Home Meer dan 150 jaar reisfotografie

Meer dan 150 jaar reisfotografie

  • Gepubliceerd op: 11 okt 2016
  • Update 22 mei 2023
  • Auteur:
    Esther Ladiges
Meer dan 150 jaar reisfotografie

Tot en met 8 januari is in het Nationaal Archief de tentoonstelling Onderweg. Met de fotograaf op reis te zien. De tentoonstelling bevat 235 originele afdrukken van beroemde fotografen uit binnen- en buitenland, maar ook bijzondere onbekende vondsten.

Uniek materiaal

Dat het Nationaal Archief een indrukwekkende fotocollectie heeft, bleek al uit de tentoonstelling Blikvangers uit 2015. Het archief beheert zo’n 15 miljoen beelden uit de afgelopen 150 jaar. Foto’s van beroemde fotografen als Robert Capa en Henri Cartier-Bresson zijn via Nederlandse uitgeverijen als Spaarnestad en Elsevier bij het Nationaal Archief terechtgekomen.

Tijdens de voorbereidingen van Blikvangers kwam collectiespecialist Elwin Hendrikse veel bijzonder materiaal tegen. De ontdekkingen die hij toen deed, leidden uiteindelijk tot de tentoonstelling Onderweg. ‘Reizen is een universeel thema’ aldus Hendrikse, ‘iedereen reist. De foto’s die we hebben geselecteerd doen wat met je. Het zijn visueel sterke beelden, waar een verhaal achter zit.’

Foto: Herbert Ponting, De Terra Nova vast in het ijs, 13 december 1910
 

Reizen wordt makkelijker en goedkoper

De bezoeker wordt rondgeleid door honderdvijftig jaar reis- en fotogeschiedenis. Door de aanleg van kanalen en spoorwegen wordt reizen vanaf de eerste helft van de negentiende eeuw makkelijker, sneller en goedkoper. Rond dezelfde tijd ziet de daguerreotypie (een vroege vorm van fotografie) het licht. Ook rijdt in 1869 in Nederland de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In hetzelfde jaar overlijdt ontdekkingsreizigster Alexine Tinne, Nederlands eerste vrouwelijke fotografe, van wie het werk ook onderdeel uitmaakt van de tentoonstelling.

Foto: Herbert Ponting, Het expeditieschip Terra Nova gezien vanuit een ijsberg, 5 januari 1911
 

Tragisch verhaal

Een van de verhalen die in de tentoonstelling worden uitgelicht is dat van de Britse fotograaf Herbert Ponting, die meereisde met ontdekkingsreiziger Robert Falcon Scott. Scott vertrekt in 1910 naar Antarctica en bereikt na de Noor Roald Amundsen als tweede de noordpool. Tijdens de barre terugtocht komen hij en enkele van zijn expeditieleden om het leven.

De foto’s van Ponting zijn in eerste instantie gemaakt voor wetenschappelijke doeleinden en om fondsen te kunnen werven voor een volgende expeditie. Uiteindelijk brengt hij ze uit als eerbetoon aan Scott en de mislukte expeditie. Hendrikse: ‘Het is een heroïsch boek en een tragisch verhaal. De foto’s zijn bijzonder vanwege de techniek en de omstandigheden. Het landschap is helemaal wit, probeer daar maar eens perspectief in te vinden.’

Foto: Willem van de Poll,
Blinde man op straat in de Joodse wijk, Warschau, 1934

Met zijn foto’s van de Joodse wijk van Warschau uit 1934 legde Willem de Poll een straatbeeld vast dat tien jaar later weggevaagd is

De eerste fotografen worden nog beperkt door de technologie (grote en kwetsbare apparatuur), maar in de twintigste eeuw worden ze steeds mobieler. Foto’s gaan een belangrijke rol spelen bij de nieuwsvoorziening, onder andere door de opkomst van geïllustreerde tijdschriften in de jaren dertig.


Foto: Otto van Noppen, Werkplaats in een volkscommune, Hangzhou, 1963

Picture stories nemen het publiek mee naar onbekende werelden. Ze bieden de lezer niet alleen vermaak, maar hebben ook nieuwswaarde. Ook in Nederlandse tijdschriften verschijnen geïllustreerde artikelen van reizende fotografen. Willem van de Poll fotografeert in 1934 de Joodse wijk van Warschau en legt zo een straatbeeld vast dat tien jaar later grotendeels weggevaagd is.
 

Schilderijen waren in kleur, foto’s hoorden zwart-wit

Onbekende kleurenfoto’s

In die tijd, zo’n honderd jaar na het ontstaan van de fotografie, kwamen de eerste kleurenfilms op de markt. Fotografen moeten er eerst niets van hebben. Hendrikse: ‘Schilderijen waren in kleur, maar foto’s hoorden zwart-wit te zijn.’ Ook zijn kleurenfoto’s dan nog veel bewerkelijker dan zwart-wit.


Foto: Dolf Toussaint, Nieuwbouw in Shanghai, 1993

Luc Timmers is een van de eerste Nederlandse fotografen die zich geheel toelegt op kleurenfotografie. In de jaren veertig woont en fotografeert hij enige tijd in Berlijn en in de jaren zestig maakt hij indrukwekkende kleurenfoto’s in onder andere New York. Zijn werk is onlangs door zijn nazaten aan het Nationaal Archief geschonken en wordt nu voor het eerst geëxposeerd.
 

Fotografen moesten bij de grens hun filmpjes laten ontwikkelen en inleveren

Fotograferen achter het IJzeren Gordijn

Na de Tweede Wereldoorlog leggen fotografen zich steeds meer toe op het vastleggen van de veranderende omstandigheden en misstanden in de wereld. Intrigerend zijn de foto’s uit de Sovjet-Unie. Robert Capa krijgt in 1947 al toestemming om achter het IJzeren Gordijn te fotograferen. Henri Cartier-Bresson is zeven jaar later de eerste fotograaf die na de dood van Stalin in Rusland wordt toegelaten. Hij legt het dagelijks leven onder het communisme vast.


Foto: Luc Timmers, New York Public Library, ca. 1960

Hendrikse: ‘Het langverwachte fietsje door Henri Cartier-Bresson spreekt me erg aan. Je ziet een moeder met een blij jochie op een fietsje in Moskou in 1954. Er heerste enorme schaarste, er kon niks. Je ziet de blijdschap op het gezicht van die moeder. Met zo’n foto kun je je vereenzelvigen.’
 

De foto’s van Posthuma de Boer tonen het dagelijks leven achter het IJzeren gordijn

De Nederlandse fotograaf Eddy Posthuma de Boer reisde in 1960 mee met een toeristentrein van Hoek van Holland naar Moskou. Zijn foto’s tonen het dagelijks leven achter het IJzeren gordijn, in tegenstelling tot de propagandafoto’s van lachende arbeiders die het publiek normaal gesproken te zien kreeg.

Opvallend genoeg konden de fotografen in Rusland redelijk ongestoord hun gang gaan. Wel moesten ze bij de grens hun filmpjes laten ontwikkelen en de foto’s inleveren. Alleen wat door de censuur kwam, mochten ze mee de grens over nemen.
 

Foto: Luc Timmers, Onderweg, Italië/Zwitserland, 1960-1970
 

Volksrepubliek China

De tentoonstelling eindigt met een andere dictatuur: de Volksrepubliek China. Van oudsher een land waar de vrijheid van journalisten ingeperkt wordt door censuur. Het werk van drie fotografen die het land rondom drie keerpunten vastlegden toont desondanks het dagelijks leven. Henri Cartier-Bresson bezoekt China in 1958, vlak voor de Grote Sprong Voorwaarts. De Nederlander Otto van Noppen mag als een van de weinige westerse journalisten het land in 1963 bezoeken, een paar jaar voor de Culturele Revolutie. Dolf Toussaint fotografeert in 1992 en 1993, enkele jaren na de grote protesten van 1989, een veranderend China met sloppenwijken en armoede op straat.
 
Zo laat Onderweg zien hoe in circa 170 jaar niet alleen de fotografie, maar ook de journalistiek, de technologie en de wereld veranderden.

Bannerfoto: Eddy Posthuma de Boer, Fotograferende militairen bij het Rode Plein, Moskou, 1990

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Piraat Henry Every
Piraat Henry Every
Artikel

Amerikaanse piraten maakten de Rode Zee onveilig en werden schatrijk

Eind zeventiende eeuw was een carrière als piraat in steden als New York en Boston breed geaccepteerd. De Britse regering liet dat toe – tot haar eigen handelsbelangen in het gedrang kwamen. Maar tegen die tijd hadden piraten al hun stempel op de samenleving gedrukt.   In oktober 1694 verscheen in de ruw geplaveide straten van New York, dat toen nog amper 4000 zielen herbergde, een...

Lees meer
Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Artikel

Stalin hongerde de Oekraïners uit om hun verzet te breken

In 1932 wilde Jozef Stalin het tegendraadse Oekraïne voor eens en voor altijd omvormen tot voorbeeldige Sovjetrepubliek. Zijn methode? Een combinatie van zuiveringen en een door mensenhanden veroorzaakte hongersnood. ‘Ik herinner me een moeder die meer op een schaduw leek dan op een mens. Ze stond langs de kant van de weg en haar broodmagere...

Lees meer
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Artikel

‘Stil zijn en nergens aankomen.’ De bedenker van de blokkendoos hekelde zijn strenge opvoeding

Papier, klei, zand, steentjes en dozen met houten blokken zijn tegenwoordig in iedere kleuterklas te vinden. Ze stammen uit de onderwijsmethode van de negentiende-eeuwse Duitse pedagoog Friedrich Fröbel. Hij liet kinderen zelfstandig en spelend leren.  De geschiedenis heeft onbarmhartig geoordeeld over de opvoedkundige Friedrich Fröbel. Zeker in vergelijking met zijn Italiaanse vakgenoot Maria Montessori, die...

Lees meer
De kroning van Hendrik III
De kroning van Hendrik III
Artikel

Hoe kom je van een nutteloze of krankzinnige koning af?

Incompetente of krankzinnige koningen konden in de Middeleeuwen dikwijls op hun troon blijven zitten. Hun macht was nu eenmaal sacraal. Toch wisten hun tegenstanders ‘nutteloze’ vorsten soms weg te werken.    In 1398 ging de Duitse koning Wenceslaus IV op staatsbezoek bij zijn Franse collega Karel VI. In Reims, waar de ontmoeting plaatsvond, liet Karel ter ere van zijn gast een groots banket aanrichten. Ongetwijfeld stonden er uitgelezen spijzen en dranken op het menu, opgeluisterd met acrobaten, potsenmakers, muziek en dans. Maar alle voorbereidingen bleken voor niets. Wenceslaus moest...

Lees meer
Loginmenu afsluiten