Home ‘Historische steden zijn regelrechte tijdmachines’

‘Historische steden zijn regelrechte tijdmachines’

  • Gepubliceerd op: 31 oktober 2023
  • Laatste update 31 okt 2023
  • Auteur:
    Alies Pegtel
  • 4 minuten leestijd
Een regatta op het Canal Grande in Venetië. Schilderij door Canaletto, circa 1732.

In elk nummer vraagt Alies Pegtel een historicus naar zijn of haar historische sensatie. Naar het moment waarop, zoals Johan Huizinga het formuleerde, heden en verleden lijken samen te vallen. Een gevoel dat vaak onverwacht wordt opgewekt door een document, voorwerp, geluid, geur, locatie of inzicht. Deze maand onderzoeker Marleen de Vries. ‘Op de Accademia-brug heb ik exact hetzelfde uitzicht als Casanova.’

Kent u de historische sensatie, zoals door Johan Huizinga omschreven?

‘Zeker, ik kan wel aan de gang blijven. Mijn eerste historische sensatie had ik in Venetië. Daar wilde ik naartoe omdat ik Sebastian Flyte in de serie Brideshead Revisited over het strand had zien wandelen. Na mijn eindexamen, op mijn zeventiende, heb ik twee weken in Venetië doorgebracht. Het Lido viel een beetje tegen. Maar wat ik echt fantastisch vond, is dat als je, bruggetje op bruggetje af, door Venetië wandelt, je in een ongemotoriseerde samenleving terechtkomt waar sinds de achttiende eeuw eigenlijk niets is veranderd.’

Credit: Bob Bronshoff.

Marleen de Vries

(1966) is literatuurhistoricus en onderzoeker. Ze studeerde Nederlandse en Franse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en is gespecialiseerd in de literatuur en cultuur van de achttiende en de vroege negentiende eeuw. Van haar hand verschenen onder andere De wetten van de tango (2009) en Geen stijl of lange tenen? Wat de achttiende eeuw ons leert over fatsoen (2017). Recent verscheen van haar Verlicht en Vilein. Een biografie van achttiende-eeuws Nederland (320 p. Balans, € 29,95).

Wat is er te zien?

‘Als ik op de Accademia-brug sta, heb ik exact hetzelfde uitzicht als levenskunstenaar Giacomo Casanova. Deze historische steden zijn regelrechte tijdmachines. Je stapt echt letterlijk de achttiende eeuw binnen. Op de Amsterdamse grachtengordel heb ik dat ook. Ik zoek dit soort sensaties juist op, omdat ze heel erg inspirerend zijn voor mij.’

Waarin schuilt die inspiratie?

‘Ik voel het verleden. Dat gaat heel makkelijk als het decor nog intact is. Je ziet voor je hoe mensen daar drie eeuwen geleden wandelden, naar elkaar keken, flaneerden of gewoon naar hun werk gingen met hun besognes. Maar eerlijk gezegd heb ik die sensatie het sterkst met brieven.’

In achttiende-eeuwse brieven vallen voor u heden en verleden samen?

‘Ja, dat is het fijne van die eeuw, er zijn heel veel brieven overgeleverd. En die zijn zo persoonlijk, zo intiem, zo grappig, zo vilein en zo levenslustig. Als je ze leest, dan herken je meteen de emoties en de psychologie.’

Hebt u daar een voorbeeld van?

‘De briefwisseling tussen de schrijfsters Elisabeth Wolff en Agatha Deken: hilarisch. Of die tussen Voltaire en Frederik de Grote. Die is opgenomen in een van de leukste boeken die ik ken. De heren proberen elkaar continu af te troeven met snedige, vileine opmerkingen. Ik hou erg van lezen, ik had heel goede leraren Nederlands op mijn Friese middelbare school.’

Bent u daarom Nederlands gaan studeren?

‘Ja, en ik heb daarnaast nog Frans gestudeerd. Op de universiteit koos ik voor historische letterkunde. Ik vond de achttiende-eeuwers het interessantst, omdat ze zo idealistisch zijn en bewust besloten te vechten voor een betere toekomst. Ik dacht: hoe bestaat het dat deze eeuw zo onbekend is? Als student was het opwindend, het was een soort schatgraven. Vrijwel alle stukken die ik in handen kreeg, had niemand eerder gelezen. Maar het trieste is: we zijn nu 36 jaar verder en de achttiende eeuw is nog steeds onbekend en onbemind.’

De achttiende eeuw staat in Nederland bekend als een periode van economische neergang.

‘Maar het gaat me niet om geld. Het gaat om de immateriële erfenis, en dat is die van de Verlichting. De paradox is dat ik wekelijks in een krant lees: “Dit is de erfenis van de Verlichting.” Maar vrijwel niemand op straat weet precies wat die behelst. Vrijheid van meningsuiting, parlementaire democratie, mensenrechten, scheiding tussen Kerk en Staat, gereguleerd onderwijs – alles wat dictaturen meteen afschaffen. Ik vind het absurd dat veel mensen niet weten hoe bijzonder dat is. Want voor mijn gevoel kunnen al deze rechten en vrijheden ook zomaar weer weg zijn.’

Was dat uw drijfveer om een biografie te schrijven van de achttiende eeuw, Verlicht en Vilein?

‘Ja, ik vind dat iemand duidelijk moet maken wie voor onze democratie gevochten hebben, hoe onze seculiere cultuur is ontstaan, hoe religie steeds minder belangrijk en meer privé is geworden.’

Een ambitieus project. Hoelang heb u aan dit boek gewerkt?

‘In 2004 vatte ik het plan op. Maar alleen de laatste jaren heb ik er fulltime aan gewerkt. En het duurde even voordat ik de juiste vorm had gevonden, maar dat is gelukt. Het is volbracht.’

Openingsafbeelding: Een regatta op het Canal Grande in Venetië. Schilderij door Canaletto, circa 1732. Credit: Windsor Castle.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 11 - 2023

Nieuwste berichten

De Britse opdeling zorgt voor de grootste migratie in de menselijke geschiedenis
De Britse opdeling zorgt voor de grootste migratie in de menselijke geschiedenis
Artikel

India en Pakistan zijn al aartsrivalen sinds hun geboorte

De spanningen tussen kernmachten India en Pakistan liepen in de afgelopen week hoog op. Het conflict over het grensgebied Kashmir stamt uit 1947, het jaar van de opdeling van Brits-Indië. Die ging gepaard met gruwelijkheden en geweld: goede buren werden plotseling elkaar aartsvijanden. Begin juli 1947 arriveerde de Britse advocaat Cyril Radcliffe in een snikheet...

Lees meer
Militaire parade door Moskou in 2015
Militaire parade door Moskou in 2015
Artikel

Rusland vierde 9 mei niet altijd zo uitbundig. Nu moet de militaire parade de oorlog in Oekraïne rechtvaardigen

In 1945 viert de Sovjet-Unie voor het eerst de overwinning op nazi-Duitsland met een grote parade. Sindsdien is de betekenis van de wapenschouw op 9 mei verschillende keren veranderd. Tegenwoordig moet die militaire parade in Moskou vooral de oorlog in Oekraïne en het regime van president Vladimir Poetin legitimeren. ‘Ter gelegenheid van de overwinning op...

Lees meer
Zeezender Radio Veronica tijdens de laatste uitzenddag in 1974.
Zeezender Radio Veronica tijdens de laatste uitzenddag in 1974.
Interview

‘De Top 40-hitlijsten van Radio Veronica waren heilig’

Pophistoricus Leo Weijers (1959) is van jongs af aan gefascineerd door Radio Veronica. Als een ode aan de verdwenen zeezender schreef hij er een boek over. ‘Veronica was een bron van inspiratie voor latere radiomakers.’ Op 15 oktober 1959 werd de Vrije Radio Omroep Nederland (VRON) tijdens een vergadering van vrije radiohandelaren opgericht. De pioniers...

Lees meer
Still uit The promise
Still uit The promise
Recensie

Papoea’s werd niets gevraagd

De documentaire 'The Promise' blikt met archiefbeelden en interviews terug op het lot van de Papoea’s als speelbal van geopolitieke krachten.

Lees meer