Home Schilderijen raakten in de achttiende eeuw uit de mode

Schilderijen raakten in de achttiende eeuw uit de mode

  • Gepubliceerd op: 10 apr 2025
  • Update 10 apr 2025
  • Auteur:
    Geertje Dekkers
Gezin bij een klavecimbel

In de zeventiende eeuw kochten Amsterdammers massaal schilderijen, maar daarna werden de kunstwerken veel minder populair. Die verandering had te maken met de aanvoer van allerlei nieuwigheden, zo laat Bas Spliet zien in het tijdschrift TSEG 

Spliets onderzoek begon bij boedelinventarissen. Zulke lijsten met bezittingen van overledenen kunnen veel vertellen over het dagelijkse leven. ‘Ik bekeek Amsterdamse inventarissen uit 1680,’ vertelt Spliet (Universiteit Antwerpen), ‘toen me opviel dat bijna een kwart van de schilderijen daarin werd beschreven als “slecht” of “oud”. Daarbij moet ik opmerken dat “slecht” hier “simpel” betekende, maar erg positief was het niet. Dat zette me aan het denken. Meer onderzoek liet zien dat het aantal schilderijen dat Amsterdammers bezaten vanaf de late zeventiende eeuw daalde. In 1680 hadden huishoudens uit de middenklasse en de elite gemiddeld 13,4 schilderijen in huis. Een eeuw later waren dat er nog maar 5,6.’  

Meer historisch nieuws lezen? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Andere historici hadden ook al gezien dat schilderijen minder geliefd werden. Sommigen vermoedden een verband met de neiging van de elite om zich te onderscheiden van de rest. Vroeg in de zeventiende eeuw, zo redeneerden zij, profileerde de bovenlaag zich door schilderijen aan te schaffen. Maar in de loop van de eeuw werden die kunstwerken zo massaal geproduceerd en gekocht dat ze onvoldoende onderscheidend waren. Dus zocht de bovenlaag iets nieuws om indruk mee te maken.  

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dat klinkt misschien logisch, maar Spliet testte de theorie en vond geen bewijs. ‘De leden van de elite waren niet de eersten die schilderijen de deur uit deden. Dat gebeurde ook in andere lagen.’ Een andere verklaring klopte wél met de informatie die Spliet opdiepte uit de boedelinventarissen: ‘Huishoudens werden in de achttiende eeuw overstelpt met nieuwe goederen om hun huis mee te versieren. Denk aan porselein, spiegels en beschilderde behangsels. Die spullen dreven schilderijen uit het budget.’ De daling kwam dus simpelweg doordat kopers meer te kiezen hadden, zo stelt Spliet. 

Porseleinen papegaai
Porseleinen papegaai uit de achttiende eeuw.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 4 – 2025

Nieuwste berichten

Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Nieuws

Hoe wordt een foute vrouw weer goed?

Vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerden met de bezetter, werden na de bevrijding geïnterneerd. De meesten mochten na een jaar zonder veroordeling naar huis, maar bleven onder toezicht van een reclasseringsambtenaar. Wat was het doel van de reclassering? Wanneer vond de overheid dat ‘foute’ vrouwen waren veranderd in ‘goede’ vrouwen? Dat heeft historicus Lieke Speerstra uitgezocht op...

Lees meer
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Interview

Middeleeuwers dronken bier, want water was voor dieren

‘We kunnen beter bier drinken, net als in de Middeleeuwen,’ grapten Utrechters toen hun kraanwater ondrinkbaar werd door besmetting met een bacterie. In de Middeleeuwen dronken iedereen inderdaad bier, zegt historicus Leendert Alberts. Dat had niet met vervuild water, maar met status te maken. Vóór 1600 hadden inwoners van de Lage Landen weinig andere keuze...

Lees meer
De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Loginmenu afsluiten