Home Is deze collage nazistisch of constructivistisch?

Is deze collage nazistisch of constructivistisch?

  • Gepubliceerd op: 18 februari 2019
  • Laatste update 29 mrt 2023
  • Auteur:
    Guido van Hengel
  • 2 minuten leestijd
Is deze collage nazistisch of constructivistisch?

In Frankrijk is commotie ontstaan over de cover van een bijlage van Le Monde, een alom gerespecteerd links tijdschrift. Het betreft een collage van president Emmanuel Macron en de opstand van de gele hesjes, in duister retro-design met een rood-zwarte collagestijl.

Richard Ferrand, voorzitter van Macrons beweging ‘En Marche!’, zag overeenkomsten met een nazi-propagandaposter van Adolf Hitler en publiceerde ze naast elkaar op Twitter. Hij wist het zeker: dezelfde kleuren, dezelfde pose, dezelfde collage.

Le Monde reageerde snel en excuseerde zich voor de ophef. Maar vond de vergelijking onjuist: ‘De stijl verwijst naar die van de Russische constructivisten aan het begin van de twintigste eeuw.’ Deze verklaring riep weer andere reacties op. Hoe kon Le Monde de artistieke huisstijl adopteren van de Russische Revolutie van 1917, die leidde tot genocide, vervolgingen en dictatuur?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Er volgde een rare discussie, want historisch kun je de vele artistieke uitingen van het totalitarisme niet eenvoudig uit elkaar houden. Hoe zit het echt? Het constructivisme in Rusland werd inderdaad omarmd door de eerste revolutionairen, en de liefde was wederzijds. Behalve beeldend kunstenaars waren er ook dichters die met abstracte vormen de totaliteit van het Russische volk en de kracht van de volkswil wilden uitbeelden.

Maar de mogelijkheden van het constructivisme werden óók opgemerkt aan de andere kant van het politieke spectrum. Nazi-kopstuk en propagandist Joseph Goebbels was diep onder de indruk van de door het constructivisme geïnspireerde films van Sergej Eisenstein, en zei dat de collageposters van de vermaarde Sovjetkunstenaar Gustav Klutsis iedereen zouden kunnen overtuigen van de overwinning van het communisme. Mede daarom deed Goebbels het constructivisme in de ban, maar de invloed op de propaganda bleef.

De discussie over de rood-zwarte collage van Le Monde lijkt een reactie op een vergelijkbare historische discussie in november, toen begrotingsminister Gérald Darmanin de gele hesjes in een interview met Le Figaro de ‘bruine pest’ had genoemd. Ook toen werden er excuses geëist. Nu Frankrijk zich in een politieke en maatschappelijke crisis bevindt, leidt het godwinnen met kleuren en ontwerpen snel tot confrontaties.

Nieuwste berichten

Documentatie van oud-onderzoeker Bijlmerramp wordt digitaal erfgoed
Documentatie van oud-onderzoeker Bijlmerramp wordt digitaal erfgoed
Nieuws

Documentatie van oud-onderzoeker Bijlmerramp wordt digitaal erfgoed

De KB, nationale bibliotheek bewaart een website met documenten uit het onderzoek naar de Bijlmerramp voortaan als digitaal erfgoed. De maker van de website, oud-onderzoeker Henk Pruis, wil de fysieke dossiers ook een plek geven in het Nationaal Archief. Pruis digitaliseert documenten uit het onderzoek naar de Bijlmerramp, waar hij als ambtenaar van de Rijksluchtvaartdienst...

Lees meer
Beatrice de Graaf
Beatrice de Graaf
Column

Zoek democratische medestrijders op – column van Beatrice de Graaf

Er zijn dagen dat er te veel geschiedenis wordt geschreven. Zoals nu. Binnen een paar weken zijn saaie instituties, waar hoogstens droge colleges over worden gegeven, uitgegroeid tot theaters van psychologische, economische en politieke oorlogsvoering. USAID werd afgeschaft. De NAVO werd ondermijnd. En de EU maakte een kwantumsprong naar een eigen Europese militaire samenwerking. Ze...

Lees meer
Chris van der Heijden: ‘Mijn vader was geen echte nazi’
Chris van der Heijden: ‘Mijn vader was geen echte nazi’
Interview

Chris van der Heijden: ‘Mijn vader was geen echte nazi’

‘Kritisch, maar met liefde,’ zo karakteriseert Chris van der Heijden zijn nieuwe boek, dat gaat over zijn ‘foute’ ouders. In Historisch Nieuwsblad legt hij uit wat zijn vader en moeder bezielde om zich bij de NSB aan te sluiten.

Lees meer
‘Ik vond mijn vader een rechtse klootzak’ – interview met Chris van der Heijden
‘Ik vond mijn vader een rechtse klootzak’ – interview met Chris van der Heijden
Artikel

‘Ik vond mijn vader een rechtse klootzak’ – interview met Chris van der Heijden

Steeds wanneer historicus Chris van der Heijden iets publiceerde over de Tweede Wereldoorlog, brachten anderen zijn ‘foute’ vader ter sprake. Nu heeft hijzelf een boek geschreven over zijn ouders, die beiden actief waren in de NSB. ‘Ik denk dat hun intenties goed waren, maar de uitwerking hartstikke slecht.’ Met Grijs verleden. Nederland en de Tweede...

Lees meer