De Maagd Maria als modelmoeder

  • Gepubliceerd op: 23 okt 2024
  • Update 01 aug 2025
  • Auteur:
    Mirjam Janssen
Middeleeuwse afbeelding van een keizersnee.
Familieportret door Herman Doncker
Dossier Familie door de eeuwen heen: van warm nest tot slangenkuil Bekijk dossier

Middeleeuwse moeders hadden een duidelijk rolmodel: de Maagd Maria. Zo betoogt de Spaanse hoogleraar geschiedenis María Jesús Fuente aan de hand van vele bronnen.

Dit artikel krijgt u van ons cadeau

Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en ontvangt u exclusieve nieuwsbrieven. U kunt de eerste maand onbeperkt lezen voor € 1,99. Sluit hier een abonnement af en u heeft direct toegang.

Hielden middeleeuwse vrouwen van hun kinderen? Of hechtten ze zich weinig aan hen vanwege de hoge kindersterfte? Of mochten ze van de katholieke kerk niet ongeremd van hen houden, omdat de liefde voor God op één moest staan? Familiehistorici discussiëren al decennia over het antwoord op vragen als deze. 

Meer historische context bij het nieuws van vandaag?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief van Historisch Nieuwsblad.
Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Een van de beroemdste onderzoekers is de Franse feministe en filosofe Elisabeth Badinter. In haar vorig jaar heruitgegeven boek De mythe van de moederliefde uit 1980 beweert ze dat vrouwen vroeger weinig zin hadden in de rol van moeder. Als het erop aankwam, kozen ze voor hun eigen belangen en behoeftes. María Jesús Fuente is in Licht van mijn ogen veel milder. Ze heeft volop aanwijzingen dat er wel degelijk sprake was van gehechtheid aan de kinderen en dat de meeste moeders goed voor hen probeerden te zorgen. Ze baseert zich daarbij op vele bronnen, zoals memoires, dagboeken, biechtboeken, literatuur en medische traktaten uit West-Europa en landen rond de Middellandse Zee.  

Zeker de fysieke kant van het moederschap beschrijft ze uitgebreid: anticonceptie, abortus, zwangerschap, bevalling en borstvoeding komen aan bod. Interessant is de rol van de voedsters. Bij Badinter zijn dat vrouwen die kinderen vaak verwaarloosden: ze hingen ingebakerde baby’s tussen voedingen door aan een spijker aan de muur. Bij Jesús Fuente zijn ze gewaardeerde steunpilaren van koninklijke of adellijke gezinnen. Ook gewone vrouwen schakelden voedsters in, maar alleen als ze hun kind niet zelf konden zogen. In dat geval was het vaak een burendienst, waarvoor de minnen niet werden betaald. 

Verder gaat Jesús Fuente na hoe vrouwen zelf tegen het moederschap aankeken. Ze betoogt dat de meesten zich lieten leiden door het voorbeeld dat de kerk hun voorspiegelde: dat van de Maagd Maria als ideale moeder, zoals ze ook is te zien op religieuze voorstellingen. Ze was kuis, dienstbaar en aanvaardde haar lijden. Dat laatste was belangrijk, want moederschap was gezien de stand van de medische wetenschap een bron van pijn en verdriet.  

Toch bevredigt de verklaring van Maria als rolmodel niet helemaal omdat die veronderstelt dat de kerk eenzijdig een ideaal kon opleggen, maar werkte dat echt zo? Misschien legitimeerde de kerk gewoon een praktijk en opvattingen die al bestonden? Hoe dan ook vallen antwoorden op morele vragen lastig te achterhalen. Het verleden is een grabbelton en voor ieder standpunt is bewijs te vinden. 

Licht van mijn ogen. Moederschap in de Middeleeuwen
María Jesús Fuente
438 p. Omniboek, € 29,99 

Licht van mijn ogen. Moederschap in de Middeleeuwen

Openingsbeeld: Middeleeuwse afbeelding van een keizersnee.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 11 - 2024

Nieuwste berichten

Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Nieuws

Hoe wordt een foute vrouw weer goed?

Vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerden met de bezetter, werden na de bevrijding geïnterneerd. De meesten mochten na een jaar zonder veroordeling naar huis, maar bleven onder toezicht van een reclasseringsambtenaar. Wat was het doel van de reclassering? Wanneer vond de overheid dat ‘foute’ vrouwen waren veranderd in ‘goede’ vrouwen? Dat heeft historicus Lieke Speerstra uitgezocht op...

Lees meer
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Interview

Middeleeuwers dronken bier, want water was voor dieren

‘We kunnen beter bier drinken, net als in de Middeleeuwen,’ grapten Utrechters toen hun kraanwater ondrinkbaar werd door besmetting met een bacterie. In de Middeleeuwen dronken iedereen inderdaad bier, zegt historicus Leendert Alberts. Dat had niet met vervuild water, maar met status te maken. Vóór 1600 hadden inwoners van de Lage Landen weinig andere keuze...

Lees meer
De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Loginmenu afsluiten