Home 1972 was het gevaarlijkste jaar op de Nederlandse wegen

1972 was het gevaarlijkste jaar op de Nederlandse wegen

  • Gepubliceerd op: 07 okt 2025
  • Update 13 okt 2025
  • Auteur:
    Teun Willemse
Ravage na ongeval Prinsenbeek

Wie in 1972 de weg op ging, nam een risico. Nooit kwamen er zoveel weggebruikers om als in dat verkeersrampjaar. Dankzij maximumsnelheden, een gordelplicht en alcoholcontroles werden de wegen daarna veiliger, maar inmiddels is die dalende trend gestokt.

Aan het begin van de twintigste eeuw waren het meestal automobilisten die omkwamen bij verkeersongelukken. Dat blijkt uit cijfers van het CBS, dat een nieuwe tijdlijn publiceert met historische data over het Nederlandse verkeer. Vanaf de jaren dertig, het moment dat de eerste statistieken werden bijgehouden, liep het aantal verkeersdoden bijna jaarlijks op. In 1935 overleden er 763 weggebruikers, in 1950 waren dat er al meer dan duizend.

Volgens de ANWB was 80 procent van de verkeersongelukken te wijten aan weggebruikers die zich niet aan de regels hielden. De toeristenbond begon daarom in 1924 met verkeerslessen op de lagere school en organiseerde in 1932 een Voetgangersweek om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid. Maar die voorlichting kon een toename van het aantal slachtoffers niet stoppen. Naarmate het drukker werd op de weg, liep het aantal verkeersdoden zelfs sneller op dan de bevolking, Begin jaren zeventig groeide het aantal verkeersslachtoffers in Nederland bijna zeven keer zo hard als het inwonersaantal.

Verkeersdoden en omvang bevolking CBS
Bron: CBS.

Geheel verpletterde auto’s’

Met 3264 doden vormde 1972 het absolute dieptepunt op de Nederlandse wegen. Het meest dramatisch was de verkeersramp bij Prinsenbeek: op 25 augustus botsten er honderd voertuigen op elkaar en vielen er dertien doden. Het polygoonjournaal sprak van ‘geheel verpletterde auto’s’ nadat bestuurders die ‘veel te hard reden’ in een dichte mistbank op elkaar waren geknald.

‘Er golden nog geen maximumsnelheden op de autoweg, en een gordel dragen was niet verplicht’, licht Marjolijn Jaarsma van het CBS de dramatische cijfers van 1972 toe. ‘Die maatregelen kwamen er pas in de jaren die volgden, waarna het aantal doden terugliep. Naast maximumsnelheden en een gordelplicht hebben alcoholcontroles, oversteekvoorzieningen en de degelijkheid van voertuigen het verkeer sindsdien een stuk veiliger gemaakt. Bovendien werd er na 1972 strenger gehandhaafd op de weg en werden er hogere eisen gesteld aan de rijvaardigheid.’

In 2013 noteerde Nederland het laagste aantal verkeersdoden sinds de jaren dertig: 570. Maar sindsdien lopen de cijfers weer op. Inmiddels zijn fietsers (40 procent) vaker het slachtoffer dan inzittenden van een auto (30 procent). ‘Terwijl auto’s veiliger zijn geworden, zijn fietsers door de opkomst van e-bikes juist kwetsbaarder geworden,’ vertelt Jaarsma. ‘Vooral in 2022 en 2023 waren opvallend veel fietsers slachtoffer,  met name ouderen.’

Eerste ongeluk met fatale afloop

Het eerste dodelijke ongeluk met een auto haalde in 1901 de Nederlandse kranten. Op de afdeling van een Zuid-Limburgse heuvel begaven de remmen van een militair voertuig het, met een zware crash tot gevolg. Een Nederlandse officier overleefde die botsing niet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Beatrice de Graaf
Beatrice de Graaf
Column

Vincent Karremans start een nieuwe Opiumoorlog, maar dit keer wint China

Is het een erfenis van de VOC-mentaliteit dat minister Vincent Karremans van Economische Zaken in oktober de topman van het Nijmeegse chipbedrijf Nexperia op non-actief zette? Mag een Nederlandse regering zo maar een Chinese CEO ontslaan vanwege ‘wanbestuur’? Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u...

Lees meer
Marie Tak van Poortvliet
Marie Tak van Poortvliet
Recensie

Marie Tak van Poortvliet was spiritueel, modern en pro-Duits

Marie Tak van Poortvliet (1871-1936) was kunstverzamelaar, antroposoof en pionier in de biologisch-dynamische landbouw. Ze was de spil in het Zeeuwse culturele leven, tot ze partij koos voor Duitsland. In Domburg staat sinds 1994 het Marie Tak van Poortvliet Museum. Oprichter en kunsthistoricus Jacqueline van Paaschen schreef nu ook haar biografie. Levendig portretteert ze het...

Lees meer
Video van de Jonge Historicus van het jaar 2025
Video van de Jonge Historicus van het jaar 2025
Interview

Wat als de Sovjet-Unie niet was ingestort, vraagt deze jonge historicus zich af

Hoe had de geschiedenis op cruciale momenten anders kunnen uitpakken? Met zijn YouTube-kanaal Possible History bespreekt geschiedenisstudent Julian Damen deze vraag aan de hand van voorbeelden door de eeuwen heen. Vanwege de creativiteit waarmee hij zijn bijna 250.000 abonnees aanmoedigt om met de geschiedenis om te gaan is Damen verkozen tot Jonge Historicus van het...

Lees meer
Ed Nijpels bij Presentatie Nationaal Milieubeleidsplan, 25 mei 1989
Ed Nijpels bij Presentatie Nationaal Milieubeleidsplan, 25 mei 1989
Interview

De klimaattop in 1989 was een gemiste kans

Op de klimaattop in Brazilië maken leiders van bijna tweehonderd landen afspraken over het beperken van de opwarming van de aarde. De eerste klimaattop vond plaats in Noordwijk in 1989. Toenmalig VVD-minister Ed Nijpels was de organisator. ‘Sommige landen hadden nog nooit van klimaatverandering gehoord.’ Het idee voor de conferentie in Noordwijk ontstond tijdens een...

Lees meer
Loginmenu afsluiten