Home Geen holocaust meer voor Noorse scholieren

Geen holocaust meer voor Noorse scholieren

  • Gepubliceerd op: 9 juli 2009
  • Laatste update 02 mei 2023
  • Auteur:
    Windy Kester/ Oslo
  • 2 minuten leestijd

Is het mogelijk om een geschiedenisboek voor de middelbare school te schrijven zonder de termen ‘Tweede Wereldoorlog’ en ‘holocaust’ te gebruiken? Die vraag heeft de Noorse gemoederen de afgelopen tijd beziggehouden.

Aanleiding is een recent leerplan voor het geschiedenisonderwijs in Noorwegen. Het is een omschrijving van wat er per vakgebied op de middelbare school aan bod moet komen en wat de leerlingen aan het einde van hun schoolcarrière moeten weten. ‘Het vak geschiedenis moet bijdragen aan het begrijpen van verbintenissen tussen vroeger, nu en de toekomst, en het moet inzicht geven in het denken en handelen van de mens,’ staat er in het nieuwe leerplan. De Eerste en Tweede Wereldoorlog worden niet meer genoemd. Andere ontbrekende woorden in het voorstel zijn ‘communisme’, ‘Russische Revolutie’, ‘nazisme’, ‘Koude Oorlog’, ‘Verenigde Naties’, ‘Europese Unie’ en ‘de val van de Muur’.

Geschiedenisleraren, hoogleraren en zelfs leerlingen zelf hebben de afgelopen maanden geprotesteerd. ‘Ik mis de centrale onderwerpen,’ zegt geschiedenisprofessor Øystein Sørensen van de Universiteit in Oslo. Volgens hem kan het leerplan ertoe leiden dat komende generaties geen verbanden meer zien. ‘En als je de oorzaak van historische fenomenen niet kent, kun je er ook niet voor zorgen dat ze niet nog een keer plaatsvinden.’

Andere kritiek is dat het plan enkele tientallen tijdrovende leermethodes omvat. De nadruk ligt op het zelf onderzoeken, het vergaren en vertalen van informatie, het maken van digitale, verbale en visuele presentaties, en het lezen van statistieken. Leerlingen met geschiedenis in hun pakket krijgen in de hoogste klassen echter nog maar twee uur les in dit vak. ‘Het is niet realistisch te verwachten dat scholieren dat alles in die twee uur kunnen leren,’ menen docenten.

De instantie die het leerplan in opdracht van het ministerie van Onderwijs ontwikkelde, heeft het plan inmiddels voorgelegd aan vakmensen. Na kritiek is het op enkele punten aangepast. ‘Er staat nu duidelijk in dat leerlingen moeten leren over internationale conflicten in de twintigste eeuw. Er is geen geschiedenisleraar die dan geen aandacht besteedt aan de wereldoorlogen,’ zegt woordvoerder Kari Anne Kvarving. ‘We hebben het minder algemeen gemaakt. Maar de verantwoordelijkheid ligt meer dan vroeger, toen alles in detail was uitgewerkt, bij de docent. Hij of zij beslist hoe een breed thema wordt ingevuld.’

Momenteel buigt het Noorse ministerie van Onderwijs en Wetenschap zich over het leerplan. Als het goedgekeurd wordt, gaat het komend schooljaar in.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Philip Dröge
Philip Dröge
Column

Geen messing monster voor Dom Henrique

In Nederland zijn we van de bordjes. Die geven uitleg en context; excuseren het verleden en masseren het heden. Geen standbeeld met de geur van nationalisme ontkomt aan het messing monster. Natuurlijk heeft Coen een plaque, net als Van Heutsz, zodat we nog eens krijgen ingepeperd hoe malicieus ze zijn geweest. Wie schetste dan ook...

Lees meer
‘Dankzij de Maartrevolutie werden vrouwen politiek actief’
‘Dankzij de Maartrevolutie werden vrouwen politiek actief’
Interview

‘Dankzij de Maartrevolutie werden vrouwen politiek actief’

Maart is de maand van de vrouwenbeweging, met om te beginnen 8 maart als Internationale Vrouwendag. Het is geen toeval dat juist deze maand is gekozen: in maart 1848 brak in Duitsland de revolutie uit. Universitair docent Anne Heyer (Universiteit Leiden) legt uit wat het verband is. ‘Voor het eerst bezochten vrouwen de senaat.’ Wat...

Lees meer
‘Dankzij Dina Sanson verbeterde de zorg voor arme kinderen’
‘Dankzij Dina Sanson verbeterde de zorg voor arme kinderen’
Interview

‘Dankzij Dina Sanson verbeterde de zorg voor arme kinderen’

Dina Sanson (1868-1929) was de eerste politievrouw van Nederland. Historicus Tsila Rädecker kwam haar op het spoor toen ze van familieleden van Sanson een boodschappentas kreeg met foto’s en documenten. In Voor vrouw en kind reconstrueert Rädecker het leven van de politievrouw. ‘Door Dina’s inzet verbeterde de hopeloze situatie van veel kinderen.’ Hoe kwam Dina...

Lees meer
Podcastmakers confronteren nabestaanden van bewaaksters Auschwitz
Podcastmakers confronteren nabestaanden van bewaaksters Auschwitz
Recensie

Podcastmakers confronteren nabestaanden van bewaaksters Auschwitz

Negen Nederlandse vrouwen werkten tijdens de Tweede Wereldoorlog als bewaaksters in Auschwitz. Een nieuwe podcast schijnt licht op hun levens en keuzes. Helaas gaan de makers niet zo ethisch te werk. Ze benaderen nabestaanden die nog niets weten van dat deel van hun familiegeschiedenis en zich kapot schrikken. Veel historische podcasts gaan over de Tweede...

Lees meer