Home Dossiers Tweede Wereldoorlog ‘Kerken hebben in de Tweede Wereldoorlog niet gezwegen’

‘Kerken hebben in de Tweede Wereldoorlog niet gezwegen’

  • Gepubliceerd op: 10 oktober 2024
  • Laatste update 20 nov 2024
  • Auteur:
    Koos-jan de Jager
  • 2 minuten leestijd
Ingebruikneming van de Duinzichtkerk in Den Haag, april 1935.
Hitler in de Tweede Wereldoorlog
Dossier Tweede Wereldoorlog Bekijk dossier

Honderden christelijke leiders ondertekenden in september een verklaring, opgesteld door Micha Nederland. ‘Evangelie en extreemrechts gaan niet samen,’ luidt hun boodschap. De opstellers zeggen te willen leren van fouten in het verleden: de Nederlandse kerken spraken zich in de jaren dertig te weinig uit tegen het fascisme. Dat klopt niet, vindt historicus George Harinck. ‘Het beeld van de houding van de kerken voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog is vrij negatief, maar dat is in mijn ogen niet terecht.’ 

Hebben de Nederlandse kerken in de jaren dertig inderdaad gefaald? 

‘Nee, het idee dat kerken voor de oorlog hebben gezwegen over het nationaal-socialisme, is onjuist. Al vrij vroeg na de machtsovername van Hitler in 1933 spraken kerken zich uit. Met name in vrijzinnige kringen leefde al snel het idee: hier moeten we wat mee. Remonstranten vingen bijvoorbeeld Duitse vluchtelingen op en veroordeelden in 1935 het nationaal-socialisme. En in 1936 deden de Rooms-Katholieke Kerk en de Gereformeerde Kerken hetzelfde en werd NSB-lidmaatschap tuchtwaardig. Katholieke NSB’ers konden geen sacramenten meer ontvangen. Het was dus heel duidelijk hoe de kerken stonden tegenover het nationaal-socialisme.’ 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Maar diende dat NSB-verbod niet vooral om de eigen politieke partij te beschermen? 

‘Dat was wel het verwijt dat de gereformeerden kregen. De wens om de ARP te beschermen zal ongetwijfeld hebben meegespeeld, maar dat was niet het enige. De synode schreef een uitgebreide inhoudelijke argumentatie tegen het nationaal-socialisme. Ook de Christelijk-Democratische Unie werd verboden vanwege haar antimilitaristische opvattingen. Maar tuchtoefening  was altijd een zaak van de plaatselijke gereformeerde kerkenraad tegenover een individueel gemeentelid, geen algemene kerkelijke uitspraak over een politieke stroming.’ 

‘Katholieke NSB’ers konden geen sacramenten meer ontvangen’ 

Spraken kerken zich vaker uit over politiek? 

‘Tegenwoordig vinden we het een taak van de kerk om zich uit te spreken over maatschappelijke thema’s, maar dat was in het verleden niet zo. Geen politiek op de kansel, was in de jaren dertig de opvatting in de Nederlandse Hervormde Kerk. Individuele predikanten deden dat wel, zij schreven brochures vol over concrete politieke thema’s. Dominee Heiko Miskotte keerde zich fel tegen het nationaal-socialisme, maar andere predikanten verdedigden de NSB. Daar was niet ieder kerklid blij mee, maar dat was niet verboden. Pas later gingen de kerken zich als instituut krachtiger uitspreken, bijvoorbeeld tegen kernwapens.’ 

Affiche van de NSB uit de jaren dertig
Affiche van de NSB uit de jaren dertig.

Veranderde de opstelling van de kerk in de oorlogsjaren? 

‘Het eerste wat de Nederlandse Hervormde Kerk in mei 1940 deed, was de natie toespreken met woorden van troost. De kerk zag een vacuüm ontstaan toen politieke partijen werden ontbonden. De politiek kon niet langer spreken, dus de kerk moest dat gat vullen. Meer dan enige andere instantie hebben kerken geprotesteerd tegen de behandeling van joden. Achteraf kan je natuurlijk de discussie voeren of het genoeg is geweest. Het had meer kunnen zijn, maar het is onjuist om te suggereren dat de kerken hebben gezwegen.’ 

George Harinck

is rector magnificus aan de Theologische Universiteit Utrecht en hoogleraar geschiedenis van het neocalvinisme aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij publiceerde de afgelopen jaren onder andere over de houding van de Nederlandse kerken voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 2023 verscheen Dietrich Bonhoeffer and Neo-Calvinism in Dialogue.

George Harinck

Openingsbeeld: Ingebruikneming van de Duinzichtkerk in Den Haag, april 1935. Bron: ANP.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 11 - 2024

Dossier Tweede Wereldoorlog

Scène uit het grote offensief
Scène uit het grote offensief
Recensie

Blunders en rivaliteit kostten mensenlevens in de Slag om de Schelde

Dat Zeeland met de Slag om de Schelde het grootste Nederlandse slagveld werd in de Tweede Wereldoorlog had niet gehoeven. Het was anders gelopen als de Britse legeraanvoerder Bernard Montgomery minder eigengereid was geweest. Zijn rivaliteit met de geallieerde opperbevelhebber Dwight Eisenhower hielp ook niet mee, blijkt uit de documentaire Het grote offensief. De film...

Lees meer
Amsterdam leverde zijn Joden uit aan de Duitsers, concludeert het NIOD
Amsterdam leverde zijn Joden uit aan de Duitsers, concludeert het NIOD
Recensie

Amsterdam leverde zijn Joden uit aan de Duitsers, concludeert het NIOD

Eerst waren er excuses van het Amsterdamse gemeentebestuur, pas daarna verscheen het bijbehorende onderzoek van het NIOD. Beide trekken dezelfde conclusie: de gemeente gaf volle medewerking aan het beleid van de Duitse bezetter om Amsterdam judenrein te maken. Maar waar burgemeester Femke Halsema koos voor het perspectief van de slachtoffers, staat het NIOD vooral stil...

Lees meer
Jo Corbeij op de cover van Du
Jo Corbeij op de cover van Du
Artikel

Na elke oorlog blijft niet-ontplofte munitie achter. Deze 16-jarige jongen werd daar het slachtoffer van

Polen en de Baltische staten zijn uit het internationale verdrag gestapt dat het gebruik van landmijnen verbiedt. Ze hopen zich daarmee beter te kunnen verdedigen, maar riskeren wel problemen in de toekomst. Na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten niet-opgeruimde landmijnen en boobytraps nog jarenlang slachtoffers, vaak onder kinderen. Zoals de 16-jarige Jo Corbeij uit Roermond. De...

Lees meer
Portret Steffie van den Oord
Portret Steffie van den Oord
Interview

‘Overlevenden van de oorlog kunnen zich echt verplaatsen in kinderen in Gaza’

In haar nieuwe boek Kinderen in oorlogstijd kijkt Steffie van den Oord  met de laatste generatie overlevenden terug op de sporen die de Tweede Wereldoorlog door hun leven heeft getrokken.

Lees meer