Home Turfvaart hielp Holland vooruit

Turfvaart hielp Holland vooruit

  • Gepubliceerd op: 20 sep 2021
  • Update 13 okt 2022
  • Auteur:
    Geertje Dekkers
Turfvaart hielp Holland vooruit

Holland dankte zijn economisch succes in de ‘gouden’ zeventiende eeuw mede aan het eigen tekort aan turf. Dat laat archeoloog Wouter Waldus zien in zijn proefschrift De Zuiderzee als transportlandschap, waarop hij onlangs promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Iets na 1600 verging een vrachtschip op de Zuiderzee, in een deel dat inmiddels droog ligt en zuidelijk Flevoland heet. Het schip had turf aan boord, waarschijnlijk bedoeld voor Hollandse haarden en ovens. Voordat het zonk, leidde de bemanning materieel gezien een goed leven, zo blijkt uit de goederen die ze gebruikten. Er waren koperen pannen een boord, een zilveren lepeltje om de oren mee schoon te maken en bewerkt servies van steengoed, zoals een bierpul met de stichtelijke woorden Aus diesen pot sal man dreinken und dabei Gottes gedencken.

De relatieve welvaart op het gezonken schip illustreert het belang van de turfvaart over de Zuiderzee in de periode 1550-1700. Turf was een veelgebruikte brandstof, maar in Holland was die beperkt beschikbaar, onder meer doordat in de voorgaande eeuwen al veel veen was afgegraven. Daarom was in de late Middeleeuwen aanvoer uit de noordoostelijke gewesten op gang gekomen, via de Zuiderzee. En die had belangrijke voordelen voor het gewest Holland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

In de eerste plaats was deze aanvoer van turf betrouwbaar en betaalbaar. Daarnaast leverde het transport in verschillende bedrijfstakken werk op: mandenmakers, turfdraagsters en scheepstimmerlui profiteerden allemaal. Bovendien stimuleerde de turfvaart innovaties in de scheepsbouw, zoals de ontwikkeling van ‘gladboordige’ schepen. De planken daarvan sloten ‘glad’ op elkaar aan en daardoor was er minder mankracht nodig om ze te bouwen dan bij traditionele ‘overnaadse’ schepen. Die laatste hadden deels overlappende planken, waardoor meer timmerwerk nodig was.

Ten slotte leverden turfaccijnzen geld op dat werd geïnvesteerd in binnenvaartnetwerken, die op hun beurt de handel vooruithielpen. Op die manier droeg de turfvaart bij aan het economische succes van Holland in de Gouden Eeuw.

–                Geertje Dekkers is historicus en journalist.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 10 - 2021

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten