Home TENTOONSTELLING Het Hof van Nederland: permanente expositie

TENTOONSTELLING Het Hof van Nederland: permanente expositie

  • Gepubliceerd op: 27 mei 2015
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Annemarie Lavèn

Het onlangs verbouwde museum Het Hof van Nederland in Dordrecht is gevestigd in wat ooit het belangrijkste en grootste augustijnenklooster van de Noordelijke Nederlanden was. Het Hof werd in de dertiende eeuw gebouwd en na een verwoestende brand in 1512 herbouwd. Het gebouw alleen al is een bezoek waard, maar we komen voor het museum.

De geschiedenis van Dordrecht kent een aantal duidelijke thema’s. De gouden veertiende eeuw is er een van, toen de stad almachtig was en de handel floreerde. Een ander thema is 1572, wanneer in Dordrecht de Eerste Vrije Statenvergadering van de opstandige Nederlanden wordt gehouden. En als derde natuurlijk de Synode van Dordrecht, waarin scherpslijpers en vrijzinnige calvinisten elkaar tijdens een halfjaar durende vergadering het leven zuur maakten.

Deze thema’s staan centraal in Het Hof van Nederland. Ze worden uitgelegd in een langwerpig boekje dat iedere bezoeker meekrijgt. Ook de toelichting op de tentoongestelde voorwerpen staat hierin.

De eerste zaal vraagt je in te loggen door een ‘monogram’ met een viercijferige pincode aan te maken. Zo krijg je je eigen digitaal archiefboek. Je moet je geslacht en geloof invullen en je interesse aangeven. Ik kies voor ‘kunst en cultuur’ en krijg route 3 aangeboden, met als naam ‘Storm’. Dat gaat mis. Alle andere routes staan aangegeven, maar nergens route 3. Ik ben niet de enige die in verwarring is, want ik hoor bezorgd gemompel om me heen.

Het lange, smalle boekje biedt uitkomst. Al lezend wandel je door de geschiedenis van Dordrecht. We beginnen in de gewelven, waar de grandeur van middeleeuws Dordrecht is uitgestald. Aktes en oorkonden uit de dertiende eeuw lichten op in het duister. Het museum bezit juweeltjes en heeft die aantrekkelijk weten te presenteren. Een topstuk is het Grootprivilege van Maria van Bourgondië uit 1477. De rol perkament meet wel twee meter.

Minder geslaagd is zaal 3, De Storm, die ik dan eindelijk heb gevonden. Met visuele middelen zoals een enorme muurprojectie wordt aangestuurd op emotie en ‘beleving’, maar het verhaal heeft hieronder te lijden. Er is weinig informatie te vinden, terwijl de relatie tussen Dordrecht en het water intrigerend is. Op de vitrines dansen sterretjes van licht. Door die aan te raken, kun je ‘ontdekken wat het water met de stad doet’. Maar die projecties werken niet lekker, want ze zijn slecht leesbaar. Dan maar eens mijn digitale archiefboek uitproberen. Ook hier valt de slechte leesbaarheid op. Het is niet duidelijk wat de meerwaarde van deze kunstgrepen is. Nieuwe technologie moet wel werken.
En dat dit museum het wel kan, bewijst de spectaculaire presentatie van de rol van Dordrecht in de beslissende beginjaren van de Opstand tegen de Spaanse koning. Geen gemakkelijke kost, want het is een ingewikkeld verhaal met veel hoofdpersonen en gebeurtenissen.

Het Hof laat het verhaal beginnen met een extra nieuwsbulletin, omdat grote onlusten zijn uitgebroken in Dordrecht. De verslaggeefster van het journaal kan zich met moeite verstaanbaar maken tussen de joelende menigte, die in het oranje gestoken leuzen roept als ‘Alva = Moord!’ en ‘Leve Oranje!’.  Vertegenwoordigers van de Hollandse steden komen in paniek bijeen. De museumbezoekers mogen meekijken terwijl zij vergaderen over de vraag of ze wel of geen steun aan de opstandelingen verlenen. Het is enorm spannend. Watergeuzen leggen dreigend hun pistool op tafel. Marnix van Sint-Aldegonde, plaatsvervanger van Willem van Oranje, moet alle zeilen bijzetten om de steden achter Willem te krijgen en de geuzen in toom te houden.

Deze spannende vergadering wordt geacteerd door een ware sterrencast. Het resultaat is geweldig en smaakt naar meer. Kan regisseur Theu Boermans niet de hele Opstand verfilmen? Het museum is smaakvol, de collectie aantrekkelijk, de digitale foefjes onzinnig, maar deze film is briljant. Komt dat zien.

Het Hof van Nederland
Permanente expositie
Hof 6, Dordrecht
Info: www.hethofvannederland.nl

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Nieuwste berichten

Ossietzky in het concentratiekamp, 1934.
Ossietzky in het concentratiekamp, 1934.
Artikel

Dissident ging liever naar het strafkamp dan op de vlucht

Net als Aleksej Navalny besloot de Duitse dissident Carl von Ossietzky zijn land niet te ontvluchten toen hij gevaar liep. Hij wist dat hij bovenaan de zwarte lijst van de nazi’s stond, maar bleef toch in Berlijn toen Hitler in 1933 de macht greep. ‘De opposant die over de grens vlucht, werpt al snel holle frasen zijn land in,’ meende hij. Die moed bekocht hij met de dood in een concentratiekamp.

Lees meer
Waffen SS'ers in Vught
Waffen SS'ers in Vught
Interview

‘Waffen-SS’ers dachten dat het verleden niet lang aan hen zou kleven’

Hoewel ze geen paspoort meer hebben, blijven veel Syriëgangers toch in Nederland. Ook in 1945 verloren mannen die zich bij de Duitsers hadden aangesloten hun Nederlanderschap. Maar de omgang met deze Waffen-SS’ers en de Syriëgangers verschilt volgens historicus Peter Romijn. ‘De huidige wetgeving draait om uitstoting, maar na de Tweede Wereldoorlog was ook sprake van re-integratie.’

Lees meer
Truman poseert met de Chicago Daily Tribune
Truman poseert met de Chicago Daily Tribune
Artikel

Een presidentskandidaat dump je niet zomaar

Terwijl Donald Trump en Joe Biden zich opmaken voor de verkiezingsstrijd, gaan er bij hun partijen stemmen op om alsnog voor een andere presidentskandidaat te kiezen. Maar het verleden leert dat het lastig is om een leidende kandidaat opzij te zetten.

Lees meer
Gaius spreekt het volk toe. Ets door Silvestre David Mirys, 1799.
Gaius spreekt het volk toe. Ets door Silvestre David Mirys, 1799.
Artikel

De populistische Gracchen beloofden gouden bergen

Populistische politici zijn van alle tijden. Na een mislukte carrière zag de Romein Tiberius Gracchus nog maar één uitweg: hij werd een volkstribuun die het volk beloofde wat het wilde horen. Of zijn plannen uitvoerbaar waren, deed er niet toe. Het ging hem om de macht. En dat gold ook voor zijn broer en opvolger Gaius.

Lees meer