Home Gezien

Gezien

  • Gepubliceerd op: 11 februari 2004
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins
  • 2 minuten leestijd

Ik wou dat ik op die glijbaan zat,’ zegt het meisje. ‘Ik wou dat ik een Barbie was!’ Sinds Barbie in 1959 op de markt werd gebracht veroverde ze meisjeskamers over de hele wereld. En na die 45 jaar heeft ze ook wat te melden.

 
In die tijd heeft Ken de grootste gedaanteverwisseling ondergaan. OK, de laatste Barbies hebben een iets breder middel en een wat vriendelijkere buste. Maar alle modellen naast elkaar tonen dat de eerste Ken, smal en jongensachtig, snel werd vervangen door een forser exemplaar met een gebeeldhouwde torso, en de wenkbrauwen van Lubbers. En zo zijn er meer verassingen; bijvoorbeeld Lilli, de Duitse voorgangster van Barbie. 
Opvallend veel thema’s komen aan de orde in de tentoonstelling die toch maar één zaaltje beslaat. Onderwerpen als maatschappelijke tegenstand en veranderingen onder invloed van de tijdgeest worden behandeld in themavitrines en grappige teksten.
Haar succes dankt Barbie aan haar garderobe, volgens Barbie-fabrikant Mattel. De firma had serieuze modeontwerpers voor haar in dienst. Die ontwierpen badpakken, tutu’s, broekpakken, verpleegsterskleren en overalls. Maar Barbie’s core-business is schitteren in baljurken of rockster-outfit. Ook op de tentoonstelling werkt de aantrekkingskracht. ‘Die is mooi, die groene, die rode, die paarse, die…’ roept een klein meisje en rent heen en weer. ‘Ik wil ze allemaal hebben!’
Na verloop van tijd kreeg Barbie auto’s, een huis, een boetiek en zelfs een school met speeltuin. Die zijn ook te zien. De tentoonstelling buit de aantrekkingskracht van poppen en accessoires eenvoudig maar effectief uit. Een toegevoegd achterwandje en een turquoise vlak als zwemmeertje maken alles nog mooier dan in de winkel.
Het publiek bestaat uitsluitend uit vrouwen en meisjes. Misschien zijn de jongens een zaal verderop, waar tot juni een tentoonstelling is over bouwdozen.

Barbie’s Birthday Party Tot en met vijf september. Museum van de Twintigste Eeuw, Bierkade 4, Hoorn. Open: di-vr 10-17 uur, za-zo 12-17 uur. Info: 0229-21 40 01 of www.museumhoorn.nl 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.