Home Ook gewone mensen zijn kunst waard

Ook gewone mensen zijn kunst waard

  • Gepubliceerd op: 18 juni 2009
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Bas Kromhout
  • 2 minuten leestijd

Kunst is er voor iedereen, maar niet iedereen is voor kunst. In zijn proefschrift Voor sociaal-democratie, smaakopvoeding en verheffend genot schrijft Marc Adang hoe een eeuw geleden de vereniging Kunst aan het Volk tevergeefs het arbeidersproletariaat probeerde te bereiken. Tegenwoordig kampt een kunstcentrum in de Bijlmermeer met vergelijkbare problemen.

‘Kunst is er niet alleen voor de elite. Ook gewone mensen zijn kunst waard.’ Deze uitspraak zou afkomstig kunnen zijn van een van de vooraanstaande sociaal-democraten die in 1903 in Amsterdam de vereniging Kunst aan het Volk (KAHV) oprichtten. Zij wilden arbeiders geestelijk verheffen door hen in aanraking te brengen met kunst.

In werkelijkheid is hier Eva Brinkman aan het woord, stafmedewerker van het Centrum Beeldende Kunst in de Amsterdamse Bijlmermeer. Net als KAHV wil CBK Zuidoost ‘kunst naar de mensen toe brengen.’ Brinkman: ‘Kunst is een verrijking van je leven, of je nu rijk bent of arm.’

CBK Zuidoost is voortgekomen uit de lokale artotheek. Die bereikt al jarenlang een kleine gebruikersgroep van zo’n 500 mensen. ‘De Bijlmer is niet de gemakkelijkste plek voor een kunstuitleen,’ verklaart Brinkman. Het stadsdeel heeft een hoog percentage lageropgeleiden en mensen van allochtone afkomst, voor wie kunst vaak te hoogdrempelig is. ‘Er is wel een nieuwe allochtone elite in Zuidoost die ons weet te vinden. Ook proberen we het aanbod af te stemmen op andere culturen. Maar niet iedereen zit te wachten op kunst. En je kunt mensen nu eenmaal niet dwingen.’

Dit probleem is niet nieuw. Ook KAHV had een eeuw geleden grote moeite om eenvoudige mensen voor kunst te interesseren, zo blijkt uit Marc Adangs proefschrift. ‘Nooit kreeg de vereniging de omvang die het bestuur voor ogen heeft gestaan, en de belangstelling voor het educatieve werk in tentoonstellingen, lezingen en geschriften was gering.’ Ook constateert Adang ‘een oververtegenwoordiging van een arbeiderselite bestaand uit geschoolde en gespecialiseerde ambachtslui en administratief, medisch en onderwijzend personeel. Ongeschoolde arbeiders waren zwaar ondervertegenwoordigd.’

Tegenwoordig probeert CBK Zuidoost meer mensen te bereiken door ook langs andere wegen dan de artotheek kunst aan te bieden, bijvoorbeeld in tentoonstellingen en debatten, lespakketten en kunstprojecten in opdracht. ‘Een goed voorbeeld is Het Bijlmer Licht,’ zegt Brinkman. Ter herinnering aan de Bijlmerramp in 1992 heeft kunstenaar Mark Hosking een lichtsculptuur gemaakt van binnenhuislampen, afkomstig van bewoners zelf. ‘Zo sluiten we aan bij de leefwereld van burgers, zonder concessies te doen aan de artistieke kwaliteit.’

Met zulke activiteiten trekt CBK Zuidoost enkele duizenden bezoekers per jaar méér. Toch moet Brinkman vooral blij zijn met kleine successen. ‘Een ouder echtpaar dat vroeger alleen schilderijen met koeien aan de muur had, werd in onze artotheek verliefd op een abstract werk. Daar doe je het voor.’

Marc Adang, Voor sociaal-democratie, smaakopvoeding en verheffend genot. De
Amsterdamse vereniging Kunst aan het Volk, 1903-1928, 766 p. Aksant, € 39,90

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Witte Huis brandde af in eerdere burenruzie tussen Amerika en Canada
Witte Huis brandde af in eerdere burenruzie tussen Amerika en Canada
Artikel

Witte Huis brandde af in eerdere burenruzie tussen Amerika en Canada

In 1812 begonnen de Amerikanen een opportunistische oorlog tegen hun noorderburen. De Canadezen zouden hen verwelkomen als bevrijders. Maar de oorlog mislukte faliekant en werd snel vergeten. Toch laait de herinnering de laatste tijd weer op. De relatie tussen de Verenigde Staten en Canada is weer eens aardig verziekt. Donald Trump flirt met de gedachte...

Lees meer
Philip Dröge
Philip Dröge
Column

Geen messing monster voor Dom Henrique

In Nederland zijn we van de bordjes. Die geven uitleg en context; excuseren het verleden en masseren het heden. Geen standbeeld met de geur van nationalisme ontkomt aan het messing monster. Natuurlijk heeft Coen een plaque, net als Van Heutsz, zodat we nog eens krijgen ingepeperd hoe malicieus ze zijn geweest. Wie schetste dan ook...

Lees meer
‘Dankzij de Maartrevolutie werden vrouwen politiek actief’
‘Dankzij de Maartrevolutie werden vrouwen politiek actief’
Interview

‘Dankzij de Maartrevolutie werden vrouwen politiek actief’

Maart is de maand van de vrouwenbeweging, met om te beginnen 8 maart als Internationale Vrouwendag. Het is geen toeval dat juist deze maand is gekozen: in maart 1848 brak in Duitsland de revolutie uit. Universitair docent Anne Heyer (Universiteit Leiden) legt uit wat het verband is. ‘Voor het eerst bezochten vrouwen de senaat.’ Wat...

Lees meer
‘Dankzij Dina Sanson verbeterde de zorg voor arme kinderen’
‘Dankzij Dina Sanson verbeterde de zorg voor arme kinderen’
Interview

‘Dankzij Dina Sanson verbeterde de zorg voor arme kinderen’

Dina Sanson (1868-1929) was de eerste politievrouw van Nederland. Historicus Tsila Rädecker kwam haar op het spoor toen ze van familieleden van Sanson een boodschappentas kreeg met foto’s en documenten. In Voor vrouw en kind reconstrueert Rädecker het leven van de politievrouw. ‘Door Dina’s inzet verbeterde de hopeloze situatie van veel kinderen.’ Hoe kwam Dina...

Lees meer