• Inloggen
  • Shop
  • Winkelmand
  • Log in

    Wachtwoord vergeten?

    Account aanmaken
    Historisch Nieuwsblad 9/2022

    Elke dag een nieuwe crisis

    Door: Beatrice de Graaf

    ‘Kan de regering de crises nog wel aan?’ schreef onlangs een grote landelijke krant. Wie tegenwoordig googelt op het begrip ‘crisis’ struikelt erover. En je hoeft niet eens te googelen, de crisis zit elke dag bij elke talkshow vanzelf al aan tafel. In de week dat ik dit schrijf, was er een crisis in de asielopvang, een crisis in Sri Lanka en een ministeriële crisis in Groot-Brittannië. En dan heb ik het nog niet over de grote crises die ons land al langer in de greep houden en zullen houden: de stikstofcrisis en de toeslagenaffaire.

    Ik ben wellicht wat bevooroordeeld, want ik moest deze maand het essay voor de Maand van de Geschiedenis inleveren, dat over crisis in de geschiedenis gaat. En sindsdien kan ik het woord ‘crisis’ niet meer vermijden. Het is gewoon overal. Dat is historisch best uniek. Als je in de krantendatabank Delpher gaat grasduinen, vindt de zoekmachine maar drie ‘crisis’-verwijzingen in de zeventiende en achttiende eeuw. In de negentiende eeuw groeit het crisisbesef - bijna 100.000 meldingen - en vanaf de twintigste eeuw schiet het door. Vanaf de laatste jaren van de eenentwintigste eeuw is het echt niet meer te tellen. Daar gaat mijn essay over, dus daar verklap ik verder niet meer over.

    Maar hier wil ik graag het volgende punt maken: wanneer is er sprake van crisisinflatie? Want het kan toch niet zo zijn dat het leven zoveel gruwelijker en ondraaglijker is dan in de zeventiende, achttiende of zelfs negentiende eeuw? Crisis zegt meer iets over ons crisisbesef, onze crisis-speak, en onze neiging tot hyperbolie: iets zo dramatisch opschrijven dat het wel de aandacht moet trekken. Het zegt ook iets over de hedendaagse neiging om iemand de rekening of de verantwoordelijkheid voor die crisis in de schoenen te willen schuiven. Verwijzingen in de zeventiende of achttiende eeuw brachten een politieke crisis nog in verband met ‘zonde’. Dat betekent dat het dus iets is waar je zelf ook bij betrokken bent. Zonde noopt tot inkeer, reflectie. In deze eeuw is dat begrip vervangen door ‘compensatie’, of ‘verantwoording afleggen’, en dan gaat het altijd om de ander die iets moet doen.

    Wilt u meer geschiedenisverhalen lezen?

    Ontdek de duizenden verhalen die we voor onze abonnees beschikbaar stellen, lees de nieuwste artikelen uit Historisch Nieuwsblad en ontvang iedere week leestips van de redactie in uw mailbox. Met Historisch Nieuwsblad Online krijgt u altijd de juiste historische context om het nieuws van nu te begrijpen.
    Registreer nu en lees de eerste maand voor slechts 1 euro!

    Al abonnee? Log dan in en lees direct alle geschiedenisverhalen online. Heeft u nog geen account of is uw emailadres niet bij ons geregistreerd? Lees dan hier hoe u verder kunt lezen.

    Word lidInloggen