Home Dante blijkt helemaal niet zo tolerant

Dante blijkt helemaal niet zo tolerant

  • Gepubliceerd op: 25 feb 2025
  • Update 25 feb 2025
  • Auteur:
    Ewout Klei
De boeken van Sint Dominicus branden niet, maar die van de katharen wel. Schilderij door Pedro Berruguete, circa 1495

Op zoek naar de wortels van haar katholieke familie verdiept Bernadette Demeulenaere zich in de middeleeuwse inquisitie. Dat leidt tot een belangrijke levensles. 

Dit artikel krijgt u van ons cadeau

Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en ontvangt u exclusieve nieuwsbrieven. U kunt de eerste maand onbeperkt lezen voor € 1,99. Sluit hier een abonnement af en u heeft direct toegang.

De Belgische advocaat en schrijver Bernadette Demeulenaere groeide op in een conservatief katholiek milieu. Ze vond het er zo bekrompen en dogmatisch, dat ze nog steeds een diepe afkeer voelt voor georganiseerde religie in het algemeen en de katholieke kerk in het bijzonder. Inquisitie in de Middeleeuwen is dan ook een persoonlijke confrontatie met haar katholieke roots. 

Meer recensies lezen? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Demeulenaere kwam op het idee voor dit boek toen ze op vakantie was in Zuid-Frankrijk, waar begin dertiende eeuw veel katharen woonden. De katharen hingen een gnostische, spirituele vorm van christendom aan, die door de katholieke kerk als ketters werd beschouwd. De katharen bestaan als groep niet meer, omdat de kerk hen heeft uitgeroeid. Eerst via de katharenkruistochten, daarna via de inquisitie. Na de katharen werden de waldenzen in Noord-Italië aan de ondervragingen en martelingen van de inquisitie onderworpen, vervolgens de fraticelli: dissidente minderbroeders die de strikte armoederegels van Franciscus van Assisi wilden navolgen tegen de wil van de paus in. Uiteraard besteedt Demeulenaere ook aandacht aan het beruchte proces tegen de tempeliers, die kruisridders die van ketterij werden beschuldigd omdat de Franse koning uit was op hun kapitaal. 

Het zijn boeiende verhalen. Wat het boek van Demeulenaere leuk maakt om te lezen, is dat ze ook uitgebreid ingaat op de literatuur waarin de inquisitie een belangrijke rol speelt, zoals De Naam van de Roos van Umberto Eco, De goddelijke komedie van Dante Alighieri en De Gebroeders Karamazov van Fjodor Dostojevski. Het laatste meesterwerk gaat niet over de middeleeuwse, maar over de latere en beruchtere Spaanse inquisitie. Demeulenaere vond het verhaal over de grootinquisiteur van Sevilla zo mooi, dat dit toch in haar boek moest. 

De boeken van Sint Dominicus branden niet, maar die van de katharen wel. Schilderij door Pedro Berruguete, circa 1495
De boeken van Sint Dominicus branden niet, maar die van de katharen wel. Schilderij door Pedro Berruguete, circa 1495

De zwakte, maar ook de kracht van haar boek is de subjectieve stijl. Demeulenaere is duidelijk geen geschiedschrijver en plaatst veel te lange citaten en onnodige tijdbalken in haar verhaal. Tegelijkertijd is ze een nieuwsgierige amateur met een duidelijke mening en een aanstekelijke naïviteit. Zo is ze oprecht teleurgesteld in Dante als blijkt dat ketters bij hem ook naar de hel gaan. Ze had de grote Italiaanse schrijver en dichter toleranter ingeschat. Hier bereikt Demeulenaere haar catharsis, emotionele zuivering, en realiseert ze zich dat de bestudering van geschiedenis niet hetzelfde is als je eigen normen en waarden opleggen aan het verleden, maar juist het verstaan van dit verleden.  

Inquisitie in de Middeleeuwen. Veroordeeld tot de brandstapel
Bernadette Demeulenaere
256 p. Sterck & de Vreese, € 29,90 euro  

Inquisitie in de Middeleeuwen door Bernadette Demeulenaere

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 3 - 2025

Dossier Middeleeuwen

The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
De Pest in de Middeleeuwen
De Pest in de Middeleeuwen
Podcast

Kunnen middeleeuwers ons helpen bij de problemen van nu?

Hoe gingen de mensen in de Middeleeuwen om met natuurrampen? Met conflict? Met polarisatie? Het is niet de eerste periode waar je aan denkt als je lessen voor het heden wilt trekken uit de geschiedenis. Toch valt er wel degelijk wat te leren van de middeleeuwers, menen een aantal mediëvisten in Het ministerie van Middeleeuwse zaken....

Lees meer
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Loginmenu afsluiten