Home Het taboe op culturele revolutie

Het taboe op culturele revolutie

  • Gepubliceerd op: 13 december 2021
  • Laatste update 13 okt 2022
  • Auteur:
    Jos van der Burg
Het taboe op culturele revolutie

Soms zijn de perikelen rond de verschijning van een film interessanter dan de film zelf. Dat is het geval met One Second van Zhang Yimou. De regisseur is China’s beroemdste filmmaker in binnen- en buitenland. Eind jaren tachtig maakte hij met Het rode korenveld, Raise the Red Lantern en Ju Dou imponerende drama’s over het lot van Chinese vrouwen in het begin van de vorige eeuw. In de decennia erna wisselde hij intieme drama’s af met spectaculaire historische blockbusters. Ook regisseerde hij in 2008 de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing. Maar dat ook Yimou zich niet aan de toenemende staatscontrole kan onttrekken, blijkt uit het lot van One Second. In het verhaal, dat speelt tijdens de Culturele Revolutie, gaat een ontsnapte gevangene op zoek naar een bioscoopjournaal, waarin zijn dochter als fabrieksarbeidster even te zien is.

De film zou twee jaar geleden op het filmfestival van Berlijn in wereldpremière gaan, maar werd door de Chinese autoriteiten teruggetrokken. Steen des aanstoots was ongetwijfeld de suggestie dat de ontsnapte gevangene ten onrechte tot jarenlange opsluiting in een strafkamp was veroordeeld. Yimou werd op het matje geroepen en monteerde een nieuwe versie met een happy end. Deze gekuiste versie mogen we nu zien. Als extra bewijs van goed gedrag heeft de maker inmiddels razendsnel twee nationalistische films gemaakt. Xi Jinping kan weer tevreden zijn over kameraad Yimou.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 1 - 2022