• Inloggen
  • Shop
  • Winkelmand
  • Log in

    Wachtwoord vergeten?

    Account aanmaken
    Historisch Nieuwsblad 9/2019

    Voorpublicatie Schoonheid voor het oprapen – Fik Meijer

    Geroofde glorie

    Veroveraars roven de kunstschatten van overwonnen volken al sinds de Oudheid. Fik Meijer beschrijft in zijn nieuwste boek Schoonheid voor het oprapen de roofpraktijken van de Romeinen én hun navolgers. Zoals Napoleon, die Rome plunderde en de buit naar Parijs versleepte.

    Op 27 juli 1798 regende het in Parijs. Toch waren tienduizenden Parijzenaars uitgelopen om La Fête de la Liberté (‘het Feest van de Vrijheid’) te vieren. Dat jaar was het een wel heel bijzonder feest. Er was een grote processie aangekondigd. Talloze Monuments des Sciences et Arts (‘monumenten van wetenschap en kunst’) zouden vanaf de Botanische Tuin langs de Seine naar de Champs de Mars en vandaar naar het nieuwe Louvre vervoerd worden. Vijf jaar eerder had het Louvre zijn poorten geopend om de koninklijke kunstcollecties uit het verleden aan het publiek te tonen. Nu was het tijd voor een verrijking van het museumbezit. Wie nog niet precies wist waarom deze optocht georganiseerd was, kwam er al snel achter dat het de intentie van de geestverwanten van Napoleon Bonaparte was om het Franse volk te informeren over de rijke artistieke buit die de veroveringstochten van generaal Napoleon in Italië hadden opgeleverd. Hij had daar een ware zegetocht beleefd, die hij had ‘bekroond’ met de roof van de grootste kunstschatten.

    Aan de stoet leek geen einde te komen. De organisatoren hadden de processie zo ingericht dat de toeschouwers het idee kregen dat Frankrijk het centrum van de moderne wereld was geworden. Vooropging een detachement van de cavalerie, begeleid door muzikanten. Daarna volgde de buit, keurig gerangschikt in aparte afdelingen. Eerst trok de ‘Natuurlijke Historie’ aan de toeschouwers voorbij: exotische wilde dieren, bomen en planten op tien versierde karren. Aansluitend volgden zes karren met boeken, manuscripten en muziekteksten. De derde afdeling was het absolute hoogtepunt. De hele culturele geschiedenis van Italië was vertegenwoordigd in de vorm van schilderijen en sculpturen. De meeste verbazing en bewondering wekten de grote beelden en reliëfs uit de klassieke Oudheid. De Franse soldaten hadden ze in de musea van Rome en Florence met de grootste omzichtigheid van hun sokkels gehaald, in kratten of stro verpakt en naar Parijs getransporteerd. Na een lange tocht over zee en land waren ze nu in Parijs, waar ze tot in lengte van jaren zouden blijven. Dat was de stellige overtuiging van de organisatoren van de kunstprocessie, getuige het grote bord met daarop een tekst die aan duidelijkheid niets te wensen overliet:
     

    La Grèce les céda, Rome les a perdu
    Leur sort changea deux fois
    Il ne changera plus
     
    (Griekenland moest ze afgeven, Rome heeft ze verloren
    Hun lotsbestemming veranderde twee keer
    Die zal niet meer veranderen).

    Wilt u meer geschiedenisverhalen lezen?

    Ontdek de duizenden verhalen die we voor onze abonnees beschikbaar stellen, lees de nieuwste artikelen uit Historisch Nieuwsblad en ontvang iedere week leestips van de redactie in uw mailbox. Met Historisch Nieuwsblad Online krijgt u altijd de juiste historische context om het nieuws van nu te begrijpen.
    Registreer nu en lees de eerste maand voor slechts 1 euro!

    Al abonnee? Log dan in en lees direct alle geschiedenisverhalen online. Heeft u nog geen account of is uw emailadres niet bij ons geregistreerd? Lees dan hier hoe u verder kunt lezen.

    Word lidInloggen