Home De blokkade van Leningrad

De blokkade van Leningrad

  • Gepubliceerd op: 31 jan 2012
  • Update 25 mei 2023
  • Auteur:
    Jolande Withuis

Negenhonderd dagen, van september 1941 tot januari 1944, duurde het beleg van Leningrad, en 900 Days heet ook de prachtige film die de Nederlandse documentairemaakster Jessica Gorter maakte over dat beleg. Ze won er eind november de eerste prijs mee op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) en vervolgens ook bij het ArtDocFest in Moskou, wat gezien de kwaliteit niet verbaast, maar gezien de strekking opzienbarend mag heten.

De 3 miljoen inwoners van Leningrad zaten als ratten in de val toen de Duitsers een blokkade rond de stad legden. Ze moesten het zien te redden zonder eten, drinkwater en brandstof, bij temperaturen ver beneden nul, en niemand wist hoe lang dit zou gaan duren. De mensen aten hun huisdieren, schoenzolen, lijm. Toen de stad weer openging was een miljoen inwoners omgekomen. Het was al die jaren een groot probleem geweest om al die dode lichamen ergens kwijt te raken.

In eerste instantie werd deze ramp in de voormalige Sovjet-Unie niet herdacht. Zoals dat bij ons in de CPN het geval was met communisten die een concentratiekamp hadden overleefd, werden degenen die een positieve rol hadden gespeeld in de overlevingsstrijd door de leiding gewantrouwd. Daar kwam nog bij dat de stad voor een deel de prijs had betaald van de vooroorlogse zuiveringen en van inschattingsfouten van de Russische militaire leiding. Stalin voerde na de overwinning dan ook een extra zuivering uit onder de Leningraders.

Vanaf ongeveer 1960, in de Chroesjtsjov-tijd, werd het beleg ingepast in de heroïsche cultus van de Grote Vaderlandse Oorlog. In de beelden die Gorter toont van de jaarlijkse parade ter ere van de overwinning op het nazisme zien we oude mannen en vrouwen uit Leningrad meemarcheren, in uniform, de borst vooruit en volgehangen met medailles.

Maar ook een epos ontkent de realiteit. Een heldendicht bezingt eensgezindheid, vastberadenheid, opoffering en een bevolking die overtuigd was van de noodzaak van het lijden. Dat was allemaal maar zeer ten dele het geval. Er waren opstanden, onderlinge strijd en zwarte handel. Het misverstand dat in een noodsituatie solidariteit, dapperheid en integriteit als vanzelf opbloeien heeft ook ons beeld van de concentratiekampen lang vervalst.

De documentaire beschrijft het beleg indirect, via de uiteenlopende en vaak onverenigbare herinneringen van enkele overlevenden aan onvoorstelbare ellende. 900 Days is voor historici leerzaam, omdat Gorter en passant zowel de noodzaak als de valkuil van oral history illustreert. De noodzaak om het glimmende nationale verhaal te ontmaskeren. De valkuil omdat de herinneringen van de slachtoffers onderling en zelfs in zichzelf tegenstrijdig zijn. Voor de een is Stalin een held, voor de ander een misdadiger.

Psychologisch is het voor slachtoffers van een ramp noodzakelijk om een verklaring te vinden, een sluitende reconstructie van het hoe en waarom. In dit geval is die noodzaak nog urgenter, omdat het beleg de Leningraders echt is overkomen: er lag generlei eigen beslissing aan ten grondslag.
Maar juist het mentale levensbelang van zo’n interpretatie maakt dat mensen eraan vasthouden, soms tegen alle historische feiten in. Bij Gorter zien we dat gebeuren in de – benauwend dichtbij gefilmde – confrontatie van de uiteenlopende geschiedverhalen, waarbij overlevenden elkaar keihard afkappen.

Wat mij betreft de ontroerendste getuige is een hoogbejaarde, vereenzaamde vrouw met een lief gezicht en de treffende voornaam Lenina, een schilderes. Haar moeder zei na de dood van haar zusje: ‘Nu heb ik niets meer om voor te leven.’ ‘En ik dan?’ had Lenina gevraagd. Ze lag later zes dagen met het dode lichaam van haar moeder in bed. Lenina toont een schilderij waarop ze het verschrikkelijke moment heeft uitgebeeld dat ze haar kat moest opeten. Er zijn in Leningrad ook mensen gegeten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
De Pest in de Middeleeuwen
De Pest in de Middeleeuwen
Podcast

Kunnen middeleeuwers ons helpen bij de problemen van nu?

Hoe gingen de mensen in de Middeleeuwen om met natuurrampen? Met conflict? Met polarisatie? Het is niet de eerste periode waar je aan denkt als je lessen voor het heden wilt trekken uit de geschiedenis. Toch valt er wel degelijk wat te leren van de middeleeuwers, menen een aantal mediëvisten in Het ministerie van Middeleeuwse zaken....

Lees meer
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Loginmenu afsluiten