Home Roomse vooringenomenheid

Roomse vooringenomenheid

  • Gepubliceerd op: 05 nov 2007
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Jan Dirk Snel

Als ik Michael Burleigh was, dan zou ik dit artikel beginnen met een zin waarin ik hem terloops een bigotte katholiek zou noemen. Niet omdat ik daar deugdelijke gronden voor zou hebben, maar omdat de typering nu eenmaal bij me opkomt. Burleigh is een historicus wiens temperament voortdurend met hem op de loop gaat. Maar terwijl de vileine typeringen van de eveneens katholieke historicus Paul Johnson mij als lezer vaak doen glimlachen, gewoon omdat ze raak zijn, roepen de gemakzuchtige predicaten van Burleigh alleen maar ergernis op.



Ik kan er best tegen dat hij Margaret Thatcher en Ronald Reagan voorstelt als ‘vindingrijke politici’ – de laatste was dat tot ieders verrassing ook – en Helmut Schmidt en Valéry Giscard d’Estaing wegzet als ‘westerse wijsneuzen’, maar als iemand zeshonderd bladzijden lang met dat soort oordelen strooit zonder ze fatsoenlijk toe te lichten, ga je toch vermoeden dat het wel eens om platte vooroordelen zou kunnen gaan.

Je kunt het ook vriendelijker zeggen: Michael Burleigh is een temperamentvolle verteller. Saai is de man nooit. En zijn oordelen zetten je ook aan het denken. Neem zijn opmerking dat de nazi’s in veel opzichten voor de Duitse protestanten deden, wat de democratische Zentrumspartei voor de katholieken had gedaan. Het is zo’n boutade waar je tegelijk een uitroepteken en een vraagteken bij kunt zetten.

Het is natuurlijk waar dat de protestanten in grotere getale op de partij van Hitler stemden dan de katholieken, maar de roomsen waren nu ook bepaald weer niet en masse immuun voor het nazisme. En ook lang niet alle protestanten vonden nu eindelijk een gemeenschappelijk punt van vereniging. Maar het is wel weer waar dat er nogal wat protestantse theologen waren die een religieuze en theologische legitimatie aan het nazisme verschaften die je op die manier aan katholieke kant niet vindt. Het nazisme was in hoge mate een ontspoorde protestantse volksideologie.

Terecht maakt Burleigh veel werk van de kritische houding die de pausen Pius XI (Achille Ratti, 1922-1939) en Pius XII (Eugenio Pacelli, 1939-1958) innamen tegenover de grote pseudoreligieuze, totalitaire ideologieën. Vooral de oorlogspaus is door communistische lasterpropaganda uit de jaren zestig in een kwaad daglicht komen te staan, een truc die nog lang niet is uitgewerkt. Maar een zekere roomse vooringenomenheid kan men Burleigh moeilijk ontzeggen, al komen protestantse Engelsen er weer beter vanaf dan katholieke Ieren.

Burleigh meldt dat hij een geschiedenis wilde schrijven van het ‘gebied waar cultuur, ideeën, politiek en religie samenkomen’, maar waarvoor hij ‘geen bevredigende naam’ heeft weten te vinden. Waarom niet? Misschien omdat dat tussengebied eigenlijk helemaal niet bestaat? Het resultaat is een onevenwichtige geschiedenis van het twintigste-eeuwse Europa, waarbij nu eens de nadruk op het ene aspect ligt en dan weer op het andere. Een doordachte analyse waarin het soortelijk gewicht van alle vertellingen wordt vastgesteld, ontbreekt.

Burleigh’s probleem is dat hij eigenlijk niet in religie geïnteresseerd is. Het meest blijkt dat wel in het hoofdstuk over ‘de tijd van de speelgoedtrompetjes’, de culturele omslag van de jaren zestig. Burleigh heeft volkomen gelijk dat je daar niet over kunt schrijven als je het niet ook over het Tweede Vaticaans Concilie hebt, maar wat er feitelijk in de belevenis van gewone Europeanen veranderde – en vooral waarom – dat vraagt hij zich nauwelijks af. Gelaten constateert hij dat religieuze ouders nog maar vijftig procent kans hebben dat hun kinderen hun geloof overnemen, terwijl niet-religieuze ouders hun ongeloof met succes doorgeven. Maar waarom is dat zo? Heeft dat misschien ook met overtuigingskracht te maken?

Het boek loopt uit op een rammelende tirade tegen de politieke islam. Over Ayaan Hirsi Ali meldt Burleigh wel dat ze een film gemaakt heeft ‘waarin de mishandeling van vrouwen door moslims aan de kaak wordt gesteld’, maar van een auteur die de verhouding tussen religie en politiek als thema kiest, zou je verwachten dat hij juist het projecteren van heilige teksten op naakte vrouwenlichamen even thematisch zou uitdiepen. Dat komt meneer echter niet uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Het laboratorium van tovenares Catherine Monvoisin
Het laboratorium van tovenares Catherine Monvoisin
Artikel

Tovenaars en een gifcomplot aan het Franse hof 

Rond 1680 klopten veel Fransen aan bij gifmengers, magiërs en occultisten voor liefdesdrankjes en dodelijke poeders. Koning Lodewijk XIV gaf opdracht tot een uitgebreid crimineel onderzoek, dat naar de allerhoogste kringen leidde. Het bracht hem in een lastig parket.  Op 17 juli 1676 werd Marie-Madeleine d’Aubray, de markiezin de Brinvilliers, onthoofd op de Place de Grève in Parijs. Haar lichaam werd verbrand, haar as door de wind verstrooid. De zware straf volgde op een vreselijke misdaad: de markiezin had haar vader...

Lees meer
Eugene Manet en zijn dochter
Eugene Manet en zijn dochter
Recensie

Vaders zijn zich meer als moeders gaan gedragen

Hoe ziet de ideale vader eruit? Dat verschilt per periode, zo constateert de Amerikaanse historicus Augustine Sedgewick. Toen de zoon van Sedgewick werd geboren in de zomer van 2017, was het proces tegen Bill Cosby groot nieuws. Deze acteur was ooit de ideale vader in de legendarische Cosby Show, maar werd nu vervolgd wegens misbruik...

Lees meer
Download de minispecial over Suriname, dat 50 jaar geleden onafhankelijk werd
Download de minispecial over Suriname, dat 50 jaar geleden onafhankelijk werd
Artikel

Download de minispecial over Suriname, dat 50 jaar geleden onafhankelijk werd

Op 25 november is het vijftig jaar geleden dat Suriname onafhankelijk werd van Nederland. In de gratis digitale special Suriname 50 jaar vrij leest u verhalen over de bewogen geschiedenis van het land. In deze gratis special: Vul uw e-mailadres in en u kunt direct de special downloaden. Dit artikel is exclusief voor abonnees Begrijp het heden,...

Lees meer
De wolvenjacht. Miniatuur uit een vijftiende-eeuws Frans manuscript
De wolvenjacht. Miniatuur uit een vijftiende-eeuws Frans manuscript
Interview

‘Mens en wolf passen bij elkaar’

Toen de eerste wolven zich in 2019 in Nederland vestigden, overheerste het enthousiasme. Maar dat is inmiddels omgeslagen. Na allerlei incidenten heeft de rechter toestemming gegeven twee dieren – waaronder ‘probleemwolf’ Bram – af te schieten. De reacties volgen de politieke scheidslijnen. De rechtse partijen zijn tegen de wolf, de progressieve willen het dier beschermen,...

Lees meer
Loginmenu afsluiten