Home Rem the man

Rem the man

  • Gepubliceerd op: 17 jun 2009
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Nelleke Noordervliet

Henk Poort staat in de gedaante van Rembrandt van Rijn als een gek te schilderen en daarbij te zingen. De penseelvoering heeft iets van Karel Appel. Heftige, brede bewegingen, grote klodders verf. Een bezield – nee, bezeten artiest. Zo was onze Rembrandt. Als Rembrandt had geschilderd zoals Henk Poort ons doet voorkomen, was er eerder een Appel uit gekomen dan een Rembrandt. Maar nu ja, het gaat niet zozeer om historische authenticiteit als wel om de metafoor. Rembrandt-de-musical geeft ons Rem the man. Rem de rebel.

Rembrandt leeft. Behalve met tal van tentoonstellingen werd zijn 400e geboortedag gevierd met boeken, vlaggen, bekers, wijn, pesto, koekjes, televisieprogramma’s, optochten, verkleedpartijen, symposia. Rembrandt is hot. Rembrandt is een merk. Rembrandt is voor het hele volk. Rembrandt stikt in de omhelzingen en hij verzuipt in de zee van merchandising. Het is allemaal tussen schattig en belachelijk. Wie was Rembrandt? Ik weet het niet. Niemand weet het, ook al zit Rudi Fuchs hem op zijn vingers te kijken. Rembrandt was een fabelachtig schilder, tekenaar, etser. Dat staat vast.

De tijd heeft van hem een voorbeeldige vaderlandse held gemaakt. Eenvoudige jongen, molenaarszoon, maar mag toch naar de Latijnse school. Hij wordt dan schilder, een beroep waar je heel goed je brood mee kunt verdienen. Wat volgt is een schitterende carrière met ups en downs, met rijkdom en armoede, met liefdesgeschiedenissen en conflicten. Het resultaat: een oeuvre met een gouden rand. Internationaal hoog gewaardeerd. Toeristische trekpleister. Zowel het werk als het leven biedt zoveel aanknopingspunten, zoveel raadsels, zoveel tegenstrijdigheden, zoveel magie, dat elke tijd uit dat materiaal zijn eigen glanzende held kan boetseren. Rubberen Rembrandt.

In de negentiende eeuw, toen onze pasgevormde natiestaat onder Oranje na de scheiding van de Zuidelijke Nederlanden behoefte had aan een door de Romantiek gekleurde Vaderlandse Held, kwam de Noord-Nederlandse tegenhanger van de exuberante Vlaamse hoveling Rubens in beeld: Rembrandt van Rijn. Immerzeel schreef in 1839 een lofrede. Rembrandt was de Shakespeare van de schilderkunst. Hij was niet alleen talentvol, maar hij was ook vlijtig, zegt de brave borst met nadruk. Vlijt was een vaderlandse deugd en dus bezat Rembrandt die. Immerzeel wil de naam van Rembrandt zuiveren ‘om den grooten kunstenaar in het helder licht der waarheid te kunnen plaatsen’. Waarheid is in dit verband: zoals de kunstenaar moet zijn. Het is aandoenlijk.

Conrad Busken Huet schreef eind negentiende eeuw de veelgeroemde studie Het Land van Rembrandt, over de Noord-Nederlandse beschaving in de zeventiende eeuw. Hij nam daarvoor een lange aanloop in de veertiende, vijftiende en zestiende eeuw, en schreef ondanks de titel maar een betrekkelijk klein stukje over de meester zelf. Kennelijk was in de naam Rembrandt alleen al de essentie van de zeventiende-eeuwse beschaving gegeven. De zeventiende eeuw is het voorbeeld en de kern van de nationale identiteit.
In 1906 ronkt Lodewijk Van Deyssel zijn partijtje mee over ‘de mystische realist’ Rembrandt. In een herdenkingstoespraak in de Westerkerk wordt hij door H.P.G. Quack vooral geïdentificeerd met zijn innige, religieuze, mystieke schilderijen. Rembrandt als heilige. De Duitse bezetter kon ook aardig met Rembrandt als arische held uit de voeten, al hadden ze er wel enige moeite mee zijn contacten met Joods Amsterdam te verdoezelen of te rechtvaardigen.

In 2006 wordt de behoefte aan een vaderlands kompas, een formulering van de Nederlandse identiteit, opnieuw gevoeld. En Rembrandt is daarvan opnieuw de blaamloze focus, maar nu met trekjes die we in ons tijdsgewricht graag in een held zien: individualisme, opstandigheid, eigenzinnigheid. De vlekken op zijn blazoen worden gezien als les défauts de ses qualités. Het maakt het genie menselijk en benaderbaar. Een van ons. Hij is een nationale held met wie we voor den dag kunnen komen. Hij treedt voor ons in het krijt. De prachtige tentoonstelling Rembrandt-Caravaggio kreeg zodoende het karakter van een voetbalwedstrijd Nederland-Italië. Met alle waardering voor het artistieke en inventieve spel van de Italiaan, won toch de wat boerse en stoere, maar beweeglijke en spannende stijl van de Nederlander.

Straks zijn de Rembrandt-artikelen weer uit de schappen verdwenen. Volgend jaar vieren we het 400e geboortejaar van Michiel Adriaenszoon de Ruyter. Ook zo’n Vaderlandse Held. Maak de borst maar nat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Russell Crowe speelt oorlogsmisdadiger Hermann Göring in de film Nuremberg
Russell Crowe speelt oorlogsmisdadiger Hermann Göring in de film Nuremberg
Recensie

Film Nuremberg toont psychologisch steekspel tussen psychiater en Hermann Göring

Hadden nazileiders speciale karaktertrekken zodat ze zonder wroeging gruwelijke misdaden konden beramen? In het rechtbankdrama Nuremberg hoopt een psychiater dat tijdens het beroemde strafproces in gesprekken met Hermann Göring te kunnen vaststellen. De op ware gebeurtenissen gebaseerde film toont het psychologische steekspel tussen beiden. Als het aan de Britse premier Winston Churchill had gelegen was...

Lees meer
Dode studenten bij de Kent State Massacre
Dode studenten bij de Kent State Massacre
Artikel

De National Guard opende het vuur op demonstrerende studenten

Een foto van een schreeuwende vrouw naast een doodgeschoten student schokte in 1970 de wereld. De National Guard had op 4 mei het vuur geopend op studenten van Kent State University in Ohio. De reacties op het bloedbad waren tekenend voor de verdeeldheid in Amerika: het leidde tot demonstraties en protestsongs, maar sommigen vonden dat...

Lees meer
Loginmenu afsluiten