De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is.
Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur van Associated Press. De 80-jarige belde Gary Knight van het fotoagentschap The VII Foundation met de mededeling dat hij zijn geweten wilde zuiveren. In 1972 moest hij van de fotobaas van Associated Press Nick Ut als credit bij de foto van het ‘napalmmeisje’ zetten. De werkelijke fotograaf was volgens hem de Vietnamese freelancer Nguyen Thanh Nghe, die twintig dollar voor de foto had gekregen. Zijn verdere leven knaagde het aan Robinson dat deze fotograaf geen recht was gedaan.
Het klinkt als een weinig geloofwaardig verhaal van een oude man, maar Knight nam het serieus, met de documentaire The Stringer als resultaat. Stap voor stap onderzoekt hij de geschiedenis van de foto, die grote invloed had op de anti-oorlogstemming in Amerika. Knight komt in contact met Nghe, die in 1975 naar Amerika is gevlucht. Ook schakelt hij een fotoanalysebureau in. Welke fotografen stonden in de buurt van het meisje? Kon Ut vanuit zijn positie de foto gemaakt hebben? Er staat meer op het spel dan het auteurschap, want als Ut niet de fotograaf is, zal dat de reputatie van Associated Press aantasten. Als een whodunit neemt The Stringer de kijker mee naar het einde. Of dat bevredigend is, moet iedereen zelf bepalen.

