Home Dossiers Slavernij ‘We hebben een slavenhouder in onze stamboom’

‘We hebben een slavenhouder in onze stamboom’

  • Gepubliceerd op: 29 januari 2025
  • Laatste update 29 jan 2025
  • Auteur:
    Martijn Krol
  • 2 minuten leestijd
Slaven op Suriname
Tula monument op Curaçao.
Dossier Slavernij Bekijk dossier

Kunstenaar Elena Beelaerts van Blokland ontdekte dat ze een onvolledig beeld had van haar familiegeschiedenis. Ze dook in de archieven en deed een ontdekking die haar schokte:  ze stamt af van Theodore Bray, planter en slavenhouder in Suriname. In het boek Ach freule beschrijft ze wat die kennis voor haar betekent. ‘Als ik iets heb geleerd, dan is het dat mensen ver gaan om hun daden te rechtvaardigen uit eigenbelang.’

Dit artikel krijgt u van ons cadeau

Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en ontvangt u exclusieve nieuwsbrieven. U kunt de eerste maand onbeperkt lezen voor € 1,99. Sluit hier een abonnement af en u heeft direct toegang.

Hoe kwam u uw pijnlijke familiegeschiedenis op het spoor?

‘Door gesprekken met mijn grootmoeder en via  archiefonderzoek kwam ik erachter hoe onvolledig het verhaal was dat in onze adellijke familie werd verteld. Ik ontdekte dat we een slavenhouder in onze stamboom hebben, Theodore Bray. Daardoor kon ik niet langer volhouden dat ik zelf niks te maken had met de slavernijgeschiedenis.’

Meer interviews lezen? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Hoe reageerde u op deze ontdekking?

‘Die was pijnlijk en beladen. Ik schaamde me voor mijn onwetendheid. Vanaf dat moment moest ik weten hoe zulke onmenselijke praktijken in zijn werk gingen. Hoe dacht Theodore, wat deed hij? Hoe kon het dat we dit niet wisten, terwijl in mijn familie veel verhalen worden doorverteld? Bovenal vroeg ik me af hoe ik moest omgaan met deze wrede geschiedenis.’

Elena Beelaerts van Blokland door Merlijn Doomerink.
Elena Beelaerts van Blokland. Foto door Merlijn Doomerink.

Wat bleek uit het archiefmateriaal over het leven van tot slaaf gemaakten?

‘Ik ontdekte hoe complex het leven op een plantage was. Tot slaaf gemaakten worden vaak gezien als mishandelde slachtoffers, en hun lijden was onvoorstelbaar, maar ik zag dat zij op veel manieren hun identiteit uitdroegen en invloed uitoefenden. Theodore heeft veel tekeningen gemaakt van het leven van zijn tot slaaf gemaakten, waarop ook hun culturele bezigheden te zien zijn. Zo ben ik tekeningen tegengekomen van begrafenisrituelen en dansfeesten. Anders dan ik verwachtte, kwam ik tot slaaf gemaakten tegen die zich omhoog werkten door een ambacht of een vaardigheid te leren. Dat gold bijvoorbeeld voor vroedvrouwen.’

Hoe keek Theodore Bray naar zijn slaven?

‘Tot het einde van zijn leven zag hij “onze zwarte natuurgenoten” als minderwaardig. Ook na afschaffing van de slavernij heeft hij dit beeld niet bijgesteld. Hij meende dat “volbloed zwarten” niet in staat waren voor zichzelf te zorgen. Uiterlijke kenmerken als huidskleur en kroeshaar waren daar het bewijs van. Ze waren lui en dierlijk, met de ontwikkeling van een kind. Het harde werk en het christelijke geloof moesten hen beschaven, om “de ontsnapping van het beest” te voorkomen en te zorgen dat ze niet zouden vervallen tot ongetemde lusten en drankgebruik. Als ik iets heb geleerd, dan is het dat mensen ver gaan om hun daden te rechtvaardigen uit eigenbelang.’

Ach freule. Op zoek naar de plantagehouder in mijn familie
Elena Beelaerts van Blokland
320 p. Uitgeverij Pluim, € 26,99

Ach freule door Elena Beelaerts van Blokland

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 2 - 2025