Home Dossiers Nederlandse politiek ‘Discussie over een kiesdrempel laaide vaak op, maar doofde steeds weer uit’

‘Discussie over een kiesdrempel laaide vaak op, maar doofde steeds weer uit’

  • Gepubliceerd op: 12 aug 2025
  • Update 24 okt 2025
  • Auteur:
    Teun Willemse
Stemming de Tweede Kamer
Cover van
Dossier Nederlandse politiek Bekijk dossier

Door het grote aantal partijen dat mee wil doen aan de Tweede Kamerverkiezingen gaan er stemmen op om een kiesdrempel in te voeren. Volgens politiek historica Carla Hoetink steekt die discussie sinds 1918 om de zoveel tijd de kop op. ‘Maar die stuit altijd op het onaantastbare principe van grote toegankelijkheid van onze politiek.’

De discussie over een kiesdrempel is de ‘Heintje Davids’ van Nederlandse debatten over kiesrecht, zegt Hoetink. ‘In 1935 lag er al een kiesdrempel van 3 procent op tafel, die er uiteindelijk niet kwam. In de jaren zeventig werd er uitvoerig over gedebatteerd, en in de jaren negentig keerde het onderwerp ook weer terug.’

Meer historische context bij het nieuws van vandaag?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief van Historisch Nieuwsblad.
Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Veel mensen weten niet dat Nederland geen officiële, maar wel een officieuze kiesdrempel heeft. Bij de invoering van de evenredige vertegenwoordiging in 1918 werd al afgesproken dat er een grens moest zijn om een zetel te krijgen. ‘Een partij moest vijftig procent van de kiesdeler halen om in aanmerking te komen voor een restzetel. Maar bij de allereerste Tweede Kamerverkiezingen schrokken de initiatiefnemers: maar liefst 31 partijen stelden zich verkiesbaar en 17 daarvan behaalden zetels.’

Zeven van die partijen dankten hun zetel aan de lage instapgrens, die om die reden al snel werd opgehoogd naar vijfenzeventig en vervolgens honderd procent van de kiesdeler. Om kans te maken op een restzetel moest een partij voortaan eerst minstens één volledige zetel halen. Dat systeem hanteert Nederland nog steeds. ‘Destijds betekende dat een officieuze kiesdrempel van één procent, omdat er maar 100 Kamerleden waren’, legt Hoetink uit. ‘Sinds 1956 zijn er 150 zetels en is de drempel als onbedoeld bijeffect lager geworden: 0,67 procent.’

Gevolgen voor christelijke partijen

Sindsdien kwamen initiatieven voor een kiesdrempel steeds van grote partijen. ‘Begin jaren zeventig stelden de KVP en PvdA een officiële kiesdrempel voor. Het probleem dat ze wilden aanpakken was het inefficiënte functioneren van de Tweede Kamer. De Kamer kampte in die dagen met een bijna onbeheersbare agenda, mede door het grote aantal fracties en sprekers, die ook nog eens veelvuldig vragen stelden en moties indienden.’

De discussie spitste zich toe op de gevolgen voor kleine christelijke partijen: SGP en GPV. ‘Voor die laatste partij zat Piet Jongeling in de Kamer. Hij was een gerespecteerd Kamerlid, een soort Kees van der Staaij van zijn tijd. Het debat draaide uit op de vraag of deze vriendelijke, beminnelijke man straks de Tweede Kamer uit moest vanwege een kiesdrempel. En wat de Kamer daarmee opschoot.’

Piet Jongeling zou door een kiesdrempel uit de Tweede Kamer verdwijnen.
Piet Jongeling zou door een kiesdrempel uit de Tweede Kamer verdwijnen. Foto via Wiki Commons/Spaarnestad/R. Mieremet

In 1976 sneuvelde het plan. ‘Hier was goed zichtbaar waarom de Tweede Kamer nooit heeft ingestemd met een kiesdrempel’, zegt Hoetink. ‘Zeker sinds 1945 leeft heel sterk het idee dat we zoveel mogelijk stemmen uit de samenleving in het parlement willen hebben. De politiek was te gehecht aan het beginsel van evenredigheid, dat in extreme mate recht doet aan minderheden en eenvoudig toegang biedt tot de politiek.’

Parlementair gedrag veranderen

Zo bleef Nederland internationaal een afwijking. De meeste andere Europese landen hebben wel een kiesdrempel, vaak variërend tussen de twee en vijf procent. ‘Maar die landen kampen juist weer met discussies over representativiteit,’ aldus Hoetink. ‘Bovendien kanaliseert onze toegankelijke politiek veel maatschappelijke onrust. Ontevreden groepen vinden snel hun weg naar de politiek, terwijl sociale bewegingen in landen waar de kiesdrempel hoog is minder snel politieke voet aan de grond krijgen en eerder ondergronds gaan.’

Hoetink wijst erop dat het besluitvormingsproces ook efficiënter kan door aan andere ‘radartjes’ te draaien. ‘Je kunt het parlementair gedrag veranderen. Denk aan een plafond voor het indienen van moties. Bovendien is een kiesdrempel niet per se nodig om de stap naar de Tweede Kamer lastiger te maken. Je kunt hogere administratieve eisen stellen, zoals een verhoging van de waarborgsom die je bij de Kiesraad moet neerleggen, of het verhogen van het aantal ondersteuningsverklaringen dat je nodig hebt. Maar ook dan stuit je op het bijna onaantastbare principe van de grote toegankelijkheid van onze politiek. Zo zal deze discussie steeds blijven terugkomen en weer uitdoven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dossier Nederlandse politiek

Kabinetsformatie besprekingen met Bolkestein van Mierlo en Kok in het gebouw van de eerste kamer
Kabinetsformatie besprekingen met Bolkestein van Mierlo en Kok in het gebouw van de eerste kamer
Interview

Links en rechts hadden weinig zin in een paars kabinet, maar ze moesten wel

D66 staat het liefst met een paars kabinet op het bordes, maar de VVD ziet een samenwerking met sociaal-democraten niet zitten. Hoogleraar Klaartje Peters schreef in haar boek Een doodgewoon kabinet over eerdere paarse kabinetten. ‘Politici gaan zo’n samenwerking alleen aan als het echt moet.’ De eerste paarse coalitie tussen het liberale blauw van de...

Lees meer
Coalitievoorkeuren in verkiezingstijd leidden vaak tot spanningen aan de formatietafel
Coalitievoorkeuren in verkiezingstijd leidden vaak tot spanningen aan de formatietafel
Interview

Coalitievoorkeuren in verkiezingstijd leidden vaak tot spanningen aan de formatietafel

Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen hun voorkeur aan voor toekomstige coalities. Volgens historicus Alexander van Kessel leidde dit in het verleden vaak tot spanningen als er geformeerd moest worden. ‘Het grote nadeel van het innemen van ferme posities, is dat je daar later misschien op moet terugkomen.’ Veel lijsttrekkers maken in aanloop...

Lees meer
Verkiezingsborden langs Lange de Hofvijver voor de verkiezingen van de Tweede Kamer
Verkiezingsborden langs Lange de Hofvijver voor de verkiezingen van de Tweede Kamer
Nieuws

Verkiezingsprogramma’s tonen verdeeldheid tussen trots en schaamte over de Nederlandse geschiedenis

In de verkiezingsprogramma’s voor 29 oktober staan niet alleen plannen voor de toekomst, maar ook visies op het verleden. Sommige partijen benadrukken vooral nationale trots terwijl andere partijen juist pleiten voor kritische bewustwording. Maar die tegenstelling loopt niet precies langs de traditionele links-rechtsverdeling. Het CDA is behoorlijk opgeschoven. Wat direct opvalt is dat de VVD zich...

Lees meer
Download de minispecial over de verkiezingen
Download de minispecial over de verkiezingen
Nieuws

Download de minispecial over de verkiezingen

De campagnes voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober draaien op volle toeren. In de gratis digitale special Stemmen voor Nederland leest u verhalen over de geschiedenis van de verkiezingen. In deze gratis special: Vul uw e-mailadres in en u kunt direct de special downloaden.

Lees meer
Loginmenu afsluiten