Home Dossiers Oudheid Een mozaïek van culturen

Een mozaïek van culturen

  • Gepubliceerd op: 18 nov 2022
  • Update 15 feb 2023
  • Auteur:
    Rob Hartmans
Een mozaïek van culturen
Cover van
Dossier Oudheid Bekijk dossier

Ravenna was een van de belangrijkste centra van vroegchristelijke kunst. Aan de hand van deze Italiaanse stad laat de Britse historicus Judith Herrin zien hoe het West-Romeinse Rijk zich ontwikkelde – en ten onder ging.

Dit artikel krijgt u van ons cadeau

Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en ontvangt u exclusieve nieuwsbrieven. U kunt de eerste maand onbeperkt lezen voor € 1,99. Sluit hier een abonnement af en u heeft direct toegang.

De Late Oudheid (300-600 n.Chr.) spreekt niet erg tot de verbeelding. De grandeur van Rome was afgebladderd en het rijk was uiteengevallen in een westelijk en oostelijk deel. Het oostelijke rijk wordt vaak geassocieerd met paleisintriges, terwijl in het westen de klassieke beschaving onder de voet zou zijn gelopen door barbaren. Hoewel specialisten hebben aangetoond dat beide beelden onjuist zijn, is deze periode door populariserende auteurs lange tijd stiefmoederlijk behandeld.

Wilt u meer recensies van historische boeken lezen? Schrijf u dan in voor onze gratis maandelijkse boekennieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Aan Judith Herrin (1942) heeft dit niet gelegen, want zij heeft uiterst leesbare boeken geschreven over het Byzantijnse Rijk en het vroege christendom. In Ravenna beschrijft ze deze overgangsperiode aan de hand van de Italiaanse stad, die tussen 402 en 476 de hoofdstad van het West-Romeinse Rijk was. Ze begint haar verhaal aan het einde van de vierde eeuw en trekt het door tot de heerschappij van Karel de Grote, die voor de paltskapel van Aken niet alleen het grondplan van de San Vitale in Ravenna ‘leende’, maar ook zuilen en marmeren ornamenten meenam.

In 476 zette de Romeinse generaal van barbaarse afkomst Odoaker de 11-jarige West-Romeinse keizer Romulus Augustulus af en riep zichzelf uit tot koning van Italië. Vijftien jaar later werd Odoaker vermoord door de Ostrogotische krijgsheer Theodorik, die eerst Byzantium had belegerd, maar op verzoek van de Oost-Romeinse keizer zijn aandacht en hebzucht verlegde naar Italië. Tot het begin van de achtste eeuw was Ravenna de zetel van de Byzantijnse gouverneur in Italië, waarna het gebied onder de voet werd gelopen door de Lombarden.

Herrin beschrijft de ontwikkelingen op politiek, religieus, cultureel en sociaal gebied. Ze stelt dat Ravenna de smeltkroes was waarin Romeinse, Griekse, islamitische en ‘barbaarse’ invloeden een amalgaam vormden dat je kunt identificeren als het begin van ‘Europa’. Deze claim is omstreden, maar Ravenna doet wel denken aan een van de vele mozaïeken die de stad beroemd maakten: al die culturen leverden kleurrijke steentjes waaruit een specifieke christelijke cultuur werd opgebouwd.

Ravenna. Hoofdstad van het West-Romeinse Rijk, smeltkroes van Europa
Judith Herrin
639 p. Omniboek, € 40,-

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 12 - 2022

Dossier Oudheid

Pericles in Athene, schilderij door Philipp Foltz
Pericles in Athene, schilderij door Philipp Foltz
Interview

Atheners vonden loten eerlijker dan stemmen

Hoe krijg je een goed werkende democratie? Op die vraag vonden de Atheners in de zesde eeuw voor Christus een uniek antwoord, vertelt oudhistoricus Henk Singor. Eigentijdse politici zouden er wat hem betreft van kunnen leren.   Hoe zag de Atheense democratie eruit?‘Athene kende een volksvergadering en een groot deel van de bestuurders werd niet gekozen,...

Lees meer
Italiaanse universiteit in de vijftiende eeuw
Italiaanse universiteit in de vijftiende eeuw
Interview

Byzantijnse geleerden vertrokken vanuit Constantinopel naar Italië

Omdat president Donald Trump Amerikaanse universiteiten beschuldigt van ‘wokeness’ en het faciliteren van antisemitisme, wijken steeds meer wetenschappers uit naar het buitenland. Zo ontstaat een klassieke braindrain. Ook na de verovering van Constantinopel door de Ottomaanse sultan Mehmet in 1453 verlieten veel geleerden die stad. Velen trokken naar Italië, waar zij een impuls gaven aan...

Lees meer
Standbeeld van Diana
Standbeeld van Diana
Nieuws

Beelden van Romeinse goden roken naar rozen 

De Grieken en Romeinen parfumeerden hun sculpturen om de religieuze beleving te vergroten. Dat schrijft historica Cecilie Brøns in de Oxford Journal of Archeology.  Wie in de Oudheid een altaar bezocht, kon zich vergapen aan rijk beschilderde standbeelden van goden, die soms echte kleren en sieraden droegen. Maar zo’n bezoek was niet alleen een visueel...

Lees meer
Beeld van koning Decebalus in de muur.
Beeld van koning Decebalus in de muur.
Beeldessay

De bijzondere schatten van de Daciërs

Geruime tijd wisten de ruige Daciërs de macht van Rome te weerstaan. Daarom zijn de Roemenen nog steeds trots op deze verre voorouders. Bovendien zijn ze gefascineerd door hun zilveren en gouden schatten. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele...

Lees meer
Loginmenu afsluiten