Home Dossiers Oudheid Nieuwe visie op martelaren

Nieuwe visie op martelaren

  • Gepubliceerd op: 18 nov 2022
  • Update 09 feb 2023
  • Auteur:
    Geertje Dekkers
Nieuwe visie op martelaren
Cover van
Dossier Oudheid Bekijk dossier

Martelaren, dat waren toch christenen die vermoord werden door heidense Romeinen? Dat is helemaal niet zo zeker, stelt classica Adeline Koppius in haar proefschrift Martyrium en Persecutio, waarop ze onlangs promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam. Koppius leest antieke teksten over christelijke martelaren op een alternatieve manier: als verslagen van folteringen die christenen elkaar aandeden.

Historici debatteren al lang over de aard van christenvervolgingen in het Romeinse Rijk. Aan de ene kant zijn er christelijke auteurs die beweren dat Romeinen op flinke schaal christenen hebben gedood. Aan de andere kant ontbreken daarvoor duidelijke bewijzen in andere bronnen. Daarom is het de vraag of historici de christelijke teksten kunnen vertrouwen. Koppius stelt een opmerkelijke uitweg voor: lees de teksten op een heel andere manier dan gebruikelijk.

Meer historische context bij het nieuws? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Symbolische leeuwen

In christelijke teksten over martelaren staat niet wat er lijkt te staan, stelt Koppius. Meldt een tekst bijvoorbeeld dat martelaren voor de ‘leeuwen’ werden geworpen, dan gaat het over demonen waartegen de christen vocht, of mogelijk over martelwerktuigen waaraan ze zichzelf onderwierpen. En staat er dat ‘proconsuls’ christenen lieten martelen, dan waren dat geen Romeinse functionarissen, maar christelijke folteraars.

Het is een opmerkelijke lezing, maar een van Koppius’ promotoren, Olivier Hekster (Radboud Universiteit), noemt de interpretatie ‘historisch verdedigbaar’. Volgens hem laat het proefschrift zien dat het bewijs voor de vervolgingen veel minder overtuigend is dan vaak gesteld. ‘Maar dit is zeker niet het einde van de discussie over dit onderwerp.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Neem bijvoorbeeld het woord ‘martelaar’. Dat is afgeleid van het Griekse woord voor ‘getuigenis’, en Koppius stelt het voor in die betekenis te lezen. Ze legt uit: ‘Een martelaar was iemand die getuigde van het goddelijke mysterie. Daarvoor had hij of zij een lang pad van loutering doorlopen, in navolging van Christus. Het draaide erom los te komen van aardse zaken en van demonen, die altijd op de loer lagen.’

Bij die loutering kwam nogal wat geweld kijken: ‘Christenen die ervoor kozen, konden zich afzonderen van de samenleving, bijvoorbeeld door zich in een gevangenis te laten opsluiten.’ Daar konden ze worden gekweld door geloofsgenoten, met knuppels, pijnbanken of vuur. Wie dat doorstond, kon volgens Koppius de ‘bloeddoop’ ondergaan: op een ‘Dag van de Heer’ vol extreem geweld vocht de christen in extase tegen de eigen laatste demonen. Er was een grote kans dat de martelaar daarbij stierf, maar dan wel als een ware, gelouterde christen, met garantie op een eeuwig leven in het paradijs. Een vergelijkbare alternatieve lezing stelt Koppius voor als het gaat om grootschalige christenvervolgingen: als aangelegenheden van christenen onderling.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 12 - 2022

Dossier Oudheid

Pericles in Athene, schilderij door Philipp Foltz
Pericles in Athene, schilderij door Philipp Foltz
Interview

Atheners vonden loten eerlijker dan stemmen

Hoe krijg je een goed werkende democratie? Op die vraag vonden de Atheners in de zesde eeuw voor Christus een uniek antwoord, vertelt oudhistoricus Henk Singor. Eigentijdse politici zouden er wat hem betreft van kunnen leren.   Hoe zag de Atheense democratie eruit?‘Athene kende een volksvergadering en een groot deel van de bestuurders werd niet gekozen,...

Lees meer
Italiaanse universiteit in de vijftiende eeuw
Italiaanse universiteit in de vijftiende eeuw
Interview

Byzantijnse geleerden vertrokken vanuit Constantinopel naar Italië

Omdat president Donald Trump Amerikaanse universiteiten beschuldigt van ‘wokeness’ en het faciliteren van antisemitisme, wijken steeds meer wetenschappers uit naar het buitenland. Zo ontstaat een klassieke braindrain. Ook na de verovering van Constantinopel door de Ottomaanse sultan Mehmet in 1453 verlieten veel geleerden die stad. Velen trokken naar Italië, waar zij een impuls gaven aan...

Lees meer
Standbeeld van Diana
Standbeeld van Diana
Nieuws

Beelden van Romeinse goden roken naar rozen 

De Grieken en Romeinen parfumeerden hun sculpturen om de religieuze beleving te vergroten. Dat schrijft historica Cecilie Brøns in de Oxford Journal of Archeology.  Wie in de Oudheid een altaar bezocht, kon zich vergapen aan rijk beschilderde standbeelden van goden, die soms echte kleren en sieraden droegen. Maar zo’n bezoek was niet alleen een visueel...

Lees meer
Beeld van koning Decebalus in de muur.
Beeld van koning Decebalus in de muur.
Beeldessay

De bijzondere schatten van de Daciërs

Geruime tijd wisten de ruige Daciërs de macht van Rome te weerstaan. Daarom zijn de Roemenen nog steeds trots op deze verre voorouders. Bovendien zijn ze gefascineerd door hun zilveren en gouden schatten. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele...

Lees meer
Loginmenu afsluiten