Home De Gaulle als onovertroffen held

De Gaulle als onovertroffen held

  • Gepubliceerd op: 06 okt 2010
  • Update 25 mei 2023
  • Auteur:
    Huub Wijfjes

De Britse romancier en selfmade historicus Anthony Beevor brak in 1998 pas echt door met een denderend boek over de Slag bij Stalingrad. Het als een thriller opgeschreven relaas is inmiddels in 26 talen uitgegeven. Ineens was Beevor een internationaal gelauwerd auteur. Hij had in Engeland zijn naam al gevestigd met enkele niet zo geslaagde romans en journalistiek-historische boeken over onderwerpen uit de moderne geschiedenis. Een daarvan, in 1994 gepubliceerd samen met zijn vrouw Artemis Cooper, ging over de tumultueuze naoorlogse jaren van de wereldstad Parijs. Op de golven van Beevors enorme populariteit is dat boek nu in vertaling verschenen.

De liefhebber van goed geschreven historische panorama’s wordt met die vertaling verwend, want Beevor en Cooper bezitten het vermogen in zeer toegankelijke taal sfeerbeelden op te roepen. Dat komt vooral door hun uitstekend ontwikkelde oog voor boeiende details, die in een groot samenhangend geheel van cultuur en politiek extra betekenis krijgen. Hun gedeelde belangstelling voor militair-diplomatieke zaken zal daarbij van pas zijn gekomen.

Maar het is vooral hun brede blik die bepalend is – niet altijd in positieve zin overigens. Want dit boek beperkt zich bij lange na niet tot de stad Parijs en haar bewoners; die lijken slechts een alibi te vormen om een geschiedenis van de Franse politiek en cultuur in een cruciale periode te schrijven. Het boek begint met de dramatische vlucht van Charles de Gaulle naar Engeland in juni 1940 en eindigt als president De Gaulle in mei 1968 aftreedt vanwege de rellen tegen zijn autocratische bewind. Daartussenin ontrolt zich een werveling van gebeurtenissen, die aanvankelijk vooral met de militaire bevrijding van Frankrijk van het Duitse juk te maken hebben. Maar al snel behandelt het boek de politieke wederopbouw, waarna een culturele opleving volgt.

In deze korte geschiedenis van Frankrijk is De Gaulle de onovertroffen hoofdrolspeler. Om niet te zeggen de held, want heel erg kritisch kun je dit boek niet noemen. De auteurs bouwen een beeld op van een problematisch leven dat begint bij het heldhaftige besluit niet te blijven bij de verraders van de Vichy-republiek onder leiding maarschalk Pétain.

Fascinerend is hoe De Gaulle in het najaar van 1944 opkrabbelt tot de status van bevrijder van Frankrijk. Bouw maar eens een fiere en trotse natie op als je in je eigen land vrijwel wordt vermorzeld tussen het linkse voormalige verzet dat de macht opeist (de communisten behaalden 29 procent van de stemmen bij de eerste naoorlogse verkiezingen) en een gigantische hoeveelheid collaborateurs en meelopers die proberen hun hachje te redden. Terwijl je door de andere geallieerden wordt gezien als een lastige chauvinist, die de Engelse en Amerikaanse legers voortdurend voor de voeten loopt om te tonen dat de Fransen zichzelf hebben bevrijd. Van Stalin tot Churchill en van Roosevelt tot Truman hadden alle wereldleiders een grondige hekel aan deze steile generaal met zijn niksige vrouw en zijn irreële analyses van Frankrijks positie in de naoorlogse wereldpolitiek.

Heel lang hield De Gaulle het in de eerste naoorlogse jaren dan ook niet uit als politiek leider van de natie, maar Frankrijk herrees desondanks. Het is fascinerend hoezeer cultuur en politiek in Frankrijk met elkaar verweven waren, vooral in de enerverende discussies rond de grote zuiveringsprocessen. In de opbouw van een nieuw Frankrijk waren het niet alleen de politici die zich roerden. Ook schrijvers, journalisten, wetenschappers, kunstenaars en modeontwerpers mengden zich in het dispuut, van links tot rechts. De stukken over deze cirkels van politieke cultuur rond figuren als Sartre, Camus, Picasso, Juliette Gréco en Amerikaanse literatoren behoren tot de boeiendste van dit boek, dat net zo vitaal en tegelijk duister is als de stad die het tot onderwerp heeft genomen.

Parijs na de bevrijding 1944-1949 Anthony Beevor & Artemis Cooper 488 p. 488 Ambo|Anthos, € 29,95
 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Beatrice de Graaf
Beatrice de Graaf
Column

Geen socials, maar salons

Het contrast kon niet groter zijn. Enerzijds de serene salon in Hotel d’Avary, het achttiende-eeuwse stadspaleis waar de Nederlandse ambassadeur in Parijs resideert. En waar ambassadeur Jan Versteeg een Frans-Nederlands gezelschap van wetenschappers en beleidsmakers had uitgenodigd om in alle rust en beslotenheid in gesprek te gaan over de internationale betrekkingen. We spraken over politiek...

Lees meer
Vuilnis wordt opgehaald door militairen vanwege staking bij de Stadsreiniging, Amsterdam 1955
Vuilnis wordt opgehaald door militairen vanwege staking bij de Stadsreiniging, Amsterdam 1955
Artikel

Niet iedereen was blij met de Kliko: ‘Mensen donderen hun vuil in die emmer en laten zich niet meer zien’

Drie of vier grote plastic bakken op wieltjes in de tuin: niemand kijkt er meer van op. Maar de ontvangst van de ‘vuilbak’ in de jaren zeventig en tachtig was niet altijd enthousiast. Ondingen zijn het, mopperde een ouder echtpaar dat op een flatje driehoog in Sneek woonde. In de Leeuwarder Courant mochten ze in...

Lees meer
Burgers aan de macht door Arnout van Cruyningen
Burgers aan de macht door Arnout van Cruyningen
Recensie

De macht van de landsadvocaat

Nee, de raadpensionaris of landsadvocaat was geen ‘minister-president van de Republiek’. Arnout van Cruyningen legt uit hoe het wel zat. Wie weet nog wie Aert van der Goes, Paulus Buys, Adriaen Pauw, Gaspar Fagel, Isaäc van Hoornbeek of Pieter Steyn waren? Waarschijnlijk doet de naam Jacob Cats wel een bel rinkelen, maar in het collectieve...

Lees meer
Bruin Café de Prins in Amsterdam 1974
Bruin Café de Prins in Amsterdam 1974
Interview

‘Nederland moet historische kroegen beter beschermen’

Bruine kroegen verdwijnen in rap tempo. In het boek Authentieke Amsterdamse bruine kroegen onderzoekt stadsgids en curator Peter Quatfass de geschiedenis van 38 historische cafés. Quatfass pleit ervoor om deze kwetsbare kroegen meer te steunen. Hoe ziet een typische Amsterdamse bruine kroeg eruit? ‘Die moet een goed behouden interieur hebben en bruin zijn van kleur,...

Lees meer
Loginmenu afsluiten