Alle artikelen
Hoe moeten we ons de samenleving van het Romeinse Rijk voorstellen? Als een slavenstaat, geregeerd door een bestuurlijke elite, die zich verveeld laat bedienen door devoot en zwijgzaam ‘personeel’? In menige Hollywoodfilm krijgen we een dergelijk Rome voorgeschoteld. En in zekere zin is dat beeld correct. Ten minste 30 procent van de Romeinse bevolking leefde in slavernij. Toch weet emeritus hoogleraar Oude Geschiedenis Emily Hemelrijk het beeld te nuanceren.
Behalve de happy few die de bestuursorganen bevolkten en de massa van slaven, leefde er een middenlaag van vrijgelatenen. Menig meester schonk zijn slaven vroeg of laat de vrijheid, bij wijze van gunst (beneficium) voor verleende diensten. De status van deze vrijgelatenen was diffuus. Zelfs in juridische zin bleef de afhankelijkheidsrelatie met de voormalige slavenhouder bestaan. De meester en zijn nazaten konden altijd een beroep doen op de verplichte dankbaarheid van hun voormalige slaven.
De vrijgelatenen waren trots op de professie die zij verworven hadden en waarmee ze de rest van hun leven hun brood verdienden. Op hun grafmonumenten profileerden ze zich als ambachtsman, slager, timmerman of arts. En vrijgelaten vrouwen wensten bijvoorbeeld als juwelierster, loodgietster of herbergierster te worden herinnerd. Een bestuurlijke positie zat er voor de eerste generatie vrijgelatenen niet in, hoe hoog zij de maatschappelijke ladder ook beklommen hadden. Wanneer zij erin slaagden rijk te worden, bewezen zij hun gemeenschap een wederdienst, in de vorm van tempels, gladiatorenspelen of openbare banketten. Wat de charitas betreft, namen zij een voorbeeld aan hun voormalige meesters.
Hemelrijk schetst een samenleving die vaak haaks staat op de stoïcijnse levenshouding van klassieke auteurs als Seneca en Marcus Aurelius. Volgens de grafmonumenten werd er hartstochtelijk liefgehad en gerouwd, waarbij seks bepaald niet onder stoelen of banken werd gestoken. Een patroon koesterde de schoonheid van de slavin die hij gehuwd had. ‘Op haar sneeuwwitte boezem waren haar kleine tepels bevallig gevormd.’ Vloekteksten kwamen ook voor. ‘Ik wens haar spijker en touw om zich op te hangen en brandend pek om haar kwaadaardige hart te verteren,’ meldde een bedrogen echtgenoot. In tegenstelling tot wat de ondertitel suggereert, heeft Emily Hemelrijk met Eindelijk vrij meer dan alleen een vrouwengeschiedenis geschreven. In haar dynamische portret van de Romeinse samenleving hebben de vrijgelatenen – mannen en vrouwen – een gezicht gekregen.
Eindelijk vrij. Hoe vrouwen in het Romeinse Rijk de slavernij achter zich lieten
Emily Hemelrijk
280 p. Balans, € 23,99

Openingsbeeld: Een slavin als kapster. Fresco uit de eerste eeuw na Christus.
Eindelijk vrij: een dynamisch portret van Romeinse vrijgelatenen
Hoe moeten we ons de samenleving van het Romeinse Rijk voorstellen? Als een slavenstaat, geregeerd door een bestuurlijke elite, die zich verveeld laat bedienen door devoot en zwijgzaam ‘personeel’? In menige Hollywoodfilm krijgen we een dergelijk Rome voorgeschoteld. En in zekere zin is dat beeld correct. Ten minste 30 procent van de Romeinse bevolking leefde...
Leo Blokhuis: ‘Geen benefietconcert kan tippen aan Live Aid in 1985’
Veertig jaar na dato is Live Aid nog altijd legendarisch, zegt presentator en popkenner Leo Blokhuis. Op 13 juli 1985 traden wereldberoemde popsterren live op vanuit verschillende plaatsen ter wereld om geld in te zamelen voor hongerend Ethiopië. ‘Het programma was buitengewoon, met historische performances. Zoiets zal niet snel meer gebeuren.’ Met concerten van Londen...
Het ging mis toen diskjockeys zelf begonnen te componeren
Tegenwoordig schijnt AI ook culinaire recensies te schrijven. En wat blijkt? AI beoordeelt niet de smaak, maar het uiterlijk van de gerechten. Dat geeft precies de omslag van de afgelopen veertig jaar weer; de prioriteiten zijn op een onbegrijpelijke manier veranderd. Eigenlijk begon het al mis te gaan toen diskjockeys helden werden. Toen mannen –...
Cicero rouwde om zijn dochter: ‘Alle troost gaat ten onder in de pijn’
Zijn dochter Tullia was hem ‘dierbaarder dan zijn eigen leven’, schreef de Romeinse redenaar en politicus Marcus Tullius Cicero. Na haar dood in 45 v.Chr. bezweek hij bijna aan zijn verdriet. Toch vond hij een uitweg. Pal aan de westkust van Italië, op zo’n vijftig kilometer van Rome, stond het landhuis van een man die...
Israël financierde Hamas: de vijanden hadden elkaar nodig
Israël en Hamas hebben niet altijd tegenover elkaar gestaan. Integendeel: Israël heeft de militant-islamitische groepering tot zeer recent financieel ondersteund. Ook stond het jarenlang toe dat koffers vol Qatarees geld naar Gaza werden doorgesluisd. Waarom? Het ‘Joods-Arabische conflict’ is, verwarrend genoeg, geen simpel conflict tussen ‘Joden’ en ‘Arabieren’. Tussen de Jordaan en de Middellandse Zee...
Het romantische leven van Franz Junghuhn
Negentiende-eeuwse onderzoekers wilden de natuur beter begrijpen en leren respecteren. Een van hen was de Pruisisch-Nederlandse ontdekkingsreiziger en avonturier Franz Junghuhn. Twee jaar geleden maakte historicus Ulbe Bosma furore met een veelgeprezen boek over de geschiedenis van suiker. Dit keer schreef hij de biografie van Franz Junghuhn (1809-1864). De negentiende eeuw lijkt misschien een saai,...
Broers vechten om het hertogdom Gelre
Jarenlang vochten de broers Reinald en Eduard om de macht in het hertogdom Gelre. Daarmee maakten ze niet alleen elkaars leven tot een hel, maar ook dat van iedereen die op hun land leefde. Er was sprake van ‘burger-moorden, dood-slaen, hangen, drenken en andere boosheden meer’. Gelderland was een bloedbad, in 1354. Veluwse boeren trokken...
Gevulde eieren met suiker en kaneel: zeventiende-eeuwse recepten bevatten verbazende combinaties
Voor de bouw van de Markthal in Rotterdam onderzochten archeologen de bodem en vonden er kookpotten, keukengerei en etensresten. Op deze plek werd dus ook vroeger al veel gegeten. Naar aanleiding van de vondsten is er nu een kookboek over de historische Rotterdamse cuisine. Het is volgens auteur Manon Henzen meer dan een receptenboek: ‘Historische...
Pronken met onze families doen we al eeuwen
Gezellig, gelovig of rijk. Met een familieportret laten gezinnen aan de buitenwereld zien wie ze zijn. En dat ze hun leven goed voor elkaar hebben. Wie in de zeventiende eeuw een Amsterdams grachtenhuis binnenliep, kon in de ontvangstkamer worden verwelkomd door een groot schilderij van de bewoners. Bijvoorbeeld van een strenge vader in donkere mantel...
Duitsers op het dievenpad in schelmenfilm Zwei zu eins
Over het leven in de DDR bestaan veel grimmige films, maar Zwei zu eins bewijst dat je er ook een schelmenkomedie over kunt maken. De film speelt zich af in de zomer van 1990 in het Oost-Duitse Halberstadt. De aanstaande Duitse eenwording gaat in het stadje gepaard met massaontslagen en failliete fabrieken. Drie gedesillusioneerde werkloze...
Broedermoord en ruzie over de erfenis: familiedrama’s zijn van alle tijden
De zomereditie van Historisch Nieuwsblad is gevuld met artikelen over familie. Volgens eindredacteur Mirjam Janssen is het een prachtig thema omdat veel geschiedenis daar nu eenmaal begint. ‘Iemands status en opvoeding, en de mogelijkheden die hij of zij krijgt in het leven hangen voor een groot deel af van de familie. We laten zien hoe families...
Chris van der Heijden verzwijgt antisemitische uitlatingen van zijn vader
Zijn NSB-vader was geen antisemiet, beweert Chris van der Heijden in de biografie over zijn ouders. Hij verzwijgt echter een aantal antisemitische publicaties van zijn vader, zo concludeert historicus en journalist Peter Olsthoorn na eigen bronnenonderzoek. Afgelopen voorjaar verscheen Over de rand laait vuur. Mijn ouders en de oorlog van historicus Chris van der Heijden....
