Home De staat vormt de natie – niet andersom  

De staat vormt de natie – niet andersom  

  • Gepubliceerd op: 27 nov 2024
  • Update 28 nov 2024
  • Auteur:
    Rob Hartmans
Het Duitse keizerrijk wordt uitgeroepen, 1871.

Nationalisten weten precies wie er wel en wie er niet tot hun natie behoort. Maar de ontstaansgeschiedenis van landen is daarvoor te complex, zo demonstreert Eric Storm met een overvloed aan feiten. 

Nationalisme was na 1945 lange tijd niet bon ton. Mensen moesten bijkomen van twee wereldoorlogen, waarin tientallen miljoenen waren omgekomen omdat landen elkaar hadden proberen te vernietigen. Landen die zichzelf superieur achtten aan andere. Inmiddels hebben populistische nationalisten het tij weer mee en bejubelen ze de uniciteit van het eigen land. Curieus genoeg tonen ze meer affiniteit met geestverwanten in andere landen dan met landgenoten die er afwijkende ideeën op nahouden.  

Meer recensies lezen? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Figuren als Wilders, Orbán, Le Pen en Meloni zien naties en nationalisme als natuurverschijnselen en niet als (voorlopige) eindproducten van historische ontwikkelingen. Wie deel uitmaakt van de natie, wie erbij horen en wie niet, dat maken zij wel uit. Dat dit onzinnig en dus gevaarlijk is, blijkt uit het boek van de Leidse historicus Eric Storm. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Onder historici en politicologen die nationalisme bestuderen zijn twee scholen. Tegenover de ‘traditionalisten’, die al in de Middeleeuwen vormen van nationale identiteit zien ontstaan, staan de ‘modernisten’, voor wie het verhaal begint rond de Franse Revolutie, als de moderne natiestaat ontstaat. Met de nodige voorbehouden behoort Storm tot de tweede school. Volgens hem is het niet zozeer etnische homogeniteit of een gedeelde cultuur die tot de vorming van een natie leidt, maar het bestaan van een bestuurlijke eenheid die zich op gegeven moment gaat definiëren als een staat die er voor de burgers is. Een moderne staat met een grondwet en burgerrechten, die zich bemoeit met cultuur, economie en samenleving. Hierbij fungeert een nationale ‘identiteit’ dikwijls als bindmiddel. Kort door de bocht: het is de staat die de natie vormt, in plaats van andersom. 

Deze processen beperken zich niet tot Europa en zijn allerminst rechtlijnig. Met een overvloed aan feiten laat Storm zien welke fasen natievorming en nationalisme de afgelopen tweeënhalve eeuw doormaakten. Hierbij komt hij met verrassende observaties. Zo toont hij overtuigend aan dat vanaf 1979 neoliberalisme en identiteitspolitiek hand in hand gingen. Dit lijkt contra-intuïtief, omdat het neoliberalisme op het eerste gezicht individualistisch en grensoverschrijdend is, maar Storm maakt duidelijk dat juist de internationale concurrentiestrijd nationalistische tendensen versterkt. Ook kan nationale identiteit een geweldig marketinginstrument zijn, denk aan Duitse auto’s, Franse wijn en Zweedse meubels.  

Wie denkt dat Nationalisme. Een wereldgeschiedenis een links politiek pamflet is, zit ernaast. Het is een imposante, zeer leesbare studie over een verschijnsel dat immense invloed heeft op de hedendaagse politiek. 

Nationalisme. Een wereldgeschiedenis
Eric Storm
656 p. Alfabet, € 49,99 

Nationalisme. Een wereldgeschiedenis door Eric Storm

Openingsbeeld: Het Duitse keizerrijk wordt uitgeroepen, 1871.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 12 - 2024

Nieuwste berichten

Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Nieuws

Hoe wordt een foute vrouw weer goed?

Vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerden met de bezetter, werden na de bevrijding geïnterneerd. De meesten mochten na een jaar zonder veroordeling naar huis, maar bleven onder toezicht van een reclasseringsambtenaar. Wat was het doel van de reclassering? Wanneer vond de overheid dat ‘foute’ vrouwen waren veranderd in ‘goede’ vrouwen? Dat heeft historicus Lieke Speerstra uitgezocht op...

Lees meer
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Interview

Middeleeuwers dronken bier, want water was voor dieren

‘We kunnen beter bier drinken, net als in de Middeleeuwen,’ grapten Utrechters toen hun kraanwater ondrinkbaar werd door besmetting met een bacterie. In de Middeleeuwen dronken iedereen inderdaad bier, zegt historicus Leendert Alberts. Dat had niet met vervuild water, maar met status te maken. Vóór 1600 hadden inwoners van de Lage Landen weinig andere keuze...

Lees meer
De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Loginmenu afsluiten