Home Aan ‘deepfake’ kleven risico’s

Aan ‘deepfake’ kleven risico’s

  • Gepubliceerd op: 18 mei 2021
  • Update 01 nov 2022
  • Auteur:
    Teun Willemse
Aan ‘deepfake’ kleven risico’s

Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen websitebezoekers sinds kort historische beelden tot leven wekken. Foto’s van overleden voorouders worden geanimeerd, maar ook historische beroemdheden als Anne Frank komen plotseling in beweging. Nieuwe technieken als deepfake maken het verleden toegankelijker voor een groot publiek, maar brengen ook risico’s met zich mee.

Onder het motto ‘Deep Nostalgia’ lieten al 80 miljoen bezoekers van de website MyHeritage hun historische foto’s animeren. De bewegende beelden brengen het verleden dichterbij, maar volgens Kees Ribbens, onderzoeker aan het NIOD en de Erasmus Universiteit, neemt de noodzaak voor kritische visuele geletterdheid hierdoor toe.

‘Geanimeerde en ingekleurde beelden kunnen de interesse in geschiedenis vergroten,’ zegt Ribbens. ‘Juist bij mensen die het verleden al snel oud, stoffig en grauw vinden. Toch voel ik me er als historicus wat ongemakkelijk bij. Geanimeerd beeld suggereert namelijk een authenticiteit die het niet heeft. Wanneer je mensen met dit soort materiaal bestookt, verdampt de distantie tot het verleden al snel.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Laagdrempelige toegang tot kunstmatige intelligentie kan er op termijn toe leiden dat het onderscheid tussen bewerkt en authentiek bronnenmateriaal vervaagt. ‘Het grote publiek kan dan minder kritisch omgaan met de authenticiteit van bronnenmateriaal.’ Ribbens noemt Holocaust-ontkenners als een groep die zelfs misbruik kan maken van nieuwe technieken. ‘Zij kunnen gemakkelijker twijfels zaaien over de authenticiteit van weergaves van de genocide. We moeten de discussie over beeldbewerking niet laten gijzelen door dit soort fenomenen, maar we moeten er wel rekening mee houden.’

Ribbens ziet dan ook een rol voor historici in de discussie over het bewerken van historische beelden. ‘Iedereen heeft er baat bij als mensen kritisch met historische beelden om kunnen gaan. Daarvoor hebben mensen een basaal besef nodig van beeldmanipulatie en de impact die het kan hebben. Net als informatici en mediawetenschappers moeten ook historici zich in die discussie mengen.’

 

Bewerkingen in musea

Ook musea zoeken naar manieren om moderne technieken te incorporeren in tentoonstellingen. ‘Hoelang blijf je als museum roomser dan de paus door niet aan beeldbewerking te doen?’ vraagt Ribbens zich af. ‘Bezoekers van musea vinden het immers fantastisch als je ze bewegend beeld kunt bieden.’ Daarbij is het belangrijk dat musea het verschil tussen authentiek en bewerkt beeld duidelijk maken. ‘Het zou een oplossing kunnen zijn om ingekleurd of geanimeerd beeld naast het oorspronkelijke beeld te plaatsen. Dat maakt bezoekers ervan bewust dat het om een eigentijdse bewerking gaat.’

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 6 – 2021

Nieuwste berichten

Download de minispecial over Suriname, dat 50 jaar geleden onafhankelijk werd
Download de minispecial over Suriname, dat 50 jaar geleden onafhankelijk werd
Artikel

Download de minispecial over Suriname, dat 50 jaar geleden onafhankelijk werd

Op 25 november is het vijftig jaar geleden dat Suriname onafhankelijk werd van Nederland. In de gratis digitale special Suriname 50 jaar vrij leest u verhalen over de bewogen geschiedenis van het land. In deze gratis special: Vul uw e-mailadres in en u kunt direct de special downloaden. Dit artikel is exclusief voor abonnees Begrijp het heden,...

Lees meer
De wolvenjacht. Miniatuur uit een vijftiende-eeuws Frans manuscript
De wolvenjacht. Miniatuur uit een vijftiende-eeuws Frans manuscript
Interview

‘Mens en wolf passen bij elkaar’

Toen de eerste wolven zich in 2019 in Nederland vestigden, overheerste het enthousiasme. Maar dat is inmiddels omgeslagen. Na allerlei incidenten heeft de rechter toestemming gegeven twee dieren – waaronder ‘probleemwolf’ Bram – af te schieten. De reacties volgen de politieke scheidslijnen. De rechtse partijen zijn tegen de wolf, de progressieve willen het dier beschermen,...

Lees meer
Inwoners van Soedan worden tot slaven gemaakt.
Inwoners van Soedan worden tot slaven gemaakt.
Artikel

Hoe Soedan een plunderstaat werd 

In de negentiende eeuw onderwierpen de Ottomanen de inwoners van het huidige Soedan. Zo ontstond een kunstmatige staat die alleen in het voordeel werkt van een parasitaire elite. Zij zet het oude Ottomaanse systeem van patronage, intimidatie en plundering nog altijd voort.  Het is 20 januari 1841. De tweede Ottomaanse expeditie naar de dan nog...

Lees meer
Koos Zwart, initiatiefnemer van de eerste Provadya?-avonden in Amsterdam
Koos Zwart, initiatiefnemer van de eerste Provadya?-avonden in Amsterdam
Nieuws

Druggebruik werd een taboe

De geschiedenis van drugs in Nederland onderzoeken vanuit het perspectief van de gebruikers. Dat is wat een groep historici twee jaar lang heeft gedaan. ‘We willen druggebruik niet romantiseren, we willen het ook niet verketteren, we willen het begrijpen,’ zegt Gemma Blok, projectleider van Drugs Monologen.  Onder leiding van Blok, die hoogleraar is aan de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten