Home Villa met uitzicht op Auschwitz

Villa met uitzicht op Auschwitz

  • Gepubliceerd op: 23 januari 2024
  • Laatste update 20 feb 2024
  • Auteur:
    Jos van der Burg
  • 2 minuten leestijd
Scène uit de film The zone of interest: naast het kamp is een heerlijke tuin.

Terwijl in Auschwitz talloze mensen werden vermoord, woonde commandant Rudolf Höss met zijn gezin in een villa met een schitterende tuin aan de rand van het kamp. Het meesterwerk The Zone of Interest toont het leven van het gezin als een angstaanjagend voorbeeld van extreme cognitieve dissonantie en de ‘banaliteit van het kwaad’.

The Zone of Interest begint met een lang aangehouden zwart beeld. Symbolisch voor de menselijke duisternis die de kijker de film intrekt. Langzaam verdwijnt het zwart en zien we beelden van een idyllische familiepicknick aan een riviertje. Even later is de familie thuis: in een villa met uitzicht op een wachttoren van kamp Auschwitz. Welkom op de woonplek van het gezin van Rudolf Höss.

Meer filmrecensies lezen? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

In de schitterende tuin, de trots van Höss’ echtgenote Hedwig, horen we vage kampgeluiden: geratel van treinen, zoemgeluiden van verbrandingsovens, hondengeblaf en geschreeuw. In de villa keuvelt Hedwig met vriendinnen over ditjes en datjes. En passant past ze een uit het kamp afkomstige bontjas. Later haalt ze gezellige herinneringen op aan een vakantie in een Italiaans kuuroord. Daar wil ze wel weer eens heen, zegt ze tegen haar man. Die met andere nazi’s vergadert over de snelste manier om ‘de stukken’ – eufemisme voor de vergaste Joden – door de verbrandingsovens te jagen. Toch vindt Hedwig dat ze op deze plek een paradijselijk leven leidt. Als Höss wordt overgeplaatst naar een ander kamp, blijft ze met haar kinderen in de villa wonen, want ‘we hebben altijd gedroomd van een leven als dit’.

The Zone of Interest is een verpletterende casestudy van cognitieve dissonantie en de ‘banaliteit van het kwaad’. Dat niet alles historisch klopt – de schoorstenen van Auschwitz waren vanuit de villa en de tuin juist niet te zien – maakt de film niet minder verpletterend. Het meesterwerk zet aan tot nadenken. Elke vergelijking gaat mank, maar toch: hoe wapenen wij ons tegen menselijk leed?

Filmposter The zone of interest

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 2 - 2024