Home Dossiers Bijlmerramp: de complottheorieën ontrafeld Vincent Dekker houdt vast aan complottheorieën

Vincent Dekker houdt vast aan complottheorieën

  • Gepubliceerd op: 13 september 2024
  • Laatste update 20 sep 2024
  • Auteur:
    Bart de Koning
  • 2 minuten leestijd
Openingsbeeld: Vincent Dekker staat de media te woord, 12 oktober 2022.
Cover van
Dossier Bijlmerramp: de complottheorieën ontrafeld Bekijk dossier

Dit dossier is gebaseerd op officiële stukken, rapporten, krantenartikelen, boeken en websites. Belangrijke bronnen van informatie waren de persoonlijke archieven van Henk Wolleswinkel, Heert Tigchelaar en Henk Pruis. Vragen over omstreden of betwiste passages in Going down, going down zijn voorgelegd aan auteur Vincent Dekker. Voor zover relevant zijn diens antwoorden verwerkt in de tekst. Waar Dekkers reacties botsen met de feiten zijn ze weggelaten, omdat het alleen tot meer verwarring leidt.

Dit is artikel 9 van het dossier Bijlmerramp: de complottheorieën ontrafeld. Lees de overige artikelen hier online of download de minispecial als pdf.

Een voorbeeld uit vele. Dekker stelt al sinds 1992 dat de gezagvoerder van het El Al-toestel ‘slechts met een vluchtige blik over zijn rechterschouder had kunnen zien dat de rechter buitenmotor niet meer aan de vleugel hing.’ Wolleswinkel zou daarover gelogen hebben, een beschuldiging die Dekker in een mail aan Historisch Nieuwsblad herhaalt. Ook in zijn boek schrijft Dekker dat de bemanning van een Boeing 747 vanuit de cockpit de hele motor kan zien.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

De werkelijkheid is anders, zo laat de ervaren 747-vlieger Benno Baksteen weten: ‘Met wat moeite kun je de voorkant van de buitenste motor zien door helemaal achterom te kijken terwijl je daarbij je hoofd tegen het zijraam drukt. Deze vraag kwam indertijd ook al op en mijn inschatting is dat ze met alle problemen die ze hadden er niet aan toe zullen zijn gekomen om dat te doen. Het zou ook niets toevoegen, want ook als ze hadden geweten dat er fysiek een motor af was, of twee, had dat niet uitgemaakt. Het denken in die tijd was dat afbreken geen verdere schade zou opleveren en de te volgen procedure is dezelfde als voor een motorstoring. De checklist heet ook ‘engine fire, severe damage or separation.’ Baksteen mailt een foto van de checklist die dat bevestigt. Na herhaald aandringen geeft Dekker toe dat hij al een paar maanden na de ramp wist dat je vanuit de cockpit slechts een deel van de motor kan zien: ‘Waarom ik in mijn boek schrijf dat je de hele motor kunt zien, weet ik nu niet meer.’

Download gratis de speciale digitale editie "Bijlmerramp – De complottheorieën ontrafeld"

Ontvang de special en elke week historische duiding bij het nieuws, boekrecensies en aanbiedingen.

Openingsbeeld: Vincent Dekker staat de media te woord, 12 oktober 2022. Bron: Youtube