Home Dossiers Middeleeuwen Middeleeuwers in badhuizen

Middeleeuwers in badhuizen

  • Gepubliceerd op: 26 jan 2021
  • Update 07 dec 2023
  • Auteur:
    Geertje Dekkers
Badhuis Middeleeuwen
Banner Middeleeuwen
Dossier Middeleeuwen Bekijk dossier

Een gezondheidscentrum en een sauna ineen. Zo omschrijft mediëvist Fabiola van Dam het badhuis in de late Middeleeuwen in Noordwest-Europa waarover ze een proefschrift schreef.

Dit artikel krijgt u van ons cadeau

Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en ontvangt u exclusieve nieuwsbrieven. U kunt de eerste maand onbeperkt lezen voor € 1,99. Sluit hier een abonnement af en u heeft direct toegang.

Middeleeuwse badhuizen zijn wel omschreven als holen van prostitutie. Klopt dat?

‘In een badhuis zat je bijna naakt dicht op elkaar, dus het zou gek zijn als er nooit iets seksueels was gebeurd. En er waren zeker ook badhuizen waar prostitutie plaatsvond. Maar de gelijkstelling van badhuizen aan bordelen stamt uit de negentiende eeuw. Toen wilden schrijvers benadrukken hoe vooruitstrevend hun eigen tijd was, en voor het contrast schilderden ze middeleeuwers af als achterlijk, emotioneel ongeremd en losbandig. In werkelijkheid had het badhuis allerlei functies.’

Meer lezen over de Middeleeuwen? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Zoals?

‘Je ging erheen voor je gezondheid, maar ook voor de gezelligheid en om nieuwtjes te horen. Als je wilde weten wat er in een stad speelde, moest je naar het badhuis gaan. In de periode 1300-1500 hadden veel steden meerdere openbare badhuizen.’

Voor elk wat wils

Een wasbeurt, een massage, een scheersessie, een wond laten behandelen, een aderlating. Daarvoor kon je in het badhuis terecht. En er waren meer redenen om erheen te gaan. Volgens een veertiende-eeuwse dichter die Koning van Odenwald wordt genoemd, bezochten tijdgenoten het badhuis onder meer om bescherming tegen de kou te vinden, de verveling te verdrijven, verlichting te zoeken voor jeuk, een liefdesavontuur te beleven, het eigen met zorgen gevulde huis te ontvluchten, of de tijd te doden terwijl hun (enige) schoenen werden gelapt. Een speciaal type bezoeker was volgens de dichter op de vlucht voor zijn schuldeisers.

In het badhuis werd dus gewoon gebaad?

‘Middeleeuwers gingen naar het badhuis om schoon te worden, maar ze hadden een ander idee over viezigheid dan wij nu. Volgens de medische theorieën was vuil alles wat van buiten het lichaam naar binnen kwam – voedsel bijvoorbeeld – en niet goed werd verwerkt. Middeleeuwers vergeleken het spijsverteringsproces met koken of sudderen: het voedsel werd volgens hen daarin stapsgewijs “gegaard”, waarbij het bruikbare deel gescheiden werd van het minder bruikbare, dat werd uitgescheiden. Daarbij kon er iets misgaan, waardoor onbruikbare delen in het lichaam achterbleven. Dat was het vuil waar je ziek van kon worden. Je kon dat verwijderen door in bad te gaan, omdat door de warmte en het vocht van het bad het “kookproces” weer op gang werd gebracht. Hierdoor kon het vuil het lichaam verlaten.’

Middeleeuwse openbare badhuis

Het middeleeuwse openbare badhuis: fenomeen, metafoor, schouwtoneel
Fabiola van Dam
313 p. Verloren € 35,‒

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 2 - 2021

Dossier Middeleeuwen

Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Interview

Middeleeuwers dronken bier, want water was voor dieren

‘We kunnen beter bier drinken, net als in de Middeleeuwen,’ grapten Utrechters toen hun kraanwater ondrinkbaar werd door besmetting met een bacterie. In de Middeleeuwen dronken iedereen inderdaad bier, zegt historicus Leendert Alberts. Dat had niet met vervuild water, maar met status te maken. Vóór 1600 hadden inwoners van de Lage Landen weinig andere keuze...

Lees meer
Limburgs Museum prikt mythe over Bourgondiërs door
Limburgs Museum prikt mythe over Bourgondiërs door
Reportage

Limburgs Museum prikt mythe over Bourgondiërs door

Limburgers pronken graag met hun imago van Bourgondische levensgenieters. Maar wie waren de échte Bourgondiërs die in de Late Middeleeuwen hun stempel drukten op de Nederlanden? Dat is te zien in het Limburgs Museum. Het toont met unieke bruiklenen uit nationale en internationale collecties de geschiedenis van drie generaties Bourgondische hertogen. ‘Het waren de aartsvaders...

Lees meer
Teutoonse ridders strijden met Litouwers
Teutoonse ridders strijden met Litouwers
Artikel

De Duitse Orde voert een kruistocht tegen Baltische heidenen

In het noorden van Polen heersten in de dertiende eeuw de ridders van de Duitse Orde. Ze begonnen een kruistocht tegen de heidense Pruzzen. Vanuit heel Europa stroomden avonturiers toe om te helpen bij de verspreiding van het christendom in het Oostzeegebied. Wie vanuit de Poolse havenstad Gdansk met de auto of trein in Malbork...

Lees meer
Lodewijk de Vrome verdeelt de verdeling van zijn Karolingische Rijk onder zijn drie zonen
Lodewijk de Vrome verdeelt de verdeling van zijn Karolingische Rijk onder zijn drie zonen
Artikel

Familieruzie splijt het rijk van Karel de Grote

Keizer Karel de Grote liet zijn familie in 814 een immens rijk na. Maar door conflicten tussen zijn zoon en kleinzoons viel het in drie delen uiteen. De gevolgen ervan zouden Europa nog eeuwenlang verscheuren.  Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met...

Lees meer
Loginmenu afsluiten