Home GEZIEN: TENTOONSTELLING

GEZIEN: TENTOONSTELLING

  • Gepubliceerd op: 31 okt 2005
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins

‘Laat Hollanders harde koppen, Ons bedreigen vol geraas, Zij moeten hun leed verkroppen, Op een hoop verrotte kaas.’ Belgen en Nederlanders maakten elkaar uit voor alles wat mooi en lelijk was ten tijde van de Belgische Opstand van 1830. Dat blijkt duidelijk uit marsgedichten die te horen zijn op de tentoonstelling Broedertwist, België en Nederland en de erfenis van 1830.

         
De Belgen bleven na 1830 trots op de opstand. Ze dankten er hun onafhankelijkheid aan. De Nederlanders daarentegen vergaten hun nederlaag zo snel mogelijk. Gelukkig begint Broedertwist met een filmpje dat uitlegt hoe het ook alweer zat. 
           
Toen Napoleon in 1815 voorgoed verslagen was, kreeg een Oranje de leiding over de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden, samengevoegd in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Willem I deed zijn best de zuiderlingen voor zich te winnen. Hij liet zelfs zijn kleinzoon in Brussel dopen. Maar vergeefs; ze zagen in hem nog steeds een autoritaire protestant. Na vijftien jaar Verenigd Koninkrijk kwamen ze in opstand tegen zijn gezag. 
           
Het was de opera La Muette de Portici die de gemoederen zo verhitte dat de eerste rellen uitbraken. Voor wie zich afvraagt waarom is op deze tentoonstelling het meest opzwepende fragment uit de opera te horen. ‘L’amour sacré de la patrie!’ – de heilige liefde voor het vaderland! -, schalt een gepassioneerde mannenstem uit een koptelefoontje.
          
In Broedertwist is veel te horen en te zien wat de gebeurtenissen van 1830 dichtbij brengt. Er zijn boeken met kogelgaten, blauwe werkmanskielen die als ‘uniformen’ dienden voor de rebellen, en schilderijen over de gevechten. Eén daarvan toont de soldaten van Willem I in Brussel. Vanuit de hoge huizen krijgen ze straatstenen naar hun hoofd, en zelfs een potkachel. 
          
Aan het eind van de tentoonstelling staan in een eregalerij de historische helden die door België en Nederland na de splitsing gebruikt werden om hun nieuwe nationale identiteit op te poetsen. Rubens, Van Maerlant en Karel de Vijfde aan de Belgische kant; Rembrandt, Vondel en Willem van Oranje aan de Nederlandse. De bezoeker loopt ertussendoor over een rode loper met ingeweven Vlaamse en Bataafse leeuwtjes. Het Wilhelmus klinkt en daarna de Brabançonne, het Belgische volkslied, in 1830 geschreven door een jonge Belgische vrijheidsstrijder. Erg leuk, deze tentoonstelling: helder, mooi, grappig en leerzaam.

Broedertwist, België en Nederland en de erfenis van 1830 in het Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41, ‘s-Hertogensbosch. Open: di-vr 10-17 uur, za, zo 12-17 uur. Info: 073-68 77 877 of www.noordbrabantsmuseum.nl


Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten