Home Stelling: Tweede Wereldoorlog

Stelling: Tweede Wereldoorlog

  • Gepubliceerd op: 19 apr 2019
  • Update 02 mei 2023
  • Auteur:
    Maurice Blessing

Martin Sommer:

‘Ik zou zeggen dat de morele lessen van de Tweede Wereldoorlog, en dan met name die van de Holocaust, juist alomtegenwoordig zijn. We worden er dagelijks aan herinnerd. Ze vormen de allesoverheersende morele maatstaf. Zo kan het dat de EU inmiddels geen economisch samenwerkingsverband meer heet te zijn, maar – volgens voorstanders als Frans Timmermans – het belangrijkste middel om een herhaling van Auschwitz te voorkomen.

Onze herinnering aan de Holocaust, en gelijktijdige verkettering van het nationalisme – “Nationalisme, c’est la guerre,” aldus Mitterrand – staat een onbevangen oordeel over heden en verleden in de weg. Dit sentiment is van vrij recente datum. Na het einde van de Koude Oorlog kwam het Westen in een ideologisch vacuüm terecht. Dat is opgevuld door een morele standaard waarbij de herinnering aan de Holocaust en het vooroorlogse nationalisme de centrale ijkpunten vormen.

Een boekje zoals Sebastian Haffners Opmerkingen over Hitler uit 1978, waarin de Duitse historicus ook schreef over wat hij beschouwde als “de successen van Hitler”, zou nu niet meer geschreven kunnen worden. Hoewel Haffner weinig meer deed dan wat iedere goede historicus in mijn ogen hoort te doen: oordelen vanuit het oogpunt van de betreffende tijdsperiode. In dit geval de crisisjaren tot 1938. Haffner was voor mij een voorbeeld, omdat hij oordeelt én afstand houdt.’

Martin Sommer is historicus en journalist van de Volkskrant.
 

Beatrice de Graaf:

‘Naoorlogse vredesordes als de Slotakte van Wenen (1815) of de oprichting van de NAVO en de VN na 1945 steunen op meer dan alleen het papier van verdragen. Zo werden en worden ze ook door bajonetten geschraagd. Maar voor zover de mensheid daadwerkelijk iets kan leren van de oorlogen uit het verleden, zal dat toch vooral ook moeten gebeuren door aansprekende verhalen te vertellen over het ontstaan van gedeelde vredesbelangen.

De historicus Herbert Butterfield waarschuwde daarom al in 1945 tegen het toepassen van culpability – van schuldtoewijzing in het klakkeloos toepassen van historische lessen op het heden. Verhalen van schuld en boete zijn wellicht een paar decennia krachtig genoeg om nieuwe generaties aan de gesloten verdragen te binden, maar hun effectiviteit neemt onherroepelijk af. Die onherroepelijke halfwaardetijd verleng je niet door steeds maar weer te zwaaien met de morele knuppel van het opkomende fascisme.

Historici moeten zich daarom volgens Butterfield vooral bezighouden met “het duiden van de interventies die het verleden hebben gemaakt tot wat het nu is”. Hoe komt het dat mensen vandaag de dag denken dat vrede gediend is met de uitsluiting van groepen en het sluiten van de grenzen? En wat doet dat denken met onze huidige vredesorde? Daar kunnen en moeten historici absoluut wat over zeggen.’

Beatrice de Graaf is hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht.
 

Eva Rovers:

‘Ik zou dat niet durven zeggen. De geschiedenis is geen handboek met oplossingen voor hedendaagse problemen. De historische omstandigheden verschillen daarvoor per definitie te veel van de huidige situatie. Maar dat neemt niet weg dat het de taak is van iedere historicus om inzichten te ontlenen aan de geschiedenis. Of zoals de negentiende-eeuwse historicus Jacob Burckhardt schreef: “We willen door ervaring niet slim voor één keer worden, maar wijs voor altijd.”

Door historische ontwikkelingen inzichtelijk te maken, bouw je aan wijsheid voor altijd. En dus niet door een moreel oordeel te vellen of door de geschiedenis in te zetten voor politieke doeleinden. Een moreel oordeel over een gebeurtenis ontneemt je namelijk het zicht op de grotere ontwikkelingen. Zo’n inzicht dat voortkwam uit de ontwikkelingen die leidden tot de Tweede Wereldoorlog, was dat een unie van Europese landen het woekerende nationalisme het hoofd kon bieden – en daarmee de kans op een nieuwe oorlog binnen Europa zou verkleinen.

Het is daarbij overigens de vraag of de mensheid als geheel wel kán leren van het verleden. Volgens Burckhardt is het een illusie te denken dat de mensheid zich in moreel opzicht ontwikkelt op basis van eerder opgedane ervaringen. Technologische verbeteringen en toegenomen welvaart mogen niet worden verward met morele vooruitgang.’

Eva Rovers is cultuurhistoricus en biograaf.
 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 5 - 2019

Nieuwste berichten

Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Recensie

Koloniale psychiaters oordeelden dat Javanen kinderlijk en oversekst waren

Javanen zijn kinderlijk, emotioneel en fantasierijk. En niet klaar voor zelfbestuur, oordeelden koloniale psychiaters in de jaren 1920. Marens Engelhard gaat in Indonesië op zoek naar zo’n psychiater: zijn grootvader Chris Engelhard. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding...

Lees meer
Michaël Zeeman in 1998
Michaël Zeeman in 1998
Recensie

Boek over Michaël Zeeman begon als verwondering over een vriend

De Leidse historicus Willem Otterspeer wilde zijn overleden vriend Michaël Zeeman begrijpen en schreef een boek over hem. Het blijkt een raadsel zonder oplossing. Waar begint een historicus aan als hij een biografie wil schrijven over een van zijn beste vrienden? Een complexe, omstreden en begaafde vriend bovendien. Willem Otterspeer besloot een biografie van journalist...

Lees meer
Franse militair gebruikt een drone
Franse militair gebruikt een drone
Artikel

Uitvinder Nikola Tesla voorspelde de drone als oorlogswapen

De komst van drones op het slagveld is al in 1907 voorzien door uitvinder en natuurkundige Nikola Tesla. Zijn experimenten met radiografische besturing legden mede de basis voor de ontwikkeling van onbemande oorlogsvliegtuigen. Nikola Tesla wordt gezien als een van de belangrijkste uitvinders op het vlak van elektrotechniek en radiocommunicatie. Hij werd in 1854 geboren...

Lees meer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Artikel

In Cambodja is de Rode Khmer nog steeds een open wond

In de jaren zeventig voerde de Rode Khmer een schrikbewind in Cambodja. Deze communisten joegen een kwart van de bevolking de dood in en traumatiseerden de rest. Toch zijn de daders nauwelijks vervolgd.   Voor toeristen die naar Cambodja komen staat het betoverende tempelcomplex Angkor Wat bovenaan het verlanglijstje. Dat ligt nu in de jungle, maar...

Lees meer
Loginmenu afsluiten