• Inloggen
  • Shop
  • Winkelmand
  • Log in

    Wachtwoord vergeten?

    Account aanmaken
    Historisch Nieuwsblad 9/2022

    Meer vrouwen in lesboek Latijn

    Door: Teun Willemse

    Een populaire Britse lesmethode Latijn gaat op de schop. Na klachten van docenten en leerlingen over een gebrek aan diversiteit in de Cambridge Latin Course schreven lesontwikkelaars een nieuwe editie met meer ruimte voor het perspectief van vrouwen, minderheden en slaven in de Romeinse wereld.

    Sinds de jaren zeventig gebruiken Britse docenten de Cambridge Latin Course, waarin middelbare scholieren Latijn leren aan de hand van verhalen over Romeinse families. De laatste jaren uitten studentes echter hun zorgen over de passieve rol van vrouwen in die teksten. Ook academici waren kritisch: het lesmateriaal zou niet meer voldoen aan de maatstaven van de eenentwintigste eeuw.

    Voor de lesontwikkelaars reden om de methode aan te passen en meer vrouwelijke personages toe te voegen. Zo heeft een familie uit Pompeï in een van de herziene schoolboeken naast een zoon voortaan ook een dochter. Vrouwen krijgen bovendien een actievere rol: in een van de verhalen huurt dezelfde familie een vrouwelijke schilder in om een muurschildering te maken.

    Wilt u meer geschiedenisverhalen lezen?

    Ontdek de duizenden verhalen die we voor onze abonnees beschikbaar stellen, lees de nieuwste artikelen uit Historisch Nieuwsblad en ontvang iedere week leestips van de redactie in uw mailbox. Met Historisch Nieuwsblad Online krijgt u altijd de juiste historische context om het nieuws van nu te begrijpen.
    Registreer nu en lees de eerste maand voor slechts 1 euro!

    Al abonnee? Log dan in en lees direct alle geschiedenisverhalen online. Heeft u nog geen account of is uw emailadres niet bij ons geregistreerd? Lees dan hier hoe u verder kunt lezen.

    Word lidInloggen