Home Dossiers Oudheid Beelden van Romeinse goden roken naar rozen 

Beelden van Romeinse goden roken naar rozen 

  • Gepubliceerd op: 26 mei 2025
  • Update 23 jun 2025
  • Auteur:
    Teun Willemse
Standbeeld van Diana
Cover van
Dossier Oudheid Bekijk dossier

De Grieken en Romeinen parfumeerden hun sculpturen om de religieuze beleving te vergroten. Dat schrijft historica Cecilie Brøns in de Oxford Journal of Archeology. 

Wie in de Oudheid een altaar bezocht, kon zich vergapen aan rijk beschilderde standbeelden van goden, die soms echte kleren en sieraden droegen. Maar zo’n bezoek was niet alleen een visueel spektakel. Brøns vond in klassieke teksten aanwijzingen dat sommige beelden ook lekker roken. De Romeinen gebruikten sponzen om beelden van Diana en Jupiter in te smeren met parfum. De Griekse dichter Homerus beschreef in de zevende eeuw voor Christus hoe een beeld van Aphrodite ‘glom van de olie’ en werd ‘gebadderd in hemelzoet parfum’. Een aangename geur was niet alleen voorbehouden aan de bustes van goden: de Romeinse dichter Callimachus schreef in de derde eeuw voor Christus over een standbeeld van de Egyptische koningin Berenice II dat ‘vochtig was van het parfum’.  

Brøns onderzocht ook teruggevonden recepten. De Grieken en Romeinen gebruikten olijfolie en bijenwas om geur aan te brengen, en maakten soms parfum van rozenbladeren. De aroma’s waren volgens de onderzoeker bedoeld om de beelden meer tot leven te wekken. Ze zouden bijdragen aan de religieuze beleving van iedere Griek en Romein die zulke standbeelden ging aanbidden. 

Standbeeld van Diana
Standbeeld van Diana, eerste of tweede eeuw na Christus.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 6 - 2025

Dossier Oudheid

Pericles in Athene, schilderij door Philipp Foltz
Pericles in Athene, schilderij door Philipp Foltz
Interview

Atheners vonden loten eerlijker dan stemmen

Hoe krijg je een goed werkende democratie? Op die vraag vonden de Atheners in de zesde eeuw voor Christus een uniek antwoord, vertelt oudhistoricus Henk Singor. Eigentijdse politici zouden er wat hem betreft van kunnen leren.   Hoe zag de Atheense democratie eruit?‘Athene kende een volksvergadering en een groot deel van de bestuurders werd niet gekozen,...

Lees meer
Italiaanse universiteit in de vijftiende eeuw
Italiaanse universiteit in de vijftiende eeuw
Interview

Byzantijnse geleerden vertrokken vanuit Constantinopel naar Italië

Omdat president Donald Trump Amerikaanse universiteiten beschuldigt van ‘wokeness’ en het faciliteren van antisemitisme, wijken steeds meer wetenschappers uit naar het buitenland. Zo ontstaat een klassieke braindrain. Ook na de verovering van Constantinopel door de Ottomaanse sultan Mehmet in 1453 verlieten veel geleerden die stad. Velen trokken naar Italië, waar zij een impuls gaven aan...

Lees meer
Beeld van koning Decebalus in de muur.
Beeld van koning Decebalus in de muur.
Beeldessay

De bijzondere schatten van de Daciërs

Geruime tijd wisten de ruige Daciërs de macht van Rome te weerstaan. Daarom zijn de Roemenen nog steeds trots op deze verre voorouders. Bovendien zijn ze gefascineerd door hun zilveren en gouden schatten. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele...

Lees meer
Palmyra werd ook wel ‘de stad van duizend pilaren’ genoemd. Veel van deze pilaren staan nog overeind.
Palmyra werd ook wel ‘de stad van duizend pilaren’ genoemd. Veel van deze pilaren staan nog overeind.
Beeldessay

Palmyra was het Venetië van de woestijn

Het glorieuze verleden van Palmyra geeft veel Syriërs trots en inspiratie. Maar fundamentalistische moslims zouden de antieke stad het liefst begraven in het woestijnzand.  Midden in het gortdroge binnenland van Syrië, bij een oase, ligt de ruïne van een stad die al eeuwenlang tot de verbeelding spreekt. Palmyra wordt wel het Venetië van de woestijn...

Lees meer
Loginmenu afsluiten