Home Ooggetuige van de Revolutie

Ooggetuige van de Revolutie

  • Gepubliceerd op: 05 jul 2022
  • Update 12 jun 2024
  • Auteur:
    Eric Palmen
Ooggetuige van de Revolutie

De Vlaamse auteur Johan Op de Beeck laat zien hoe de Franse Revolutie ontspoorde. Hij vertelt het verhaal via revolutionair en advocaat François Robert, die spijt kreeg van het anti-intellectualisme en de terreur waaraan hij had meegewerkt.

Dit artikel krijgt u van ons cadeau

Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en ontvangt u exclusieve nieuwsbrieven. U kunt de eerste maand onbeperkt lezen voor € 1,99. Sluit hier een abonnement af en u heeft direct toegang.

Vijftien jaar heeft Johan Op de Beeck gebroed op dit boek over de Franse Revolutie, zo deelt hij mee in zijn inleiding op het eerste deel. Dat heeft niet tot een nieuwe visie op de Revolutie geleid; het is hem om de vormgeving van zijn verhaal te doen. Op de Beeck schrijft geen fictie, beweert hij nadrukkelijk, maar hij maakt wel degelijk gebruik van narratieve elementen die een romanschrijver niet zouden misstaan.

Hoofdpersoon is de in Luik geboren François Robert. Door zijn ogen zien we in een ik-vertelling de belangrijkste gebeurtenissen van de periode 1789 tot september 1793 de revue passeren: het bijeenroepen van de Staten-Generaal in mei 1789, de bestorming van de Bastille, de mislukte vlucht van Lodewijk XVI naar het buitenland, de bestorming van de Tuilerieën, en de berechting en executie van het staatshoofd. Roberts verslagen, overpeinzingen en twijfels over het verloop van de Revolutie zijn grotendeels op zijn uitgebreide correspondentie gebaseerd, maar Op de Beeck permitteert het zich ook hem gevoelens toe te dichten. Het eerste deel eindigt aan de vooravond van de Terreur, het schrikbewind van Maximilien de Robespierre.

Robert behoort als assistent van Georges Danton tot de montagnards, de radicaal-linkse jakobijnen, die in de Nationale Conventie op de hoogste trappen van de vergaderzaal zitten. Hij ziet de opkomst van Robespierre met lede ogen aan. Robespierre is de fanaticus, die op een golf van populisme de idealen van de Revolutie omvormt tot martelwerktuigen waarmee iedere vermeende tegenstander een kopje kleiner wordt gemaakt. Een ‘tweede revolutie in de revolutie’. In naam van de vrijheid krijgen de gematigde krachten er genadeloos van langs, want zij zijn politiek niet zuiver op de graat en brengen derhalve de vrijheid in gevaar, zo luidt de militante redenering.

Verlichte intellectuelen als Nicolas de Condorcet, die met hun Rechten van de Mens in 1789 de Revolutie in gang hebben gezet, delven vier jaar later het onderspit door anti-intellectualisme en straatterreur. ‘Alles wat rook naar raffinement, verfijnd gedrag en wat men “opvoeding boven het gewone” noemde, was verdacht geworden,’ aldus Robert. Blijkbaar heeft hij spijt van het revolutionaire pad dat hij bewandeld heeft. Dicht Op De Beeck hem die gevoelens toe? Of uit Robert zijn gramschap in zijn correspondentie? Dat is niet helemaal duidelijk. Wellicht geeft deel 2 uitsluitsel. In elk geval weet Op de Beeck juist door zijn gepersonaliseerde invalshoek het proces van radicalisering in meanderend proza heel inzichtelijk te maken.

Eric Palmen is historicus.

De Franse Revolutie I. Van revolte tot republiek
Johan Op de Beeck
544 p. Overamstel Uitgevers, € 34,99

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 7/8 - 2022

Nieuwste berichten

Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Nieuws

Hoe wordt een foute vrouw weer goed?

Vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerden met de bezetter, werden na de bevrijding geïnterneerd. De meesten mochten na een jaar zonder veroordeling naar huis, maar bleven onder toezicht van een reclasseringsambtenaar. Wat was het doel van de reclassering? Wanneer vond de overheid dat ‘foute’ vrouwen waren veranderd in ‘goede’ vrouwen? Dat heeft historicus Lieke Speerstra uitgezocht op...

Lees meer
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Interview

Middeleeuwers dronken bier, want water was voor dieren

‘We kunnen beter bier drinken, net als in de Middeleeuwen,’ grapten Utrechters toen hun kraanwater ondrinkbaar werd door besmetting met een bacterie. In de Middeleeuwen dronken iedereen inderdaad bier, zegt historicus Leendert Alberts. Dat had niet met vervuild water, maar met status te maken. Vóór 1600 hadden inwoners van de Lage Landen weinig andere keuze...

Lees meer
De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Loginmenu afsluiten