‘Moeten Amerikaanse scholen onderwijs geven in Arabische cijfers?’ ‘Nee’ vond 56 procent van ondervraagden.
Bureau Civic Science legde de vraag voor aan 3624 Amerikanen, van wie een kleine meerderheid dus tegen cijfers uit de Arabische wereld beweerde te zijn. Dat is opmerkelijk, want de cijfers die westerlingen gebruiken zíjn Arabisch, of preciezer gezegd: Arabisch-Indisch. Vanaf de tiende eeuw werden ze gemeengoed in Europa.
De 56 procent ‘tegenstanders’ van Arabische cijfers trapten in een val van het onderzoeksbureau, die CEO John Dick als volgt verwoordde op Twitter: ‘Ons doel was het vooroordeel bloot te leggen van diegenen die de vraag niet begrepen. De meeste mensen weten niet waar onze cijfers vandaan komen, maar kozen toch voor een “tribaal” antwoord.’ Het onderzoek zegt dus weinig over cijfermatige opvattingen en meer – aldus Dick – over anti-Arabische vooroordelen.
De vergissing van de Amerikaanse respondenten is niet uniek. Marien Weststrate, gemeenteraadslid in Reimerswaal, las vorig jaar dat gemeenten Arabische cijfers gebruikten in straatnamen en huisnummers. Eind augustus stelde hij voor daar een einde aan te maken, omdat het ‘Arabisch geleuter’ niets toevoegde. Zijn protest tegen de cijfers had geen effect.
Dit artikel is exclusief voor abonnees