Home De hang naar het einde der tijden

De hang naar het einde der tijden

  • Gepubliceerd op: 04 jan 2012
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Maarten van Rossem

Mogen we sommige toekomstvoorspellers geloven, dan wordt 2012 een dramatisch jaar. Op 21 december van dit jaar loopt namelijk de Maya-kalender af, en daarmee zal er een eind komen aan de huidige menselijke samenleving. Waarom juist de Maya’s van dit feit op de hoogte waren en andere culturen helemaal niet, wordt nergens verklaard.

Dit einde der tijden zal overigens zeer positieve gevolgen hebben. De mens zal na 21 december beschikken over telepathische gaven en ons productieapparaat gaat draaien op occulte krachten in plaats van vervuilende fossiele brandstoffen. Ten slotte zal ook ons DNA op die heugelijke dag worden geherprogrammeerd, met wellicht verrassende gevolgen.

Er zit in onze cultuur een sterke behoefte aan het einde der tijden. Voortdurend halen zonderlinge sektes het nieuws met hun onwrikbare zekerheid dat de dag des oordeels nabij is. In de Verenigde Staten, een natie bij uitstek gevoelig voor waanideeën, wachten miljoenen op een spoedige rapture, waarbij de ware gelovigen, met achterlating zelfs van hun kleding, naar de hemel getransporteerd zullen worden.

Natuurlijk is de verwachting van het Koninkrijk Gods een essentieel onderdeel van het christendom, maar er lijkt mij bij de niet te stillen honger naar het einde der tijden meer aan de hand. Met het verlies van het geloof is het einde der tijden namelijk moeiteloos geseculariseerd geraakt. Ik vermoed dat daarbij twee sentimenten een rol te spelen.

Allereerst het wijdverspreide geloof dat de eigen tijd een zeer bijzondere tijd is, waarin dingen gebeuren op een manier die en vooral in een tempo dat nog niet eerder is vertoond. Dit is een onuitroeibaar misverstand. De veranderingen in de tweede helft van de negentiende eeuw, bijvoorbeeld, waren aantoonbaar spectaculairder dan die van de afgelopen veertig jaar.

Ten tweede vinden mensen die het geloof in het eeuwige leven hebben verloren het kennelijk een bijzonder vervelend idee dat de wereld gewoon doordraait als zij zijn overleden. Wat zou het niet geweldig zijn dat het voor iedereen is afgelopen wanneer het voor hen is afgelopen. Zij waren getuige van het universele slotakkoord!

De geseculariseerde variant van het einde der tijden heeft twee verschijningsvormen: een positieve en een negatieve. Laat ik met de laatste beginnen, omdat die naar mijn gevoel populairder is. In die apocalyptische visie zal de mensheid in de komende eeuw in een gruwelijke chaos ten onder gaan als er niet – en wel direct – spectaculaire noodmaatregelen worden getroffen. In dit duistere scenario worden alle denkbare rampen – klimaatverandering, terrorisme, onbeheersbare migratie, bevolkingsgroei, dodelijke virussen en wat al niet meer – gestapeld en vervolgens geëxtrapoleerd over een paar decennia. Het eindresultaat gaan we zeker niet overleven.

Dat het niet zo waarschijnlijk is dat al die rampen zich tegelijkertijd en in gekwadrateerde vorm zullen voltrekken is nooit een overweging. Mijn indruk is zelfs dat de onheilsprofeten een immens heimelijk genoegen beleven aan hun inktzwarte voorspellingen. Hun emoties zijn maar gedeeltelijk geseculariseerd: de naderende apocalyps is de straf voor onze hedonistische, oppervlakkige en materialistische wereld. Waren we allemaal een organisch kruidentuintje begonnen en hadden we meer gefietst en zo nu en dan een wierookstokje gebrand, dan was het zeker niet zover gekomen.

De positieve variant is zeker van de spoedige komst van het Koninkrijk Gods op aarde door middel van de explosieve ontwikkeling van deels al bestaande technologie. Ons DNA zal dan waarschijnlijk niet komende december geherprogrammeerd worden, de technologisch optimisten zijn er wel vrijwel zeker van dat de biotechnologie alle menselijke gebreken, inclusief het verouderingsproces, op niet al te lange termijn zal weten te elimineren. Onze hersens zullen dan bovendien permanent zijn aangesloten op computers.

Ik weet eigenlijk niet wat erger is: de positieve of de negatieve variant.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten