij door Pieter Bruegel de Oude, 1567. Een boer, een soldaat en een klerk luieren, terwijl de gebraden dieren rondlopen. Rechtsboven eet iemand zich door een rijstebrijberg heen, volgens het verhaal de manier om in Luilekkerland te komen.
Charles Fourier bedacht de utopische palanstère
Charles Fourier bedacht de utopische palanstère, een groot gebouw waar een gemeenschap samenwerkte tot algemeen voordeel. Illustratie door Charles Daubigny.

Andere beschavingen kenden eveneens een mythisch Utopia, dat ergens, afgesloten van de rest van de wereld, verborgen lag. In de Chinese fabel over de perzikbloesemlente bijvoorbeeld wordt een verborgen vallei beschreven, waarin de tijd stilstaat en de mensen in harmonie met de natuur leven.  

De vallei van de perzikbloesemlente op een zestiende-eeuwse Chinese pentekening.
De vallei van de perzikbloesemlente op een zestiende-eeuwse Chinese pentekening.

Natuurlijk

In veel van de oudste utopieën speelt de natuur een belangrijke rol. Het lijkt een vrij universeel idee dat mensen in de perfecte samenleving in harmonie met de natuur leven, die hen van alle behoeften voorziet. 

Een ontwerp voor New Harmony door Robert Owen
Een ontwerp voor New Harmony, Indiana, door Robert Owen. Owen startte de idealistische gemeenschap in 1825. Na enkele jaren werd het experiment opgegeven.

Het utopisch denken beleefde zijn hoogtijdagen na het ontstaan van de VS. Het besef leefde dat een nieuwe staat werd gesticht en bewoners de kans hadden de perfecte samenleving te ontwerpen. In de negentiende eeuw ging de opkomst van socialisme gepaard met nieuwe utopische denkbeelden. Al moesten Karl Marx en Friedrich Engels niets hebben van utopisch socialisme. Dat vonden ze naïef dagdromen, zelf ontwikkelden ze in hun ogen concretere plannen voor de weg naar een heilstaat. 

Verschillende definities

Het woord utopie komt van het Griekse οὐτόπος, letterlijk ‘geen plek’. Een utopie bestaat dus per definitie niet. De term kan echter ook worden uitgelegd als ‘eutopie’, of ‘goede plek’, met als tegenhanger een dystopie, of ‘slechte plek’.

Een futuristische ruimtestad in een draaiende ring door NASA
Een futuristische ruimtestad in een draaiende ring. Ontwerp van NASA uit de jaren 70.

In de negentiende en twintigste eeuw werden kleine utopische gemeenschappen gesticht. De meeste daarvan was geen lang leven beschoren, maar het utopisch denken bleef bestaan. De inrichting van sommige moderne steden was erop gebaseerd en de opkomst van AI is aanleiding tot nieuwe fantasieën: dat robots het werk overnemen en de mens niet meer hoeft te ploeteren. Zo blijft utopisch denken relevant, als inspirator en drijvende kracht voor verandering. 

Negentiende-eeuwse visie op het jaar 2000
Negentiende-eeuwse visie op het jaar 2000.
De utopisch-socialistische wijk Nowa Huta in Krakau
De utopisch-socialistische wijk Nowa Huta in Krakau: een arbeiderswijk met de grandeur van Parijs.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 4 – 2025