Home Sloophamer voor Bislett-stadion

Sloophamer voor Bislett-stadion

  • Gepubliceerd op: 28 juli 2009
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Windy Kester
  • 2 minuten leestijd

Na meer dan tien jaar ruziën heeft de gemeenteraad van Oslo besloten dat het legendarische olympische Bislett-stadion tegen de vlakte gaat. Op de plek waar Nederlanders schaatsgeschiedenis schreven, komt een fonkelnieuw stadion.

door Windy Kester/Oslo

Het Bislett-stadion lijdt aan betonrot, is ouderwets, te klein, onoverdekt en financieel niet langer aantrekkelijk. Daarom stemt de gemeenteraad van de Noorse hoofdstad Oslo in met de afbraak van het beroemde stadion. Inmiddels heeft de sloophamer de eerste betonblokken geramd.

Voor veel Nederlanders is Bislett synoniem aan de lange dagen voor de radio of (zwart-wit)televisie om de rondetijden van wereldschaatskampioenen Kees Verkerk (1967), Ard Schenk (1970 en 1972), Harm Kuipers (1975) en Europees kampioen Hein Vergeer (1986) te volgen. In de tijd voor het kunstijs, de sponsors en de klapschaats heerste Nederland op de buitenbaan.

Het Bislett-stadion werd in 1922 gebouwd als gemeentelijke sportarena voor arbeiders. Met de bouw van tribunes in functionalistische stijl en het bevestigen van olympische ringen aan de gevel werd het stadion geschikt voor de Olympische Spelen van 1952. In de jaren daarna raakte Bislett vooral in Noorwegen bekend als thuisbasis voor de voetbalclub Vålerenga. Internationaal stond het echter op de kaart als een van Europa’s meest befaamde ijsbanen. Tot 1988 trokken de Europese en wereldkampioenschappen er volle tribunes, die overigens slechts plaats boden aan 20.000 toeschouwers.

Het stadion heeft een intieme sfeer, omdat het publiek praktisch op de baan zit – wat een van de redenen is dat Bislett nu wordt gesloopt. Sinds jaar en dag is Bislett namelijk ook de arena voor atletiekwedstrijden in de Golden League-serie. Deze evenementen stellen hoge eisen aan de capaciteit. Bovendien heeft de atletiekbaan maar zes banen in plaats van acht, en is er nauwelijks plaats voor camerarails. En aangezien Bislett midden in een woonwijk ligt, laat ook het aantal parkeerplaatsen te wensen over.

Omdat ook de Noren sentimenteel worden bij de herinneringen aan de sportgeschiedenis die in het stadion is geschreven, is de beslissing voor de sloop niet in één dag genomen. Jarenlang sprak men over verbouwing of renovatie. Actiegroepen hebben tien jaar lang gestreden om Bislett op de monumentenlijst te krijgen. Maar geen enkel alternatief was goed genoeg.

De Noren gaan nu een gloednieuw modern, overdekt gebouw neerzetten, dat er halverwege 2005 moet staan. In navolging van de Berlijnse Muur kunnen liefhebbers de komende maand een steen van het afgedankte bouwsel ophalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.